AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #1 Skrevet 8. juli 2018 Har en kakeoppskrift der det står ssk. Noen som vet hva dette er forkortelse for? Anonymkode: 4f915...c3c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #3 Skrevet 8. juli 2018 Tror ikke det, for det står 1 ssk smør og 1 ss vann. Ss er spiseskje. Da må jo ssk være noe annet? Anonymkode: 4f915...c3c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #4 Skrevet 8. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det, for det står 1 ssk smør og 1 ss vann. Ss er spiseskje. Da må jo ssk være noe annet? Anonymkode: 4f915...c3c Det er nok sneket inn en trykkfeil. Det skal være spiseskje. Anonymkode: 7ad9a...9c9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #5 Skrevet 8. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok sneket inn en trykkfeil. Det skal være spiseskje. Anonymkode: 7ad9a...9c9 Ok. Da satser jeg på det;) takk. Anonymkode: 4f915...c3c
Ariana807 Skrevet 8. juli 2018 #6 Skrevet 8. juli 2018 Prøvde å google litt selv, flere oppslrifter på net som har ssk, tsk... kan det være amerikanse skjeer...? 🤔🤔 hadde nok selv tolka det som ss, men merkelig å blande tl ulike «former» i samme oppskrift... 🤔🤔
Gjest Overrasket Skrevet 8. juli 2018 #7 Skrevet 8. juli 2018 Jeg tipper nok også at det menes spiseskje, men det er jo litt sært å oppgi smør i spiseskjeer. Hvorfor ikke i gram, som hadde vært det mest logiske for en fast (ikke flytende) ingrediens? Jeg vil tro det er snakk om 20-30 gram smør.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #8 Skrevet 8. juli 2018 1 minutt siden, Overrasket skrev: Jeg tipper nok også at det menes spiseskje, men det er jo litt sært å oppgi smør i spiseskjeer. Hvorfor ikke i gram, som hadde vært det mest logiske for en fast (ikke flytende) ingrediens? Jeg vil tro det er snakk om 20-30 gram smør. Kanskje fordi de fleste husholdninger ikke hadde vekter som gikk så lavt ned i vekt. Margarin hadde hvertfall streker på innpakningspapir som anviste 50, 100, 150, 200 gr. Anonymkode: 7ad9a...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #9 Skrevet 8. juli 2018 Ja,det er litt merkelig. Har googlet overalt men fant ingenting om ssk. Oppskriften er på glasur til Regal Sjokoladekake så det står bakpå pakken. Anonymkode: 4f915...c3c
Gjest Overrasket Skrevet 8. juli 2018 #10 Skrevet 8. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje fordi de fleste husholdninger ikke hadde vekter som gikk så lavt ned i vekt. Margarin hadde hvertfall streker på innpakningspapir som anviste 50, 100, 150, 200 gr. Anonymkode: 7ad9a...9c9 Stemmer. Eller det kan være snakk om smeltet smør, men da burde vel det vært spesifisert.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #11 Skrevet 8. juli 2018 8 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg tipper nok også at det menes spiseskje, men det er jo litt sært å oppgi smør i spiseskjeer. Hvorfor ikke i gram, som hadde vært det mest logiske for en fast (ikke flytende) ingrediens? Jeg vil tro det er snakk om 20-30 gram smør. Det er jo mye lettere å være ta en spiseskje enn å måtte drive å veie. Det krever også at en har vekt. Anonymkode: 59425...552 2
Gjest Overrasket Skrevet 8. juli 2018 #12 Skrevet 8. juli 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo mye lettere å være ta en spiseskje enn å måtte drive å veie. Det krever også at en har vekt. Anonymkode: 59425...552 Der er jeg nok uenig. En spiseskje smør, forutsatt at smøret ikke skal være smeltet, kan variere stort. 25 gr. smør er f.eks. alltid 25 gr. smør og ferdig med saken. "En spiseskje" kan ofte tolkes forskjellig. Skal man drive å presse det faste smøret ned i skjeen for å lage en flat smørklump som er jevn med skjeen? Hva slags skje skal man bruke (jo, selvsagt et faktisk mål, ikke bare en tilfeldig skje som flyter i skuffen) osv. Så det er mye mer forvirrende å oppgi slikt i skjeer. Å oppgi det i gram er i hvert fall presist, og man unngår usikkerhet (som i denne tråden). Ja, gram krever vekt, men "ss" krever at man faktisk har en korrekt skje som kan brukes til måling. "SS" er ikke et tilfeldig mål som skal tas litt sånn på slump. Endret 8. juli 2018 av Overrasket
BeautyBox Skrevet 8. juli 2018 #13 Skrevet 8. juli 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje fordi de fleste husholdninger ikke hadde vekter som gikk så lavt ned i vekt. Margarin hadde hvertfall streker på innpakningspapir som anviste 50, 100, 150, 200 gr. Anonymkode: 7ad9a...9c9 Det har de jo enda.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #14 Skrevet 8. juli 2018 I min bestemors oppskriftbok så står det ssk, tsk. Så mulig det er en eldre måte å skrive ss og ts på. Også har de blandet litt. Anonymkode: 4eea5...709
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #15 Skrevet 8. juli 2018 Det er vel bare å se hvor mye smør som er fornuftig, eventuelt sammenligne med tilsvarende oppskrifter. Ofte er det slik at eksakt mengde smør ikke spiller noe rolle. Om mengden er halvert eller doblet går sikkert fint. Når jeg lager mat, måler jeg sjelden opp nøyaktig, men tar det på øyemål. Blir noe for tykt tilsetter jeg mer væske, er det for tynt tilsetter jeg mer av det andre. Trenger ikke millimeterpresisjon på matlaging. Anonymkode: ea05b...e18 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #16 Skrevet 8. juli 2018 Det betyr en strøken spiseskje Anonymkode: 878b9...d7d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå