Gå til innhold

Folat/folin.. Hva og når?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei. Jeg har akkurat sluttet på p-pillen, og vi har tenkt å begynne prøvingen i mai/juni.. Jeg har hørt at man bør ta folat/folin (?), men når begynner jeg med det? Skal jeg begynne med det når vi begynner å prøve, eller når jeg er gravid? Eller bør man ta det i forkant? Er det flere ting man bør ta? Hilsen foreløpig gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folat bør man begynne å ta en mnd før man begynner prøvingen og til og med tre mnd ut i svangerskapet. Det er vel det eneste mineralet/vitaminet som de virkelig anbefaler, men et sundt og variert kosthold er jo også å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Legen min sa at jeg ikke trengte å begynne før jeg vet at jeg er gravid.

Hvordan kan man begynne 1 mnd før da? Man vet jo ikke når det skjer. Noen prøver i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa at jeg ikke trengte å begynne før jeg vet at jeg er gravid.

Hvordan kan man begynne 1 mnd før da? Man vet jo ikke når det skjer. Noen prøver i mange år.

Det er helt feil. Ryggmargen lages de første 4-6 ukene, dvs ofte før man vet at man er gravid. Alle som prøver bør ta folat fra starten av, evt i mange år. Er ikke annerledes enn å ta daglige vitamintabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Høres helt hysteriskt ut.

Jeg har nå vært gravid før og aldri tatt noe verken vitaminer eller folin. Mine barn er sterke og har aldri vært syke.

Tror folk kan senke skuldrene litt og ikke bli hysteriske. Man kan leve helt normalt med vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres helt hysteriskt ut.  

Jeg har nå vært gravid før og aldri tatt noe verken vitaminer eller folin. Mine barn er sterke og har aldri vært syke.  

Tror folk kan senke skuldrene litt og ikke bli hysteriske. Man kan leve helt normalt med vanlig mat.

Risikoen for ryggmargsbrokk senkes med 50-70 % ved inntak av folat. Noen familier bærer arv som gjør at man enda lettere fr slike barn. Det anbefales av alle leger, da vanlig mat i Norge tradisjonelt gir for lite folat.

At man ikke har fått barn med defekter selv, betyr lite i statistisk sammenheng....

Isåfall burde jeg røyke 20 om dagen med god samvittighet, slik min mor gjorde. Jeg var jo et sunt og friskt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn btw, hvor får man kjøpt det og hva er prisen?

Apotek. Koster det samme som vitaminer. Får egne vitaminer med alt man trenger og forhøyet folat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar! Men nå lurer jeg, hva er btw? Navnet på et vitamintilskudd eller? Hilsen trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn btw, hvor får man kjøpt det og hva er prisen?

De selger det i en eller annen form i de fleste matbutikker også, gjør de ikke? Har da holdt på å komme hjem med Möllers Dobbelt med folat flere ganger når jeg har vært litt rask med å ta trankapsler ut av hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

btw = by the way = forresten... :ler: Må le av meg selv! Er ikke helt oppdatert på disse forkortelsene.. Godt jeg ikke dro på apoteket og spurte etter btw :ler: :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anie uinlogget

Hei.

Jeg har nå vært prøver en lang stund. Jeg begynte med folat den gang - men fikk beskjed av legen å slutte med det igjen. Det var ikke noe vits å ta dette før jeg ble gravid. :roll:

Så hva stemmer egentlig. Neimen ikke lett dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke ta folat. Det er ikke skadelig å ta selv om du ikke er gravid!

Ofte holder det ikke å ta vanlig vitamintilskudd med folat fordi du trenger 400 mikrogram som prøver/gravid.

Vanligvis er det mye mindre i andre tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte holder det ikke å ta vanlig vitamintilskudd med folat fordi du trenger 400 mikrogram som prøver/gravid.

Vanligvis er det mye mindre i andre tilskudd.

Ah... Der ser man *ler*

Har ikke peil på dette jeg, har bare sett at enkelte "vanlige" vitamintilskudd inneholder folat og dermed tenkt at de er sikkert for de som vil bli graivde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes vitamintilskudd med folat, alle "skal ha" folat. Og det finnes vitamintilskudd for gravide, med dobbel dose folat, for gravide og prøvere. Dette selges på min vanlige nærbutikk i alle fall (Kiwi), i tillegg til at det selges på apotek, bode å multivitamintilsudd og som separate folatpiller.

Det er ikke farlig å ta selv om du ikke er gravid, og en generell anbefaling er å begynne med folat når du slutter med prenvensjon, så jeg skjønner ikke at en lege inne anbefaler det, for genrell anbefaling fra norske helsemyndigheter er i alle fall å ta folat fra en måned før du blir gravid, og siden man ikke vet når det er, fra man slutter med beskyttelse mot svangerskap, eller fra så snart man oppdager at man er uventet gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folat skader ikke (ikke påvist enda ihvertfall) men hjelper på ryggmargsbrokk. Jeg spiste nesten 200 stk før jeg ble gravid og kommer til å spise til jeg er 3 måneder på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Chouchou

Er det bra for andre ting ogsa?

Jeg kjöpte det i dag og det kostet ca 50kr for en mnd. i Sveits. Er det vanlig pris i Norge ogsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dyrt. Her selges de i glass med 100 tabeletter i og det er jo over 3 måneders forbruk til 70-90 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...