Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen spørsmål om odelsrett

casen er: 

ett par kjøpte en odelsgard som ble solgt ut av slekten for 7 år siden. Driften er registrert som ENK i hans navn. Usikker på om de har kjøpt eiendommen sammen, hun var på tidspunktet student uten jobb, han hadde vært i fulltidsjobb i ca 10 år (rett fra vgs). 

Eiendommen har nok skog til å defineres som odelseiendom, men ikke nok dyrkbar jord. 

Nå venter han barn med en annen kvinne etter en kort affære. De har ingen felles barn og er samboere, ikke gift

Så til spørsmålene. 

Er det en måte jeg kan finne ut om bare han eier eller også hun?

Og vil det bli odel på gården om de eier den i mer enn 20 år?

Dersom de eier sammen, hvordan blir odelsretten til særkullsbarnet?

Anonymkode: c3a67...0b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Odel har jeg ikke peiling på, men å finne ut hvem en eiendom er tinglyst på er enkelt. Gå inn på seeiendom.no, legg inn adressen. I boksen som kommer opp, er det en link for flere opplysninger. Der logger du inn med bankID. 

Anonymkode: e41ce...c31

AnonymBruker
Skrevet

Har funnet frem til seeiendom, men får de vite at jeg har sjekket? 

Men klarte å finne frem til en gammel utgave av lokalavisen. Der ser jeg at de begge har kjøpt, men ikke noe om fordeling av eierbrøk. Kan man se det på seeiendom?

ts

Skrevet

Jeg fikk en følelse av at TS er den andre kvinnen som ønsker odelsrett til sitt ennå ufødte barn.

Min tanke er at om 20 år når dette ufødte barnet evt kan påberope seg en odelsrett så vil det ikke lenger være noe som heter odelsrett. Det er en gammeldags løsning. Dessuten virker det som dette paret som eier eiendommen i dag er relativt unge, og vil kunne drive en gård i minst 30 - 40 år til. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de eier sammen tviler jeg på at din lausunge har noe odelsrett til det som faktisk er like mye hennes gård. Ellers enig med smilo over, odelsretten er på vei ut. 

Anonymkode: 0fd90...cd9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, smilo skrev:

Jeg fikk en følelse av at TS er den andre kvinnen som ønsker odelsrett til sitt ennå ufødte barn.

Min tanke er at om 20 år når dette ufødte barnet evt kan påberope seg en odelsrett så vil det ikke lenger være noe som heter odelsrett. Det er en gammeldags løsning. Dessuten virker det som dette paret som eier eiendommen i dag er relativt unge, og vil kunne drive en gård i minst 30 - 40 år til. 

Ja, jeg er den andre kvinnen som er gravid. Vet egentlig ikke hva jeg ønsker, mixed feelings her. Men liker å vite hvilke retter hun har. 

Hennes far og eventuelle stemor kan nok drive i rundt 30 år til, og om hun blir lik meg egner hun seg ikke som bonde. Men forhåpentligvis får hun god innflytelse fra sin far og morfar og blir litt mer nevenyttig enn meg, og skader jo ikke for henne om hun har muligheten til å ta over om hun ønsker. 

TS

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har funnet frem til seeiendom, men får de vite at jeg har sjekket? 

Men klarte å finne frem til en gammel utgave av lokalavisen. Der ser jeg at de begge har kjøpt, men ikke noe om fordeling av eierbrøk. Kan man se det på seeiendom?

ts

De får ikke vite at du har sjekket. Ja, du får se den tinglyste eierbrøken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les her.

Linken er til artikkel i Bondebladet 3. mai i år

Anonymkode: fe4ed...9ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg er den andre kvinnen som er gravid. Vet egentlig ikke hva jeg ønsker, mixed feelings her. Men liker å vite hvilke retter hun har. 

Hennes far og eventuelle stemor kan nok drive i rundt 30 år til, og om hun blir lik meg egner hun seg ikke som bonde. Men forhåpentligvis får hun god innflytelse fra sin far og morfar og blir litt mer nevenyttig enn meg, og skader jo ikke for henne om hun har muligheten til å ta over om hun ønsker. 

TS

Ellers kan du la være å ha sex med opptatt men - blir spysyk av kvinner som deg. 

Anonymkode: 89bb6...b4a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Odelsretten trer ikke I kraft med det samme. 

En gård må ha vært i familiens eie og drift i 20 år før odelsretten kan inntre, da med andre retningslinjer også. Om mannen og kona driver gården som ENK sammen og har lik eierbrøk så vil barnet ditt ha pliltdelsarv som livsarving(er livsarving på lik linje meg kommende barn) etter mannen, men ingen krav om å overta gården og ingen arverett etter stemor. De kan også velge å legge ned driften som pensjonister og fortsette å bo der om det er småbruk. 

Anonymkode: 8d8cc...d19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Odelsrett gjelder ikke særkullsbarn (eller som det het i før i tida: lausunger), nei, og den har det heller aldri gjort. Kun ektefødte barn har odelsrett - ellers hadde flere gårder utgått til lausunger (la oss være ærlige; det var nok mange bønder også før i tiden som kunne finne på å "hoppe i høyet" med både tjenestejenter og annet rask..) og vi hadde ikke hatt så mange store familiegårder som vi fortsatt har dersom alle "ulykkene" skulle fått arverett.

Den lovendringen som det lenkes til over her har ingenting med særkullsbarn å gjøre. Det som er "nytt" nå er at barn man har fått som samboere (dvs. uten å ha giftet seg) nå også tas inn som følge av fjerning av paragraf 78; det har ikke vært tilfelle tidligere. I og med at det blir stadig vanligere å inngå samboerskap, og kanskje ikke gifte seg før man har fått barn (eller kanskje aldri), er dette en form for modernisering av eksisterende odelsrett.

Tenker for øvrig at det er spesielt nok å bære frem et barn som er uønsket av far (selv om han er en motbydelig taper og dette er karma for å være utro) og som har blitt til ved utroskap, men noen mennesker eier verken skam eller selvinnsikt. Det er ikke gitt at mannen vil vedkjenne seg dette barnet eller ha noe med det å gjøre overhodet - er ikke det litt mer presserende..?

Det eneste barnet ditt vil kunne ha rett på er ordinær pliktdelsarv. Mannen kan selvfølgelig skrive sin eierbrøk på gården over på kona lenge før den tid for å unngå at ungen får en del av eiendommen.

Anonymkode: f7922...193

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Odelsrett gjelder ikke særkullsbarn (eller som det het i før i tida: lausunger), nei, og den har det heller aldri gjort. Kun ektefødte barn har odelsrett - ellers hadde flere gårder utgått til lausunger (la oss være ærlige; det var nok mange bønder også før i tiden som kunne finne på å "hoppe i høyet" med både tjenestejenter og annet rask..) og vi hadde ikke hatt så mange store familiegårder som vi fortsatt har dersom alle "ulykkene" skulle fått arverett.

Den lovendringen som det lenkes til over her har ingenting med særkullsbarn å gjøre. Det som er "nytt" nå er at barn man har fått som samboere (dvs. uten å ha giftet seg) nå også tas inn som følge av fjerning av paragraf 78; det har ikke vært tilfelle tidligere. I og med at det blir stadig vanligere å inngå samboerskap, og kanskje ikke gifte seg før man har fått barn (eller kanskje aldri), er dette en form for modernisering av eksisterende odelsrett.

Tenker for øvrig at det er spesielt nok å bære frem et barn som er uønsket av far (selv om han er en motbydelig taper og dette er karma for å være utro) og som har blitt til ved utroskap, men noen mennesker eier verken skam eller selvinnsikt. Det er ikke gitt at mannen vil vedkjenne seg dette barnet eller ha noe med det å gjøre overhodet - er ikke det litt mer presserende..?

Det eneste barnet ditt vil kunne ha rett på er ordinær pliktdelsarv. Mannen kan selvfølgelig skrive sin eierbrøk på gården over på kona lenge før den tid for å unngå at ungen får en del av eiendommen.

Hva vet du om at barnet er uønsket av far? Det er ikke en kone, men samboer. Mitt barn er da like ekte eller uekte som de eventuelt kunne fått... Sannsynligvis blir mitt barn hans eneste og han gleder seg. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les her.

Linken er til artikkel i Bondebladet 3. mai i år

Om noen hadde giddet å åpne linken og lest, så ville de funnet dette:

En annen endring gjør at loven samtidig likestiller barn som er adoptert eller født utenfor ekteskap med ektefødte barn også når disse er født før 1. januar 1965.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Odelsretten trer ikke I kraft med det samme. 

En gård må ha vært i familiens eie og drift i 20 år før odelsretten kan inntre, da med andre retningslinjer også. Om mannen og kona driver gården som ENK sammen og har lik eierbrøk så vil barnet ditt ha pliltdelsarv som livsarving(er livsarving på lik linje meg kommende barn) etter mannen, men ingen krav om å overta gården og ingen arverett etter stemor. De kan også velge å legge ned driften som pensjonister og fortsette å bo der om det er småbruk. 

Anonymkode: 8d8cc...d19

Men hvordan blir det om mannen eier den største delen? ENK'et er hans 100% og ble startet før de ble sammen. Det er driveplikt.

TS

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

De får ikke vite at du har sjekket. Ja, du får se den tinglyste eierbrøken. 

Helt sikker? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om at barnet er uønsket av far? Det er ikke en kone, men samboer. Mitt barn er da like ekte eller uekte som de eventuelt kunne fått... Sannsynligvis blir mitt barn hans eneste og han gleder seg. 

ts

Hvis han gleder seg så innmari, hvorfor går han ikke i fra samboeren og blir sammen med deg? 

Anonymkode: c00df...8f1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han gleder seg så innmari, hvorfor går han ikke i fra samboeren og blir sammen med deg? 

Har det slått deg at JEG kanskje ikke vil bli sammen med han? Men dette er ett spørsmål om det juridiske, ikke følelser så gi deg nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud da menneske! Du snakker ikke om barn som lausunger, og du snakker heller ikke nedsettende om kvinner som velger å bære frem et barn UAVHENGIG av om hun ble det med kongen, en voldtektsmann eller en utro bonde. 

Snakk til folk med respekt er du snill, så vil folk returnere gesten. 

Anonymkode: e5a84...311

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har det slått deg at JEG kanskje ikke vil bli sammen med han? Men dette er ett spørsmål om det juridiske, ikke følelser så gi deg nå.

Tviler på at barnet ditt kan kreve gården når mannen dør. Samboeren hans eier også gården, hun har rett til uskiftet bo. Hvis hun får barn så har barna hennes arverett til gården. 

Mulig hun må kjøpe ut barnet ditt, men tviler på at det blir den store summen. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt sikker? 

TS

Ja. Sjekket det for en venninne for en liten stund siden (Hun er deleier). Hun fikk ikke noe varsel på det. Annet enn at jeg fortalte henne hva det sto der da. (Hun var usikker på hennes egen eierbrøk)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...