AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #1 Skrevet 8. juli 2018 Har en inngrodd negl på stortåa som er så jævlig betent. Det er så vondt at jeg klarer ikke trå ordentlig ned med foten. Hadde ikke trodd det skulle være så grusomt vondt. Verker å dunker no forferdelig.. Har aldri vært hos fot terapeut før, er det noen som kan si hvordan det er? Den sitter nesten helt ned i rota så jeg kommer ikke til å få løftet neglen heller. Det vil sikkert gjøre helt sykt vondt vil jeg tro?? Hjelp. Anonymkode: 188af...8a4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #2 Skrevet 8. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har en inngrodd negl på stortåa som er så jævlig betent. Det er så vondt at jeg klarer ikke trå ordentlig ned med foten. Hadde ikke trodd det skulle være så grusomt vondt. Verker å dunker no forferdelig.. Har aldri vært hos fot terapeut før, er det noen som kan si hvordan det er? Den sitter nesten helt ned i rota så jeg kommer ikke til å få løftet neglen heller. Det vil sikkert gjøre helt sykt vondt vil jeg tro?? Hjelp. Anonymkode: 188af...8a4 Jeg ville nok gått til fastlegen med det. Anonymkode: 50774...630
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #3 Skrevet 8. juli 2018 Jeg hadde neglerotbetennelse en gang etter trening i for trange sko. Neglen løsnet og falt av. Jeg renset med pyrisept. Ny negl grodde ut noen uker senere. Anonymkode: 50774...630
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #4 Skrevet 8. juli 2018 Dra til fotterapeut, de klipper av det verste, og legger noe under, for å la neglen vokse riktig senere. Pass på at det er fotterapeut og ikke fotpleie. Anonymkode: 66d1c...e5e 1
solmåneogstjerner Skrevet 8. juli 2018 #5 Skrevet 8. juli 2018 Har hatt det og fikk god behandling hos fotterapeut. De tok bort en del av neglen satte på noe som løftet resten slik at den vokste riktig. Gikk der kanskje 3-4 ganger og har ikke hatt noen problemer etterpå, og det er mer enn ti år siden. Gå dit så raskt som mulig. Ta fotbad med grønnsåpe en gang om dagen og lufttørk etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #6 Skrevet 8. juli 2018 Ta fotbad med godt og varmt vann og vanlig grønnsåpe. Hvis det ikke blir bedre etter det så burde du gå til fotpleier. Grønnsåpen vil trekke ut betennelsen. Anonymkode: 9f840...8d2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #7 Skrevet 8. juli 2018 Det vil nok være vondt ja, men med god kommunikasjon går det nok bra. Jeg har gjort dette på folk flere ganger, bedre å gjøre det nå enn å ha vondt lenge. Hilsen fotterapeut Anonymkode: 66d1c...e5e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #8 Skrevet 8. juli 2018 Har hørt at grønnsåpe vann skal fjerne værket? Fra gammelt av tror jeg. Anonymkode: 188af...8a4
Mokkilokki Skrevet 8. juli 2018 #9 Skrevet 8. juli 2018 Man skal ikke bruke vanlig grønnsåpe men den du får på apoteket. Er det veldig betent ville jeg fått hjelp til og fikse det. 1
solmåneogstjerner Skrevet 8. juli 2018 #10 Skrevet 8. juli 2018 2 minutter siden, Mokkilokki skrev: Man skal ikke bruke vanlig grønnsåpe men den du får på apoteket. Er det veldig betent ville jeg fått hjelp til og fikse det. Går fint å bruke vanlig grønnsåpe også 2
Mokkilokki Skrevet 8. juli 2018 #11 Skrevet 8. juli 2018 På apoteket sa de at den må ikke brukes. Men jeg gikk til fotterapeut med min inngrodde negl.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #12 Skrevet 8. juli 2018 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Går fint å bruke vanlig grønnsåpe også Enig, vanlig grønnsåpe funker. Jeg har brukt det flere ganger. Man kan selvsagt kjøpe medisinsk grønnsåpe på apoteket. Det er en liten flaske som er mye dyrere enn vanlig grønnsåpe. Anonymkode: 9f840...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #13 Skrevet 8. juli 2018 Dette kjenner jeg godt til! Og jeg vet at det absolutt ikke er noe hyggelig, bare man sneier borti noe (eller til og med om dynen kommer bortpå) så er det j*****😅 Jeg var plaget i mange år, på innsiden av stortåen. Prøvde både det ene og det andre, men det kom stadig tilbake. Var gjentatte ganger hos fastlegen som bedøvde og trakk ut halve neglen, men den vokste dessverre nedi siden igjen hver eneste gang. Til slutt ble jeg henvist til en spesialist, som fjernet deler av neglebåndet under operasjonen - og vips så har jeg aldri mer vært plaget! Skulle ønsker jeg fikk tilbud om det med engang! Om du trenger dette lille inngrepet eller ikke kommer litt an på om den er virkelig grodd ned i siden, eller om det er en mer overfladisk betennelse på gang (dette kan gjerne ordnes med fotterapeut + grønnsåpe), men dersom neglen virkelig er grodd nedi tviler jeg på at det vil ha store effekten bortsett fra å fjerne det verste av betennelsen. Anonymkode: 13f10...9f9
Bonusmammaen Skrevet 8. juli 2018 #14 Skrevet 8. juli 2018 Forskjell på fotpleier og autorisert fotterapeut, bare for å gjøre folk obs her. Fastleger er faktisk ikke mest dyktige på slike ting. Bestill time hos autorisert. I mellomtiden så kan du ta fotbad og helle olje ned i neglen et par ganger pr dag. Det kan bidra med å løfte neglen litt. 2
McFlurry Skrevet 8. juli 2018 #15 Skrevet 8. juli 2018 Dette hørtes ekkelt ut. Kanskje noe å ta med legen? Hørt om folk med ligende tilstander som må operere, så ville sjekket meg om jeg var deg. Lykke til, til både deg og tåa.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #16 Skrevet 8. juli 2018 Bestill time til fotterapeut om ca 3 dager, og fram til da har du foten din i grønnsåpe vann 3-4 ganger om dagen. Det skal fjerne det verste av verket. Da blir det mye lettere å behandle det. Har vært plaget med dette mange ganger, grønnsåpe vann funker alltid. Anonymkode: 67165...054 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #17 Skrevet 9. juli 2018 Fikk heldigvis time i morgen hos en terapeut som ikke hadde ferie. Anonymkode: 188af...8a4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #18 Skrevet 9. juli 2018 Fikk det nylig selv for første gang og kunne hverken trå eller sove. Verkende sår kom også. Etter litt intens googling prøvde jeg noe som funka som gull! 1. Ta av bommullen på en q-tip og gjør den våt. Dytt den under neglen med noe tynt og flatt, en tannpirker ble det her. Press den så bort i hjørnet der neglen gnager på huden og prøv å legg den som en beskyttelse mellom neglen og huden. 2. Ta en teip bit, apotek teip/medisinsk teip sitter lengre enn en vanlig teip fra bokhandelen. Fest den på huden på den siden av tåa der neglen gnager på huden. Fest den så nærme neglen som mulig fra siden av, og trekk den andre enden av teipen rundt tåa til siden sånn at teipen trekker huden som gnager litt mere vekk fra neglen så det ikke presser og gnager like mye. Voila! Bytt bomullsdott under neglhjørnet daglig om huden har åpent sår, eller ellers når du merker at bomullen ikke ligger på det skarpe hjørnet av neglen lenger. Fest ny teip på tåhuden når den gamle begynner å bli slakk. En uke her uten det minste smerte og neglen vokser 1-3mm i måneden så om noen uker er nok hjørnet langt nok til å la seg file litt rundere og noen uker etter der igjen helt fin tå igjen. Ingen som vet at jeg går rundt med en liten bomullsdott på størrelse med en sammenrulla qtip bommulstupp under tåa og jeg kan gå og sove smertefritt igjen uten å trenge fotterapeut eller lege. Kanskje det samme funker på deg og? Anonymkode: ed9e4...983
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå