Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye kan man motta av foreldrene sine i mnd uten at studielånet blir påvirket, og kunne slippe unna skatt? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overføringer fra foreldre vil vel bli regnet som gaver, og ikke som inntekt. Så da er det vel bare formuesgrensen som vil kunne sette grense her. Den er nå på litt over 400 000. Man må ikke betale skatt på gaver, heller ikke fra foreldre... heller ikke om det regnes som forkudd på arv (null arveavgift nå).

Anonymkode: 03a41...d41

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overføringer fra foreldre vil vel bli regnet som gaver, og ikke som inntekt. Så da er det vel bare formuesgrensen som vil kunne sette grense her. Den er nå på litt over 400 000. Man må ikke betale skatt på gaver, heller ikke fra foreldre... heller ikke om det regnes som forkudd på arv (null arveavgift nå).

Tusen takk for svar! Hva hvis det er noen utenfor familien? Har en filleonkel som stilte opp som en far for meg etter min egen gikk bort. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Vegetarian said:

Tusen takk for svar! Hva hvis det er noen utenfor familien? Har en filleonkel som stilte opp som en far for meg etter min egen gikk bort. 

En gave er en gave - det har ikke noe å si hvem den kommer fra.

Som tidligere student vil jeg anbefale deg å spare så mye som mulig når du er student. Ha en deltidsjobb utenom, og ikke bruk penger på alt for mye som er unødvendig. Jeg hadde deltidsjobb, men brukte mer penger enn nødvendig på tull. Angrer litt på det nå.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gave er en gave - det har ikke noe å si hvem den kommer fra.

Som tidligere student vil jeg anbefale deg å spare så mye som mulig når du er student. Ha en deltidsjobb utenom, og ikke bruk penger på alt for mye som er unødvendig. Jeg hadde deltidsjobb, men brukte mer penger enn nødvendig på tull. Angrer litt på det nå.

Skal gjøre så godt jeg kan. Tusen takk for oppklaring, og råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over - det er formuegrensen som vil evt føre til redusert stipend/mer lån. Som tidligere student anbefaler jeg jeg deg å ikke sløse med stipendet, spar så mye du klarer og fyll opp BSU:) 

Som deltidsjobb drev jeg med Matched Betting, tjente 200.000 skattefritt ila et par år. Har kommet godt med i ettertid! Driver fortsatt litt med det, men familieliv tar mye tid. Anbefales spesielt studenter med mye tid og lite penger 🙂

Anonymkode: 3371a...a5e

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Som nevnt over - det er formuegrensen som vil evt føre til redusert stipend/mer lån. Som tidligere student anbefaler jeg jeg deg å ikke sløse med stipendet, spar så mye du klarer og fyll opp BSU:) 

Som deltidsjobb drev jeg med Matched Betting, tjente 200.000 skattefritt ila et par år. Har kommet godt med i ettertid! Driver fortsatt litt med det, men familieliv tar mye tid. Anbefales spesielt studenter med mye tid og lite penger 🙂

Jada, "kalleklov" eller hva enn det var kallenavnet ditt her inne egentlig her.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jada, "kalleklov" eller hva enn det var kallenavnet ditt her inne egentlig her.

Haha, der er du god! :)

Etter mangen misforståelser og pyramidespill-sammenligninger så gir jeg opp å formidle verdien av Matched Betting. Dere som har vært skeptiske - håper dere har tatt dere to minutter med Googling for å se hva det faktisk går ut på. Beklager til alle som har oppfattet dette som spam eller lureri. Det er det fortsatt ikke, altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...