Gå til innhold

Femåring atferd..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med oppførselen til femåringen.. har plutselig begynt å snakke frekt (si du er stygg, jeg liker ikke deg etc), nekter å høre på beskjeder. Slår ned på det, selv om jeg mener mannen er litt vel voldsom. Er dette normalt i denne alderen? Hvorfor har barnet mitt plutselig forandra seg sånn? Var ikke sånn før

Anonymkode: 1a499...b53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tisser seg også ut med vilje, selv om vært tørr i 2 år.. vil leke baby og bli båret, snakker babystemme

AnonymBruker
Skrevet

Oppmerksomhet, legg vekk telefoner og nettbrett!! Gå ut og lek, finn på ting med barnet!!

Anonymkode: e3b88...128

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør jo det.. snakker mye sammen om alt mulig, leker, lager mat.. 

Skrevet

Har det også slik med min 5,5 åring.... Får masse oppmerksomhet og vi koser å leker masse.... Blir ganske sliten til tider, når h*n svarer frekt etc..

AnonymBruker
Skrevet

Mye " du som er så stor" snakk ? 

Er ikke barebare å snart bli skolegutt, dette kan medføre å bli baby igjen slik man kanskje slipper alt det der stort barn opplegget.

Anonymkode: 46faa...330

• Liker 1
Skrevet

Sånn er femåringen her og. Og kompisene i barnehagen. Tror det ligger til alderen. De oppdager at det er noe som heter "dårlig språk" og synes det er morsomt å utforske.

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye " du som er så stor" snakk ? 

Er ikke barebare å snart bli skolegutt, dette kan medføre å bli baby igjen slik man kanskje slipper alt det der stort barn opplegget.

Det kan være, ja. Skal få sitt første søsken snart, så kan være noe med det. Sier mye at "Jeg skal passe på lillebror og lese for han og leke med han"

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Absurdah skrev:

Har det også slik med min 5,5 åring.... Får masse oppmerksomhet og vi koser å leker masse.... Blir ganske sliten til tider, når h*n svarer frekt etc..

Samme her, hvordan takler dere det? Har han søsken? Er det "bare" frekk språkbruk eller andre ting også?

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tisser seg også ut med vilje, selv om vært tørr i 2 år.. vil leke baby og bli båret, snakker babystemme

Det er ikke normalt, nei. Bagateliserer mannen din det? Kan det være at han gjør overgrep på henne?

Anonymkode: 4079a...4c2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke normalt, nei. Bagateliserer mannen din det? Kan det være at han gjør overgrep på henne?

Da er det veldig mange barn som snart skal få søsken som blr misbrukt.  Hørt mange ganger om barn mellom 4 oh 6 som vil begynne med bleier og smokk igjen da babyen har det og de føler den for mer oppmerksomhet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han bagatelliserer det ikke, han mener barnet gjør det med vilje. Jeg er vel kanskje litt mer avventende, noe mannen kritiserer meg for. Vil ikke gjøre noe for at ting skal bli verre. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det veldig mange barn som snart skal få søsken som blr misbrukt.  Hørt mange ganger om barn mellom 4 oh 6 som vil begynne med bleier og smokk igjen da babyen har det og de føler den for mer oppmerksomhet.

Barnet har veldig blanda følelser med alder, altså vil være størst mulig og begynne på skole et øyeblikk, og vil være baby det neste øyeblikk. Jeg sier jo som sant er at du er både liten og stor, kan mange ting og må lære andre ting. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, hvordan takler dere det? Har han søsken? Er det "bare" frekk språkbruk eller andre ting også?

Har et søsken som er 1 år eldre. De er veldig glad i hverandre og leker en del sammen. Men h*n «elsker» å plage broren til han blir rasende. Tar ikke nei for et nei. 

Jeg er ganske streng og konsekvent, men det hjelper lite :( Prøver også å overse negativ adferd ... Hun svarer frekt ofte, ler av oss ved kjeft eller tilsnakk, følger ikke «reglene» våres :( 

Hva med deres barn da?

Skrevet

Ser du skriver at han skal få sitt første småsøsken snart, og dette kan nok forklare mye.. Det er helt normalt at barn reagerer slik når det skal komme et tilskudd til familien, og det er mulig at situasjonen blir noe forverret inntil den lille er født og barnet er noen uker. Dette er en stor prosess for et lite barn å takle, og det kan løse mye dersom 5-åringen føler seg inkludert i hele prosessen. Gjerne snakk om og les bøker om det å få et søsken, dette hjalp på min eldste. Omtal den lille i magen som "vår" baby og "hans" lillesøster/bror, slik at barnet får en sterkere tilknytning til babyen.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg fikk søsken gjorde jeg akkurat det samme (bortsett fra å tisse meg ut med vilje). 

Og når søsken nr tre kom gjorde både jeg og min bror samme greia igjen. 

Dette er veldig vanlig når barn får beskjed om at det skal komme en baby i hus. 

Vi fikk aldri kjeft eller ble irettesatt. Det gikk over når babyen kom. 

Anonymkode: 2017f...d13

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være, ja. Skal få sitt første søsken snart, så kan være noe med det. Sier mye at "Jeg skal passe på lillebror og lese for han og leke med han"

Der har du svaret. Å få et søsken er en livskrise. Klart han ønsker å være den lille i familien, det er jo det han har vært hele livet sitt. Nå er det plutselig andre forventninger. La han være liten litt. Fortell han at han alltid kommer til å være din lille gutt selv om det kommer et søsken. Dette vil gå over, det er jeg helt sikker på.

Ift snakking tilbake og kverulering er det aldertypisk for femåringen, så det er helt normalt. Vi har en femåring i hus selv, og fra å ta alt vi sier for god fisk, har han nå begynt å krangle på ting vi sier. Utrolig frustrerende, men også oppdragende for oss. Det er fint å måtte forklare seg og beskjedene vi gir. Det gjør så vi holder oss på matta ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...