Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal feire bursdagen min nå på onsdag, og bor i ett borettslag og dette er det jeg finner under ordensregler: Ved spesielle anledninger, som medfører ekstra støy etter klokken 23.00, varsles beboerne i tilstøtende boliger i god tid.

Jeg har veldig god tone med naboene, men usikker på hvordan dette blir motatt, siden vi skal sitte ute på verandaen.. Skal sende ut et brev i postkassa nå på mandag til alle naboene selvfølgelig.. 

Håper egentlig på at de fleste er bortreist. Vi kommer jo ikke til å være super høylytte, og musikken kommer fra inne - som selvfølgelig ikke kommer til å stå på maks.. 

Har du hatt fest midt i uka? Og hvordan ble det motatt med tanke på bråk osv? 

Mest sannsynlig kommer vi til å stikke på byen ved 12 tiden, men om vi ikke gjør det å blir sittende et par timer utover natten tenker jeg.. Må også sies at jeg har fest en gang i skuddåret, og da er vi alltid ute fra her før 11..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Solsikke2 skrev:

Jeg skal feire bursdagen min nå på onsdag, og bor i ett borettslag og dette er det jeg finner under ordensregler: Ved spesielle anledninger, som medfører ekstra støy etter klokken 23.00, varsles beboerne i tilstøtende boliger i god tid.

Jeg har veldig god tone med naboene, men usikker på hvordan dette blir motatt, siden vi skal sitte ute på verandaen.. Skal sende ut et brev i postkassa nå på mandag til alle naboene selvfølgelig.. 

Håper egentlig på at de fleste er bortreist. Vi kommer jo ikke til å være super høylytte, og musikken kommer fra inne - som selvfølgelig ikke kommer til å stå på maks.. 

Mest sannsynlig kommer vi til å stikke på byen ved 12 tiden, men om vi ikke gjør det å blir sittende et par timer utover natten tenker jeg.. Må også sies at jeg har fest en gang i skuddåret, og da er vi alltid ute fra her før 11..

Jeg tenker at å sende ut nabovarsel på mandag, egentlig er litt i seneste laget. Det hjelper heller ikke naboene dine at musikken står på inne. Husk på at mange ikke har gått på ferie ennå, og skal dermed tidlig opp torsdag. Eventuelt har de jobbet kveldsskift og vil hjem til et stille og rolig hjem. 

Nå høres jeg sikkert ut som den grinebiteren... Du må selvfølgelig få lov til å feire bursdagen din og kose deg. Men av hensyn til naboene bør dere gi dere senest kl 12 enten dere drar på byen eller ei. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Solsikke2 skrev:

Dere bør ikke sitte ute på veranda etter klokken 23. Fyllebråk høres lang vei. Alle vinduer må være lukket.. Folk skal jo på jobb. 

Anonymkode: 6bc88...929

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Jeg tenker at å sende ut nabovarsel på mandag, egentlig er litt i seneste laget. Det hjelper heller ikke naboene dine at musikken står på inne. Husk på at mange ikke har gått på ferie ennå, og skal dermed tidlig opp torsdag. Eventuelt har de jobbet kveldsskift og vil hjem til et stille og rolig hjem. 

Nå høres jeg sikkert ut som den grinebiteren... Du må selvfølgelig få lov til å feire bursdagen din og kose deg. Men av hensyn til naboene bør dere gi dere senest kl 12 enten dere drar på byen eller ei. 

Takk for din tilbakemelding! 😊

Skrevet
Akkurat nå, Solsikke2 skrev:

Takk for din tilbakemelding! 😊

Bare hyggelig. Men det viktigste er jo hva naboene dine sier. :) Og jeg mente bare at bråket bør gi seg da. Å snakke rolig sammen synes jeg absolutt bør være innenfor (men det er ikke alltid så lett etter å ha inntatt alkohol). 

Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

Bare hyggelig. Men det viktigste er jo hva naboene dine sier. :) Og jeg mente bare at bråket bør gi seg da. Å snakke rolig sammen synes jeg absolutt bør være innenfor (men det er ikke alltid så lett etter å ha inntatt alkohol). 

Ja selvfølgelig.. Tenkte det bare var greit å høre hva folk "finner" seg i på en ukedag.. Vet folk har litt større toleranse i helgene, men å gi seg ved 12 tiden? Hadde det vært akseptabelt for feks deg?

Skrevet
2 minutter siden, Solsikke2 skrev:

Ja selvfølgelig.. Tenkte det bare var greit å høre hva folk "finner" seg i på en ukedag.. Vet folk har litt større toleranse i helgene, men å gi seg ved 12 tiden? Hadde det vært akseptabelt for feks deg?

For meg hadde det vært akseptabelt. :) Lykke til med festen :)

• Liker 1
Skrevet

Midnatt midt i uka er ikke populært i et borettslag. Personlig hadde jeg ikke tenkt tanken å ha folk midt i uka så sent. Det er så lytt om kvelden/natta at det ikke bare er de nærmeste naboene som vil høre det. 
Bor selv i en bygård med flere boliger rundt der jeg bor og jeg hører godt naboer som sitter på verandaen og småprater etter kl 2300. Er natterangler så det plager ikke meg og ikke må jeg tidlig opp. Ligger til kl  0630. Vet at en av naboene er sterkt plaget av de folka og han er syk og trenger ro etter kl 2300, gjerne før som han sier, men sånn er reglene. Jeg hadde tatt hensyn og vært stille kl 2300 hvis jeg hadde hatt folk midt i uka.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Støy på en ukedag etter 22 er ikke akseptabelt. Da slukker du musikken og flytter selskapet fra verandaen og inn, og sørger for å bestille taxi til 23 så det blir helt stille fra da. Folk skal på jobb og da har man folkeskikk og ikke sitter utenfor vinduet deres å skråler og skravler og sigger halve natta. 

Anonymkode: 02b50...a67

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Belima skrev:

Midnatt midt i uka er ikke populært i et borettslag. Personlig hadde jeg ikke tenkt tanken å ha folk midt i uka så sent. Det er så lytt om kvelden/natta at det ikke bare er de nærmeste naboene som vil høre det. 
Bor selv i en bygård med flere boliger rundt der jeg bor og jeg hører godt naboer som sitter på verandaen og småprater etter kl 2300. Er natterangler så det plager ikke meg og ikke må jeg tidlig opp. Ligger til kl  0630. Vet at en av naboene er sterkt plaget av de folka og han er syk og trenger ro etter kl 2300, gjerne før som han sier, men sånn er reglene. Jeg hadde tatt hensyn og vært stille kl 2300 hvis jeg hadde hatt folk midt i uka.

Tusen takk for svar, jeg vil selvfølgelig ta hensyn til naboene mine så langt det lar seg gjøre!

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Solsikke2 skrev:

Nei klokka 22. Og helt stilt og stopp i trafikk inn og ut til senest 23. 

Jeg er ung selv og ingen sur gammal kjerring men jeg hadde vært partypoopern her å ringt på å kjefta om det ikke blei rolig til 22 og stille til 23 + sannsynligvis sendt klage til styret i borettslaget om du ga faen og ikke tok hensyn. 

Folk står opp 05 og 06 for å dra på jobb, noen har 12 timers dager på jobb og trenger mer enn 4 timer dårlig søvn fordi naboen skal absolutt ha fest på en ukedag, andre har små babyer og trenger sårt søvn. 

• Liker 4
Skrevet

Det kommer veldig an på nabolaget/borettslaget og hvordan lyden bærer seg. 
Jeg legger ofte merke til verandafester i helgene i en naboblokk, ikke den over veien men den bak der igjen... Den hører jeg godt nok til å lære meg teksten på ukjente sanger... 

Siden dere tenker sitte ute, så regner jeg med du bor i landsdeler hvor varmebølgen herjer, og da bør du også tenke på at de aller fleste sover med åpne vindu, slik at lyden høres godt inn. 
Så midnatt er absolutt seneste for å sitte ute, helst ikke etter kl 23. Hvorfor ikke legge festen til helgen istedet? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nylig selv en nabo her i borettslaget som hadde giga fest midt i uka. Det var ikke populært. Mange her skal på jobb og legger seg tidlig. Det ble mange klager . Uansett skal det vær minst mulig støy etter kl. 23. Man kan jo bruke hodet angående musikk tidligere på kvelden og. Du må nok regne med irriterte folk selv om du sender ut melding.  Når folk sitter på verandaen høres det godt når det er festlig lag.

Anonymkode: bce1c...be0

• Liker 1
Skrevet

Husk også at ett nabovarsel ikke gir deg rett til å støye mer enn normalt, det gir bare muligens til høyere toleranse. 
Naboer må ikke godta støy etter kl 23, og står fritt til å både klage til styret eller ringe politiet, selv om det er gitt nabovarsel.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. I helgene kan jeg godta festing, men ikke ukedag. 

Anonymkode: ee148...461

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gikk det TS? 

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi stakk ut på byen ca 23, men skrudde av musikk og roet oss veldig 22:20-30. Så ingen sure miner og en fantastisk kveld 😊 Neste gang blir det nok lagt på en lørdag, hehe!

AnonymBruker
Skrevet
På 8.7.2018 den 1.20, AnonymBruker skrev:

Nei klokka 22. Og helt stilt og stopp i trafikk inn og ut til senest 23. 

Jeg er ung selv og ingen sur gammal kjerring men jeg hadde vært partypoopern her å ringt på å kjefta om det ikke blei rolig til 22 og stille til 23 + sannsynligvis sendt klage til styret i borettslaget om du ga faen og ikke tok hensyn. 

Folk står opp 05 og 06 for å dra på jobb, noen har 12 timers dager på jobb og trenger mer enn 4 timer dårlig søvn fordi naboen skal absolutt ha fest på en ukedag, andre har små babyer og trenger sårt søvn. 

Koster meg ikke ei krone å ringe politiet etter kl 23 på ukedager. Forrige uke var det fest i nabolaget. Kvart over ett ringte jeg (hadde da søkt opp adressen og forsøkt å ringe huseier to ganger) og politiet kom ganske kjapt og det ble stille. Men, så begynte sexakten :sengekos:. Høylytt utendørs. Vi bie ett stykke ifra så vi er ikke de eneste som fikk lyden rett inn og det selv med vinduer lukket. 

På 8.7.2018 den 10.41, _popcorn_ skrev:

Husk også at ett nabovarsel ikke gir deg rett til å støye mer enn normalt, det gir bare muligens til høyere toleranse. 
Naboer må ikke godta støy etter kl 23, og står fritt til å både klage til styret eller ringe politiet, selv om det er gitt nabovarsel.  

Det stemmer. Nabovarsel er ikke fritt frem. 

Ts. Ser festen er over, du er god som tok hensyn. Slike naboer vil vi ha 👍🏼

Anonymkode: 00cf3...98e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...