Gå til innhold

Har det noe å si at topplånet betales ned tregt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et topplån på 275000kr med samme løpetid som hovedlånet. Opprinnelig trodde jeg at topplånet bare ville være den overskytende delen av boliglånet over en viss belåningsgrad, og at når man hadde betalt ned til under den belåningsgraden så satt man igjen uten "topplån". 

Men det som skjer er at disse er to uavhengige lån og betales ned parallelt med samme løpetid som hovedlånet. Så selv om jeg betaler ned 275000kr totalt, så vil topplånet fortsatt være der fordi mesteparten går mot hovedlånet og en mindre del til topplånet.

Men har dette noe å si? Hører ofte folk si at det er mindre gunstig med topplån osv. Jeg har samme rente på begge lånene. Det ble også kommentert da jeg snakket med banken om noe at "jeg har et topplån".

Anonymkode: df08b...e97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et topplån på 275000kr med samme løpetid som hovedlånet. Opprinnelig trodde jeg at topplånet bare ville være den overskytende delen av boliglånet over en viss belåningsgrad, og at når man hadde betalt ned til under den belåningsgraden så satt man igjen uten "topplån". 

Men det som skjer er at disse er to uavhengige lån og betales ned parallelt med samme løpetid som hovedlånet. Så selv om jeg betaler ned 275000kr totalt, så vil topplånet fortsatt være der fordi mesteparten går mot hovedlånet og en mindre del til topplånet.

Men har dette noe å si? Hører ofte folk si at det er mindre gunstig med topplån osv. Jeg har samme rente på begge lånene. Det ble også kommentert da jeg snakket med banken om noe at "jeg har et topplån".

Anonymkode: df08b...e97

Ja topplån har som regel langt høyere rente, så betal ned så fort som mulig 😊

Anonymkode: 55052...3e8

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er samme rente har det ingen betydning foruten de få kr man betaler hvis man for x får faktura. 

Anonymkode: 603b5...02a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er samme rente har det ingen betydning foruten de få kr man betaler hvis man for x får faktura. 

Det er jo en sannhet med modifikasjoner.

Dersom topplånet medfører høyere rente på hovedlånet, har det noe å si. Da blir alt dyrere.

En grei ordning er å ha et lån (hovedlånet) innenfor en gitt grense, som gir lav rente.

Resten belånes med topplånet med noe høyere rente, men med kort nedbetalingstid. Hovedlånet settes til avdragsfrihet inntil topplånet er nedbetalt.

Da reduseres total rentebelastning for hver termin. Total løpetid settes som om du hadde betalt begge lån parallelt (slik du gjør i dag). Dette forteller ikke banken fordi den tjener mer slik du betaler, du må spørre/foreslå selv.

Alternativet slik du betaler i dag er å refinansiere når totalgjelden er under en grense i forhold til boligens verdi (60%/80%)

AnonymBruker
Skrevet

Generell betraktning: Så lenge topplånet, eller den delen av lånet utover hovedlånet er dyrere, uansett hva du kaller det, så forhandler du med banken om at det det dyreste lånet skal gis høyest mulig prioritet når det gjelder fordelingen av innbetalingen på hhv. hoved- og topplån. 

Anonymkode: a8aeb...bf1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at når mine foreldre hadde huslån var det høyere renter på det topplånet og derfor var det gunstig å få det bort så fort som mulig. Selv har jeg samme rente på begge lånene. Men kommer til å prøve å betale ekstra inn på det «lille lånet» (som jeg kaller det), kun for å kunne bli kvitt den ekstra utbetalingen i mnd. Altså bedre å bare ha en stor pott en mange små liksom :) ikke at det betyr noe særlig praktisk :) 

Anonymkode: 73ba7...f3e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at når mine foreldre hadde huslån var det høyere renter på det topplånet og derfor var det gunstig å få det bort så fort som mulig. Selv har jeg samme rente på begge lånene. Men kommer til å prøve å betale ekstra inn på det «lille lånet» (som jeg kaller det), kun for å kunne bli kvitt den ekstra utbetalingen i mnd. Altså bedre å bare ha en stor pott en mange små liksom :) ikke at det betyr noe særlig praktisk :) 

Hvor mye betaler du på hver av dem?:)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde selv topplån gjennom husbanken/kommune med god rente, fikk så klart da vanlig rente på lånet som da stod for 80% av boligen. Var bittlitt bedre rente på kommunens topplån, så jeg valgte å betale mer på bankens lån.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at det er greit å bli kvitt topplånet fortere.

Men det kan du også gjøre ved å betale ned som nå og når hovedlånet og topplånet tilsammen utgjør så lav andel at begge deler kan slås sammen til et hovedlån (dette skjer både ved nedbetaling og ved verdistigning på boligen).

Jeg har 10 år på topplånet og 23 år eller der om kring på hovedlånet. Jeg betaler altså raskere ned på topplånet - dette blir en slags ekstra sparing for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye betaler du på hver av dem?:)

~5500kr på det ene og ~2500kr på det andre 2,5% rente på begge. Hva som er renter og bare tilbakebetaling... orker ikke finne frem nedbetalingsplanen på det.

Skrevet

Betaler du gebyr på begge lånene? Som regler tjener bankene veldig godt på dette også. det er alltid billigst å ha færrest mulig lån,som regel tar banken 45kr pr måned pr lån.Det blir fort noen kroner i året.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...