Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en jobbsøkingsprosess, og er så heldig at jeg har fått positive tilbakemeldinger fra to jobber jeg har søkt på. Den ene jobben vet jeg med 99 % sikkerhet at er min. Den andre jobben er jeg mer usikker på. La oss for enkelthets skyld referere til potensielle arbeidsgivere som «Rema» og «Kiwi» (det er, bare så det er sagt, en helt annen bransje jeg faktisk søker jobb i).

Rema skal jeg ha andregangsintervju med nå snart, men Kiwi har ikke satt opp andregangsintervju før i begynnelsen av neste måned. Kiwi er den jobben jeg er mest usikker på. Rema tilbyr generelt sett ganske mye lavere lønn enn jeg har nå, men de har et godt renommé, og tilbyr høy sikkerhet og ordnede forhold. Kiwi kommer til å matche lønnen jeg har i nåværende jobb, men jeg vet mindre om firmaet og deres forhold.

Hele problemet er at jeg kan måtte stå i fare for å måtte takke nei til et andregangsintervju med Kiwi, da jeg potensielt må svare på tilbudet fra Rema allerede før jeg skal ha intervjuet med Kiwi. Det er satt såpass langt frem i tid at Rema kan komme til å kreve et svar fra meg før jeg får en avgjørelse fra Kiwi. Takker jeg nei til Rema, kan jeg stå i fare for å ikke få jobb hos Kiwi, og dermed stå helt uten noe da oppsigelsestiden min er over. Det skal sies at begge bedrifter har brukt meget lang tid på prosessen, så min oppsigelsestid er omtrent over, og jeg har fått få andre napp på søknadene mine. Jeg er ganske sikker på at Rema vil tvile på motivasjonen min for jobben hos dem hvis jeg sier jeg trenger en måneds betenkningstid på om jeg vil ha jobben... Selv om jeg er ærlig og sier jeg er i en annen prosess også, så tror jeg ikke de vil gå med på dette. Kiwi kan nok ikke fremskynde prosessen da jeg vet de skal ha flere kandidater inn til intervju samtidig. Avgjørelsen faller nok derfor ikke før ut i neste måned uansett. Finnes det noen ryddig måte å håndtere denne situasjonen på? Jeg vil helst slippe å gå ned såpass mye i lønn, selv om det selvfølgelig ikke betyr alt. Jeg er veldig interessert i å jobbe både hos Rema og Kiwi, men heller nok mer mot Kiwi.

Alle gode råd mottas med stor takk!

Anonymkode: 61179...5c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får du tilbud om jobb hos Rema, så takker du ja. Samtidig kan du fortsette prosessen hos Kiwi. I prøvetiden er det vanlig med 14 dagers oppsigelsestid, så skulle du få jobben på Kiwi, så kan du jo bare si opp den på Rema? Evt. bruke tilbudet fra Kiwi til å forhandle lønnen hos Rema, ettersom den var en del lavere.

Jeg hadde ikke turt å takke nei dersom du fikk tilbud hos Rema, hvis du snart står uten jobb.

Anonymkode: 2c883...8db

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre man skal bytte bransje og må tenke annerledes rundt lønn, så er det lite attraktivt å gå vesentlig ned i lønn spør du meg. Hvordan vet du egentlig at "Rema" har så ordnede forhold, gitt at de har så mye lavere lønn enn det som er vanlig for din bransje/stilling/nivå? Spør du meg innebærer ordnede forhold også at man i det minste ikke har mye lavere lønn enn det som er vanlig for sin stilling i sin bransje, med mindre man har noen veldig gode frynsegoder som bonus/opsjoner/ etc. som kan kompensere. Så jeg sier som den over, bruk heller prøvetiden til å si opp hos "Rema" hvis du også får jobben hos "Kiwi". Kan vel hende det vil skape irritasjon hos "Rema", men det får de faktisk bare innfinne seg med når de tilbyr så mye lavere lønn enn det som er vanlig for bransjen/stillingen. Det er dessverre en del useriøse arbeidsgivere som forventer full lojalitet og jobbing 24/7 for knapper og glansbilder, selv fra folk med attraktive utdannelse og/eller erfaring, men det er ikke slik verden fungerer. Skal man ha gode folk må man i det minste tilby markedsstandard på lønn. 

Anonymkode: 7ea1d...1ce

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar begge to!

Jeg har ikke lyst til å bli så veldig detaljert her, men jeg vet at Rema har ordnede forhold. En jobb hos dem for meg vil også sannsynligvis ikke innebære noen prøvetid. Ikke fordi de bryter loven, men jeg vil som sagt ikke gå så veldig i detalj. Det er ikke nødvendigvis en ny bransje for meg, men begge stillingene kan på en måte bli sett på som «et steg tilbake» - jeg er derfor inneforstått med at jeg i alle fall ikke kommer til å gå opp i lønn ved skifte av jobb. De tilbyr også markedsstandard, vil jeg si, men Kiwi er mer villig til å matche lønnen grunnet kompetansen min. Dette betyr også at jeg vet at Rema er ganske rigide når det kommer til lønnen de vil gi, men jeg kommer selvfølgelig til å prøve å forhandle med dem så godt jeg kan.

Jeg er forøvrig helt enig med anonym 1ce angående det du sier om at man ikke bør regne med å gå vesentlig ned i lønn, i tillegg også alt du sier om ordnede forhold, men som sagt er min situasjon litt annerledes.

Å skulle si opp en eventuell prøvetid er derfor ikke mulig for meg, da prøvetiden mest sannsynlig utgår. Den eneste muligheten jeg tenker jeg har er å slippe å skrive under på en kontrakt før jeg har fått svar fra Kiwi, slik at jeg eventuelt kan trekke meg ut uten å bryte noen skriftlige avtaler. Det kommer til å innebære veldig dårlig stemning hos Rema, og da de har en viktig posisjon i bransjen er jeg redd jeg brenner ganske mange broer ikke bare der, men også andre steder innenfor samme bransje. Det er en veldig vanskelig situasjon, for slik det er nå er sjansene mine hos Kiwi kanskje borte allerede før jeg har fått dem. 

Som sagt er det Kiwi som er aller mest interessant her nå. Og selv om jobb selvfølgelig ikke bare er lønn, så kjenner jeg at jeg hadde følt det annerledes hvis Rema også hadde matchet lønnen min. Altså, hadde vi tatt lavere lønn helt ut av brøken hadde jeg uten tvil valgt Rema. 

Anonymkode: 61179...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...