Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en valp som kan finne på å knurre. Valpen er 9 mnd.

Den gjør det noen ganger når jeg skal ta på den selen for å gå tur (Den er ikke plaget av selen og er glad igjen så fort selen er på), når den blir børstet og hos dyrlegen.

Hva kan jeg gjøre for at den ikke skal knurre?

Endret av Paibunn
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

valp, uten h. 

Anonymkode: f161d...000

Skrevet

Den knurrer nok fordi den er redd eller usikker. Jeg ville gitt den masse kos og snakket beroligende til den, så den blir mer trygg i de situasjonene du nevner. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

valp, uten h. 

Tusen takk for kjempegod hjelp 🧟

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Hanne67 skrev:

Den knurrer nok fordi den er redd eller usikker. Jeg ville gitt den masse kos og snakket beroligende til den, så den blir mer trygg i de situasjonene du nevner. 

Ja, det gjør vi også. Og gir godbiter 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hva er en hvalp ?

Anonymkode: 922b2...e57

Gjest Stella Rose
Skrevet

Har du vurdert valpe kurs?

AnonymBruker
Skrevet

valp, uten h. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en hvalp ?

Typisk KG. Skjønner dere ikke hva hun mener?

Tidligere var rett skrivemåte: Hvalp. Link: https://no.m.wiktionary.org/wiki/hvalp

Anonymkode: af36e...24d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vår hund (11mnd) knurrer når han leker, og som prat.  (Han snakker med knurring og uling)

Han smiler med tennene også, men det er lett å se forskjell på smil og tannflekking for oss som kjenner ham.

Det verste er når han smiler og prater samtidig, for de som ikke kjenner ham kan det virke som om han knurrer og flekker tenner (redd eller sint), mens han egentlig er bare glad, og gir uttrykk for det.

Hvorfor din valp knurrer er ikke lett å si, men han kommuniserer med deg, og du må finne ut hva han forteller deg 😊

Anonymkode: 298cf...387

• Liker 1
Skrevet

Hvis han knurrer i det du tar på selen, så er det nok fordi han synes akkurat det er ubehagelig. Er det på samme sted hver gang han knurrer? F.es i det du tar den over hodet hans eller i det du bøyer deg over ham?

Du kan trene på det gradvis. Hold frem selen til ham - gi godbit. Hold den nærmere - gi godbit. Gjør som om du skal til å tre den over hodet - godbit. Så fortsetter du slik gradvis frem til du kan ta selen på. La valpen være løs når du gjør dette sånn at den kan trekke seg unna om den ønsker det. Trekker den seg unna eller knurrer så har du gått for langt i prosessen for tidlig, da går du litt tilbake igjen.

Parallelt med denne treningen kan du ta på ham en sele èn gang også la den være på hele tiden, slik at du slipper å ta den av og på hele tiden (Da vil jo treningen ramle tilbake hver gang du må ta selen helt på), så kan du trene med en annen sele.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Stella Rose skrev:

Har du vurdert valpe kurs?

Vi har gått på valpekurs og starter på unghundetrening i august :)

AnonymBruker
Skrevet

Knurring er en naturlig del av språket til en hund, men før den har kommet så langt har den brukt andre signaler for å kommunisere. Den kan hoppe over de andre signalene hvis den har lært at det ikke fungerer, og du vil for guds skyld ikke at den skal lære seg at det ikke virker å knurre heller. Det du skal gjøre for at den ikke skal knurre er å trene på å gjøre de situasjonene den vanligvis vil ty til knurring til noe positivt, i andre situasjoner skal du trekke deg unna. Selv om den er fornøyd når den har fått på selen er det å få den på noe den ikke liker, her kreves små, små skritt for å gjøre den tryggere. Ros og kjempegode godbiter når den ser på selen på gulvet, når den nærmer seg selen når den ligger på gulvet, når du tar borti selen når den ligger på gulvet og den nærmer seg eller ser på den, det samme når du etterhvert kan ta opp selen og den kanskje nærmer seg bittelitt, så gradvis i så små skritt at hunden synes det er greit ta selen bittebittelitt over snuten og gradvis lenger etterhvert som hunden synes det er ok, til du til slutt kan ta den over hodet til hunden. Alltid sånn at hunden synes det er greit, i veldig små skritt. Det er om å gjøre å snu forventningene til hunden fra noe negativt til noe positivt, det gjelder i alle situasjoner den reagerer. Hos dyrlegen kan det være vanskelig, men det finnes måter å trene på som gjør at hunden selv har kontroll. 

Anonymkode: ab525...4e5

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Tabris skrev:

Hvis han knurrer i det du tar på selen, så er det nok fordi han synes akkurat det er ubehagelig. Er det på samme sted hver gang han knurrer? F.es i det du tar den over hodet hans eller i det du bøyer deg over ham?

Du kan trene på det gradvis. Hold frem selen til ham - gi godbit. Hold den nærmere - gi godbit. Gjør som om du skal til å tre den over hodet - godbit. Så fortsetter du slik gradvis frem til du kan ta selen på. La valpen være løs når du gjør dette sånn at den kan trekke seg unna om den ønsker det. Trekker den seg unna eller knurrer så har du gått for langt i prosessen for tidlig, da går du litt tilbake igjen.

Parallelt med denne treningen kan du ta på ham en sele èn gang også la den være på hele tiden, slik at du slipper å ta den av og på hele tiden (Da vil jo treningen ramle tilbake hver gang du må ta selen helt på), så kan du trene med en annen sele.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Knurring er en naturlig del av språket til en hund, men før den har kommet så langt har den brukt andre signaler for å kommunisere. Den kan hoppe over de andre signalene hvis den har lært at det ikke fungerer, og du vil for guds skyld ikke at den skal lære seg at det ikke virker å knurre heller. Det du skal gjøre for at den ikke skal knurre er å trene på å gjøre de situasjonene den vanligvis vil ty til knurring til noe positivt, i andre situasjoner skal du trekke deg unna. Selv om den er fornøyd når den har fått på selen er det å få den på noe den ikke liker, her kreves små, små skritt for å gjøre den tryggere. Ros og kjempegode godbiter når den ser på selen på gulvet, når den nærmer seg selen når den ligger på gulvet, når du tar borti selen når den ligger på gulvet og den nærmer seg eller ser på den, det samme når du etterhvert kan ta opp selen og den kanskje nærmer seg bittelitt, så gradvis i så små skritt at hunden synes det er greit ta selen bittebittelitt over snuten og gradvis lenger etterhvert som hunden synes det er ok, til du til slutt kan ta den over hodet til hunden. Alltid sånn at hunden synes det er greit, i veldig små skritt. Det er om å gjøre å snu forventningene til hunden fra noe negativt til noe positivt, det gjelder i alle situasjoner den reagerer. Hos dyrlegen kan det være vanskelig, men det finnes måter å trene på som gjør at hunden selv har kontroll. 

Anonymkode: ab525...4e5

Takk for gode råd 😊😊

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: afd89...698

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: afd89...698

Kjempegod video, takk :) Jeg burde visst at man kan finne alt på YouTube 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

valp, uten h. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en hvalp ?

Hjelpen er nær: 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Valp

Anonymkode: 1d966...fbc

Skrevet (endret)

Min voksne og trygge hund knurret og glefset, men bet ikke når jeg skulle ha på sele. Grunnen var at en større hund hadde angrepet henne samme dag og hun hadde fått overfladiske sår og var nok i tillegg i litt sjokk pga. angrepet. Sjekk om det er sår eller insektbitt som plager hunden. Det kan også være eksem. Jeg lot være å ta på sele før smertene var over og da gikk det bra. Hun forbandt heldigvis ikke sela med det som skjedde, men ville kanskje gjort det hvis jeg hadde gått for raskt frem. Ble selvsagt sjekka av veterinær samme dag. Hun var ikke hardt skadet men litt øm og i sjokk. 

Endret av Atea
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Typisk KG. Skjønner dere ikke hva hun mener?

Tidligere var rett skrivemåte: Hvalp. Link: https://no.m.wiktionary.org/wiki/hvalp

Anonymkode: af36e...24d

I riksmål som har skriftmålet før reformen i 1917 ja, ikke for normale folk født etter krigen.

AnonymBruker
Skrevet

Min hund er litt tilbakestående. Blir gira når jeg sier vi skal ut. Tar på selen og han hyler som om at jeg sparker han. For så å riste i hele kroppen av glede. Helt adhd på tur, kommer hjem og tar av selen og han hyler igjen. 
Dette har han gjort i 8 år. Fra den dagen jeg fikk han til i dag. Prøvd flere typer seler med samme resultat. Er imot halsbånd, men testet en gang og samme reaksjon. Har konkludert med at han er litt tilbakestående og kommer nok ikke til å vokse det av seg. 

Anonymkode: 46106...534

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I riksmål som har skriftmålet før reformen i 1917 ja, ikke for normale folk født etter krigen.

Har bodd mange år i Danmark, så er nok derfor jeg gjorde den fatale feilen..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...