AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #1 Del Skrevet 8. juli 2018 Noen her som flytta til tyskland som kan fortelle om åssen det er? Alt fra bo og leve, til jobber, skole, miljø osv? Evt hva vet dere om Tyskland? Anonymkode: 99466...23f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #2 Del Skrevet 8. juli 2018 Kommer litt an på hvor i Tyskland du vil bo, det er store forskjeller. Jeg flyttet for å studere, men er blitt værende. Generelt var overgangen vanskelig, mye byråkrati og lite fleksibilitet, men man venner seg til det. Lærte fort å skaffe meg et system i papirene og ikke kaste noe. Tyskere kjefter litt mer når du gjør noe «galt», som å stå på venstre side i rulletrappen, men det venner man seg også til. Lær deg «reglene» og språket så går det fint Tyskere er mye åpnere og det er lettere å bli kjent med folk. Ikke uvanlig å dele bord på puber med andre og småprate litt. Det er generelt en mye mer sosial kultur, folk er mye ute og gjør ting istedet for å sitte hjemme, og det er alltid mye liv. Mye «volksfester», gatefester, festivaler. Arbeidsbetingelsene er generelt veldig bra dersom du har utdannelse, uten utdannelse er de dårligere. Vil du jobbe eller studere? En annen fordel er at det er lett å reise i Europa siden man er midt i. Reiser mye på helgeturer rundt omkring. Det eneste jeg iblant savner er havet og makrell i tomat. Anonymkode: 7d6d1...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #3 Del Skrevet 9. juli 2018 Du er snill, takker for svar! Åssen er det når man er lærer? Lærer jobber der er det godt lønnet, eller passe? Dyrt å bo, billig å bo, mat og sånt? Anonymkode: 99466...23f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #4 Del Skrevet 9. juli 2018 Som han sier over her, det kommer mye an på hvor i landet. Jeg har ikke bodd der, men jobbet mye i Tyskland gjennom flere år. Nord-tyskere synest jeg er vel så lukket og tilknappet som skandinaver. Overdrevent (nesten sykelig) opptatt av orden og disiplin. I det katolsk-konservative sør, er de mye mer åpne. Nesten brautende (Bayern). Men da må du holde deg til større byer. I de mindre tettsteder (dorfer), er de veldig gammeldagse, spesielt kvinnesyn og lignende . Vil anbefale Berlin og området rundt. I Vest-Berlin var de jo nesten som en øy i det gamle DDR. Vet ikke om det er noe som henger igjen, men de er veldig åpne og inkluderende. I disse områdene vil jeg også tro det er behov for skandinavspråklige, både undervisning, tolketjenester, næringsliv og turisme. Anonymkode: 3a1f9...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå