Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en oppskrift de vil dele med meg?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, men JA!! Er det noen som har dette?

Sjokolade-fylte Croissanter, eller med jordbær..

:klaske::hoppe::danse: :enig_animasjon:

Skrevet

Fant disse som jeg tester nå.

CROISSANT

Jess, dette er en ganske tungvint oppskrift, men det er ikke noe poeng i å leke wienerbakst heller. Jeg er ingen flink baker, likevel klarte jeg å oppnå et akseptabelt resultat allerede andre gang (den første gangen brukte jeg ikke denne oppskriften). Oppskriften er en tilpasset utgave av den de lager på Åpent Bakeri i Oslo. Synes du det er mye strevsom kjevling, kan du trøste deg med at du ved å bake brenner av mer kalorier enn du får fra å spise croissantene.

Det er mye venting involvert, men det er nødvendig for at smøret ikke skal smelte. (Men når det står at du skal la deigen hvile 20 minutter, kan den godt hvile lenger.) All brettingen er for at deigen skal få mange lag og bli luftig og deilig. Du kan med fordel sette deigen kvelden før og la den stå i kjøleskapet med plast over.

Dette er nok til en hel del croissanter. Hvis du bare skal ha noen få av gangen, kan du fryse resten av de stekte croissantene. Da er alt de trenger en rask oppvarming, så er de klare til søndagsfrokosten.

500 gram hvetemel

2 ts salt

4 ss sukker

3 dl melk

20 gram gjær

200 gram smør

Løs opp gjæren i kald melk. Bland melka med mel, salt og sukker i en bolle. Hvis du har en liten eltemaskin, kan du kjøre den til den er smidig. Hvis ikke, elter du den for hånd. Deigen skal være relativt fast, for smøret kommer i seinere. Hvis du ikke har tid til å la deigen stå over natta, bør du i det minste sette den i kjøleskapet en halvtimes tid, sånn at den blir kald.

Ta ut deigen. Kjevle den til en firkant på omtrent 40x40 cm. Ta ut smøret og høvle det i tynne skiver med en ostehøvel, og la det dekke halve deigen. Brett igjen deigen som en konvolutt og klem sammen hjørnene. Hvis du har brukt lang tid på dette og deigen har blitt lunken, bør du la den hvile litt i kjøleskapet. Hvis ikke, kan du hoppe rett på neste trinn. Kjevle ut deigen til den er omtrent 20x60 cm. (Dette er omtrentlige mål, tro ikke at andre enn virkelig flinke folk får til perfekte firkanter med riktige mål. Fold deigen i tre, som et brev. Denne prosessen (hvile i kjøleskapet, kjevle ut til 20x60, brette i tre) skal du gjenta til sammen tre ganger.

Rull deigen til et rektangel på omtrent 40x60 cm. Del dette rektangelet i tre striper på omtrent 13 cm. Får du ikke til det, er det i hvert fall et poeng at deigen skal være omtrent en halv cm tykk. Skjær ut deigen i likebeinte trekanter. Rull hver trekant sammen til små halvmåner og legg dem på et smurt stekebrett. Dekk dem til og la dem heve til de er omtrent dobbelt så store. Pensle med egg. Varm ovnen opp til 200 grader. Bak croissantene midt i ovnen til de er gyllenbrune og sprø. Det tar 15- 20 minutter.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

link til artikkel

Skrevet

Croissants

1 kopp melk

1 ss smør

1 ss sukker

1 ts salt

1 pose tørrgjær

¼ kopp varmt vann

2,5 kopper hvetemel

1 kopp kaldt, mykt smør

Bland melk, 1 ss smør, sukker og salt i en kjele og kok opp. Ta av varmen og la kjøles til romtemperatur. Løs gjæren i det varme vannet og rør det i melkeblandingen. Hell alt i en kjøkkenmaskin og bland til en deig sammen med melet. Dekk til og la heve 1,5 timer. Sett i kjøleskap ½ time.

Kjevle ut deigen til et rektangel, ca ½ cm tykk. Bre smøret over 2/3 av rektangelet. Brett delen uten smør over den midterste delen og så den siste tredelen over midten igjen. Snu deigen slik at en av de åpne kantene er mot deg og kjevle deigen ut til et rektangel igjen. Brett på nytt og dekk med plast, sett i kjøleskap minst 2 timer. Gjenta så brettingen og kjevlingen to ganger. Kjevle til slutt ut igjen og del deigen i 7,5 cm firkanter som hver deles i to på skrå (til trekanter). Kjevle trekantene litt og rull dem sammen til halvmåner (horn). Legg på stekebrett og avkjøl 30 minutter i kjøleskap. Stek ved 200 grader i 10 minutter. Slå ned temperaturen til 175 grader og stek 15 minutter til. Avkjøl på rist.

Gjest Anonymous
Skrevet

Arwen,

Fant disse som jeg tester nå.

-som i... NÅ!? :o

:sur:

Link til artikkel,

CROISSANT MED SKINKE OG CHEVRE

:o

CROISSANTER MED VARME EPLER

:enig_animasjon:

Skrevet
Arwen,

-som i... NÅ!? :o

Ja, de står til heving nå.

De skal få stå på benken i noen timer slik at de bli ekstra gode. Setter de inn når skinkesteika er ferdig. Håper de blir bra :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, de står til heving nå.

De skal få stå på benken i noen timer slik at de bli ekstra gode. Setter de inn når skinkesteika er ferdig. Håper de blir bra :)

Passer meg uuuutmerket! :-)

Når skal vi sette oss da? :P

Skrevet

:ler:

nå?

tenkte å dyppe de litt i nugatti her jeg, siden jeg lagde de uten fyll denne gangen. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Arwen

tenkte å dyppe de litt i nugatti her jeg

:o

:enig_animasjon:

Skrevet

:sjarmor:

i dag baker jeg boller

Gjest Anonymous
Skrevet
:sjarmor:  

i dag baker jeg boller

:ler:

Boller er vel å bra det altså! Men CROISSANT da du!! :-) Ble de bra??? :o

Skrevet

Tja.. de ble vel ok, men skal prøve Arkana sin oppskrift neste gang. Den ser bedre ut. :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Tja.. de ble vel ok' date=' men skal prøve Arkana sin oppskrift neste gang. Den ser bedre ut. :)[/quote']

Hå! Da sitter jeg her og venter så lenge :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...