Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 8 uker. 

Vi bor i Stavanger og får snart besøk. Ville dere gått på preikestolen men en så liten?  

Ta det med ro, ta pauser /piknik underveis.

Jeg er i god fysisk form. Det eneste jeg tenker på er ham. Blir ikke en sånn tur ubehagelig for ham? Blir han overstimulert? 

Videoannonse
Annonse
Gjest making.a.mess
Skrevet

Ville aldri gjort, men deg om det. 

En 8 uker baby skal ikke være i bæresele så lenge. Dessuten er det veldig varmt for tiden og blir vanskelig for han å regulere varmen når han er inntil deg. Og vogn er vel uaktuelt opp der...

Skrevet
9 minutter siden, making.a.mess skrev:

Ville aldri gjort, men deg om det. 

En 8 uker baby skal ikke være i bæresele så lenge. Dessuten er det veldig varmt for tiden og blir vanskelig for han å regulere varmen når han er inntil deg. Og vogn er vel uaktuelt opp der...

Hvor har du det fra at barnet ikke kan bæres så lenge? Noen barn bæres 24/7

• Liker 5
Skrevet

Jeg bærer han i armer nesten all tiden han er våken. Litt i bæresele, litt i bæresjal men stortsett i armer. Tenker jeg kommer nok til å kombinere... om jeg velger å dra

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri ha gjort det. Får mareritt av tanken 😥

Anonymkode: 06a73...fbf

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Klin klinkende GÆREN.  Hva er det med dere norske at dere MÅ frakte deres småbarn opp på disse høyfjell?  

Anonymkode: 50c39...663

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klin klinkende GÆREN.  Hva er det med dere norske at dere MÅ frakte deres småbarn opp på disse høyfjell?  

Anonymkode: 50c39...663

Er ikke norsk;-) 

det er derfor jeg ønsker litt innspill. Jeg har ikke bestemt meg ennå. 

Ellers kan det sies at det kommer an på hva man er vant med.  

De som går masse turer slutter ikke når de får små babyer, og de som blir dårlige av tanken liker kanskje ikke turer i utgangspunktet 

• Liker 4
Skrevet

Dette er vel ikke snakk om en lang fjelltur? Jeg har vært på fjelltur med min baby som er litt eldre flere ganger i sommer, men holdt meg unna de varmeste dagene, hvis det var turer med lite skygge. Hadde babyen i sjal og tok ammepauser underveis. Med bukse, sokker og solhatt fikk han ikke sol på seg heller.

Det er ikke noe problem å bære på en fjelltur når man velger ergonomisk bæretøy. Og da sitter jo barnet med ansiktet vendt innover, og de blir ikke overstimulert av det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Turen i seg selv er ikke så lang og ikke veldig krevende om man er vant til å gå tur i fjellet. Har sett kinesere gå opp der i jeans og høye heler, så om du ikke ønsker å skilles fra din lille den tiden den turen tar så makter du nok å ta han med :) Om det er bra for barnet sin del aner jeg ikke noe om. Vi pleier å gå prekestolen på ca 50min hver vei :)

Anonymkode: 36661...925

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
42 minutter siden, Liven_ skrev:

Er ikke norsk;-) 

De som går masse turer slutter ikke når de får små babyer, og de som blir dårlige av tanken liker kanskje ikke turer i utgangspunktet 

Det er forskjell på å gå til preikestolen og en vanlig gåtur altså. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ikke gjort det på en veldig varm dag/dag med mye sol da baby lett blir veldig varm av å bæres og er vanskelig å solskjerme ved bæring. Ellers tenker jeg det går helt fint om formen din er fin, med litt pauser ved behov :) 

Anonymkode: b14bf...9d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Preikestolenner vel strengt tatt ikke en typisk tung og fysisk krevende fjelltur... Hilsen Lofotgeit. 

Anonymkode: 1bc84...298

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok ikke gjort det på en veldig varm dag/dag med mye sol da baby lett blir veldig varm av å bæres og er vanskelig å solskjerme ved bæring. Ellers tenker jeg det går helt fint om formen din er fin, med litt pauser ved behov :) 

Anonymkode: b14bf...9d7

Dette. Jeg ville sett an været. Å bli båret tett inntil mamma i steikende sol og opp mot 30 grader er ikke gunstig for en liten baby dersom det ikke er mulighet for skygge underveis. 

Anonymkode: 3c935...54b

• Liker 7
Skrevet (endret)
3 timer siden, Liven_ skrev:

Er ikke norsk;-) 

Utdrag:

Når du er kommet til Preikestolhytta, tar turen opp til Preikestolen ca 2 timer hver vei om du er vant med å gå i ulendt terreng. Beregn noe lenger tid for barn eller om du er utrent. Det er 330 meter med stigning. Totalt er distansen fra parkeringen til selve Preikestolen rundt 3,8 km. Husk gode sko og klær – og mat!

Du vil gå i en løype som er veldig variert; fra preparert sti over myrer, til naturlig skogvei og gjennom steinrøyser og Lysefjordgranitt.

Det er flere hyggelige steder langs løypa hvor du kan ta matpause eller kjøle deg ned med et bad.

Les mer om Preikestolen

Tilgjengelighet

Normal gangtid tur/retur P-plass ved Preikestolhytta på sti (uegnet for rullestol/barnevogn) er 1 1/2–2 timer hver vei. Turen fra Preikestolen Fjellstue er 3,8 km med en høydeforskjell på 330 meter. Stien er utbedret med blant annet gamle jernbanesviller over en myr. I 2013 og 2014 har sherpaer fra Nepal gjort omfattende utbedringer av stien med trapper og steinsetting. Det anbefales å bruke godt fottøy, i tørt vær er gode joggesko tilstrekkelig. Det er ikke anbefalt å gå turen vinterstid med snø og isføre. Beste sesong er fra april til oktober. De siste årene har det vært utført flere redningsaksjoner av lokale, frivillige hjelpeorganisasjoner i regi av blant andre Folkehjelpen og Røde Kors. Selv om turen til Preikestolen framstilles som en kommersiell og relativ lett gjennomførbar tur, er det på forhånd viktig å vurdere egne ferdigheter og kunnskap om fjellvandring. Det anbefales sterkt å lytte til lokale råd, sjekke værmelding, bruke riktig utstyr og man skal være i god fysisk form før man legger ut på turen. Man skal være klar over at turen gjøres på eget ansvar.

Preikestolen opp fra fjorden ble klatret for første gang 13. juni 2016 av Øyvind Salvesen og Jon Egil Auestad[8]

Tilrettelegging av trafikken til Preikestolen (parkering, toalett, service, utbedring av stien etc.) ivaretas av Stiftelsen Preikestolen.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet

Dette er ikke noe jeg ville gjort selv, i og med at babyen er så liten. Du vet aldri hva som kan skje på tur, og det er umulig å være forberedt på alle situasjoner som kan oppstå. I tillegg bør du tenke på at du da er langt unna hjelp fra helsevesen dersom dette skulle bli nødvendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil du virkelig gå der med et spedbarn i solsteiken? det kan være krevende å gå opp dit

Anonymkode: 5c333...2ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, McFlurry skrev:

Dette er ikke noe jeg ville gjort selv, i og med at babyen er så liten. Du vet aldri hva som kan skje på tur, og det er umulig å være forberedt på alle situasjoner som kan oppstå. I tillegg bør du tenke på at du da er langt unna hjelp fra helsevesen dersom dette skulle bli nødvendig.

Hva har helsevesenet med saken å gjøre? Det finnes mange bygder i norge som ligger mye lengre unna helsevesen. Det bpr folk der fordeom, og barna våre dør ikke av det. 

Anonymkode: e61f0...e9f

• Liker 3
Skrevet

Vil du virkelig gå der med et spedbarn i solsteiken? det kan være krevende å gå opp dit

Anonymkode: 5c333...2ac

Ikke i solsteiken nei. Vi skal se det an. Det er ikke så varmt i område lenger pluss vi skal gå på ettermiddagen. 

Til de som siterer utdrag fra nettet. Jeg bor i område og har gått turen mange ganger.

• Liker 1
Skrevet

Hva har helsevesenet med saken å gjøre? Det finnes mange bygder i norge som ligger mye lengre unna helsevesen. Det bpr folk der fordeom, og barna våre dør ikke av det. 

Beklager å prøve å hjelpe, og å få deg til å tenke på faktorer du kanskje ikke hadde tenkt på. Husk at dette er et lite barn, og små skader kan være store nok.

Ja, det finnes mange bygder i Norge som er langt unna helsevesen, men jeg ville da likevel vært i nærheten av hjelp dersom det skulle bli nødvendig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, McFlurry skrev:

Beklager å prøve å hjelpe, og å få deg til å tenke på faktorer du kanskje ikke hadde tenkt på. Husk at dette er et lite barn, og små skader kan være store nok.

Ja, det finnes mange bygder i Norge som er langt unna helsevesen, men jeg ville da likevel vært i nærheten av hjelp dersom det skulle bli nødvendig.

Da må jeg nesten flytte da 😂 Sammen med de 1000 andre som bor her. 

Om ts skulle slå seg/tråkke over eller baby skulle bli syk helt plutselig, så får hun faktisk hjelp, også på preikestolen. 

Det gjøres redningsaksjoner der ganske ofte. Og ofte er det folk med mindre skader eller dålig fottøy som må reddes ned. Er det alvorlig fraktes man rett til sykehus. 

Så dette er det minste problemet. 

Jeg er ikke ts forresten. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...