AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #1 Skrevet 7. juli 2018 Hei. Har en datter på snart 6år med høyseneitiv personlighet. Hun blir engstelig ved nye rutiner eller ved overganger (nå bhg/skole). Vært mye siste mnd. Hun sliter også med å roe seg ned når hun blir veldig glad eller har hatt en helt topp dag. I dag var vi i Hunderfossen i 6timer. Hun var gira hele turen hjem,og holdt det gående til nærmere leggetid. Trøtt som bare det ble hun lagt ,og vi følger våre årelange rutiner for å roe ned,(kosestund på badet med rolig musikk, boklesing på sengekanten, nattasang og et lite tilbakeblikk på dagen. I dag tok det 50min før hun sovnet fordi hun stadig lå å tenkte på en av favorittattraksjonene som hun oppdaget veldig nærme hjemreisen. Hva gjør dere andre med barn som sliter med dette for å få energien og tankene rolig? Anonymkode: 70e44...87b
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 7. juli 2018 Har to helt vanlige, like sensitive, lavsensitive eller høysensitive barn som absolutt alle andre BARN er, og ofte på en vanlig dag tar det 50 minuttet å roe seg. Og etter en dag på tivoli, litt gira sier du? Hva var spørsmålet ditt, jeg skjønner ikke problemstillingen? Har du mange andre barn som alle sammen går rett i seng og sovner på fem minutter etter en dag på tivoli? Er det noe galt med din datter som var litt gira og ikke sovna som vanlig? Anonymkode: 2ebb4...449 52
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 7. juli 2018 #3 Skrevet 7. juli 2018 Hva er det som tilsier at dette barnet er høysensitivt?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #4 Skrevet 7. juli 2018 Jeg har en sønn som er i overkant sensitiv, sammenlignet med broren som er sjelefreden selv, og mange andre barn vi har hatt tett kontakt med. Min ville hatt et meltdown/ sammenbrudd etter en sånn dag, og brukt 3-4 timer på å roe seg etter sengetid.... Det du beskriver ville ha vært en drøm av en vellykket dag. Anonymkode: ac518...b60 11
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #5 Skrevet 7. juli 2018 Hun virker som et helt normalt barn uten kioskromandiagnosen "høysensitiv". Anonymkode: b8ba1...858 35
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #6 Skrevet 7. juli 2018 Ved høysensitiv personlighet er det viktig å skjerme for inntrykk. Jeg tror jeg ville droppet det opplegget ved kveldstid. Barnet kan ha vært "mettet" med inntrykk og hatt behov for ro i form av dempet belysning og stille omgivelser. Hunderfossen er mye inntrykk. Og det er ikke uvanlig å bli overtrøtt/sliten for et barn der i 6 timer. Ikke minst skal inntrykkene bearbeides! Anonymkode: 094bb...35a 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #7 Skrevet 7. juli 2018 58 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Hva er det som tilsier at dette barnet er høysensitivt? Blir lett gira av normale hendelser, veldig var for høye lyder(hender foran ørene),trenger minst 11t søvn for å være uthvilt, går ofte på rommet sitt,eller andre rolige steder i huset og sier hun trenger å være litt alene,stiller store spm,har er voksent språk, kjenner ubehag på kleslapper eller våte klær, gråter når andre gråter,selv om hun ikke er direkte involvert.......dette er noe av hvorfor jeg sier det... Anonymkode: 70e44...87b 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #8 Skrevet 7. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har en datter på snart 6år med høyseneitiv personlighet. Hun blir engstelig ved nye rutiner eller ved overganger (nå bhg/skole). Vært mye siste mnd. Hun sliter også med å roe seg ned når hun blir veldig glad eller har hatt en helt topp dag. I dag var vi i Hunderfossen i 6timer. Hun var gira hele turen hjem,og holdt det gående til nærmere leggetid. Trøtt som bare det ble hun lagt ,og vi følger våre årelange rutiner for å roe ned,(kosestund på badet med rolig musikk, boklesing på sengekanten, nattasang og et lite tilbakeblikk på dagen. I dag tok det 50min før hun sovnet fordi hun stadig lå å tenkte på en av favorittattraksjonene som hun oppdaget veldig nærme hjemreisen. Hva gjør dere andre med barn som sliter med dette for å få energien og tankene rolig? Anonymkode: 70e44...87b Det hørtes ut som fryktelig mye stimulering i de kveldsrutinene,jeg ville blitt helt utmattet av bare det, også i tillegg til en dag full av inntrykk da... Anonymkode: 95d35...61e 15
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #9 Skrevet 7. juli 2018 For noe tull. Ikke sett sånne diagnoser på et barn. Anonymkode: 6f04b...e99 25
Rozárka Skrevet 7. juli 2018 #10 Skrevet 7. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. Ikke sett sånne diagnoser på et barn. Anonymkode: 6f04b...e99 Enig. 4
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 7. juli 2018 #11 Skrevet 7. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. Ikke sett sånne diagnoser på et barn. Anonymkode: 6f04b...e99 Det er ikke en diagnose
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #12 Skrevet 7. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir lett gira av normale hendelser, veldig var for høye lyder(hender foran ørene),trenger minst 11t søvn for å være uthvilt, går ofte på rommet sitt,eller andre rolige steder i huset og sier hun trenger å være litt alene,stiller store spm,har er voksent språk, kjenner ubehag på kleslapper eller våte klær, gråter når andre gråter,selv om hun ikke er direkte involvert.......dette er noe av hvorfor jeg sier det... Anonymkode: 70e44...87b Høres ut som autisme. Anonymkode: 7b9f9...04e 7
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 7. juli 2018 #13 Skrevet 7. juli 2018 (endret) På 7.7.2018 den 23.40, AnonymBruker skrev: Høres ut som autisme. Anonymkode: 7b9f9...04e Evt traumer. Endret 2. desember 2018 av Jegskulleønskeat
Rozárka Skrevet 7. juli 2018 #14 Skrevet 7. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir lett gira av normale hendelser, veldig var for høye lyder(hender foran ørene),trenger minst 11t søvn for å være uthvilt, går ofte på rommet sitt,eller andre rolige steder i huset og sier hun trenger å være litt alene,stiller store spm,har er voksent språk, kjenner ubehag på kleslapper eller våte klær, gråter når andre gråter,selv om hun ikke er direkte involvert.......dette er noe av hvorfor jeg sier det... Anonymkode: 70e44...87b Høres ut som et helt normalt barn. 31
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #15 Skrevet 7. juli 2018 Akkurat nå, Rozárka skrev: Høres ut som et helt normalt barn. Enig! Ingenting der som tilsier at barnet er høysensitivt. Og dere styrer for mye på kvelden. Anonymkode: b38de...557 24
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #16 Skrevet 7. juli 2018 8 minutter siden, Jegskulleønskeat said: Det er ikke en diagnose Helt enig, men det blir nesten en selvoppfyllende profeti når man sykeliggjør reaksjoner som egentlig er helt normale. Anonymkode: b8ba1...858 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #17 Skrevet 7. juli 2018 Herregud. Her var det mange rare svar. Alt ifra diagnostisering til anklager om sykeliggjøring.. »høysensitiv» er ikke en «diagnose» det er et begrep som definerer en personlighetstype. På 80-tallet ble vi bare kalt for «overfølsom» eller «pyse». Noe jeg har hørt hele mitt liv er «såpass må du tåle». - og det må jeg, men det er greit å lære litt mer om seg selv og forstå seg selv. anbefaler boka «sensetiv men sterk» for de som er videre interessert». TS: vi har ei jente som er lik barnet ditt. Vår er ett år yngre, og vi bruker knapt 10-20min på legging. Vi legger oss alltid sammen med henne da, så hun kan krølle seg inntil oss, lytte til hjerterytmen, kjenne kroppsvarmen og kroppslukt, og roe seg fysisk i våre armer (bokstavlig talt) Vi samsover også, så hun har stor trygghet knyttet til søvn og gleder seg til å sove. Da vet hun det er kosestund, og roer seg automatisk, selv om vi bruker lite tid på det. Dette er hva som fungerer for oss, sier ikke det er noe fasit, bare slik vi gjør det. Lykke til Anonymkode: 77a76...a44 3
Rozárka Skrevet 7. juli 2018 #18 Skrevet 7. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Her var det mange rare svar. Alt ifra diagnostisering til anklager om sykeliggjøring.. »høysensitiv» er ikke en «diagnose» det er et begrep som definerer en personlighetstype. På 80-tallet ble vi bare kalt for «overfølsom» eller «pyse». Anonymkode: 77a76...a44 Nei, før i verden ble slike personer og barn kalt for sarte. Men man satte ikke diagnoser på dem. Man aksepterte at noen bare er sartere enn andre. Jeg er en av dem som ikke forstår denne trangen folk har til å finne ut at det er noe galt med barna deres. Enten det er matvarer eller ADHD/depresjon/angst/høysensitivitet. Det går fint an å tåle en matvare dårligere uten at det er intoleranser eller allergier, men i dag kaster foreldre rundt seg med sånen begreper. Noe som fører til at allergier og intoleranser ikke blir tatt på alvor. Det er jo redusert til "ubehag". Det samme med personlighet. man ser etter en diagnose på ting som er personlighetstrekk. Jeg forstår ikke behovet for å diagnostisere sine normale, friske barn fordi de ikke lever opp til en ideell virkelighet der ingen har problemer av noe slag. 20
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. juli 2018 #19 Skrevet 7. juli 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir lett gira av normale hendelser, veldig var for høye lyder(hender foran ørene),trenger minst 11t søvn for å være uthvilt, går ofte på rommet sitt,eller andre rolige steder i huset og sier hun trenger å være litt alene,stiller store spm,har er voksent språk, kjenner ubehag på kleslapper eller våte klær, gråter når andre gråter,selv om hun ikke er direkte involvert.......dette er noe av hvorfor jeg sier det... Anonymkode: 70e44...87b En normal 6-åring trenger 10-12 timers søvn... Alt det andre høres også helt fullstendig normalt ut. Som flere sier her; det blir jo en selvoppfyllende profeti om du fokuserer så mye på at hun er "høysensitiv". Ville roet ned alle kveldsritualene dersom barnet bruker lang tid på å sovne.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #20 Skrevet 7. juli 2018 7 minutter siden, Rozárka skrev: Nei, før i verden ble slike personer og barn kalt for sarte. Men man satte ikke diagnoser på dem. Man aksepterte at noen bare er sartere enn andre. Jeg er en av dem som ikke forstår denne trangen folk har til å finne ut at det er noe galt med barna deres. Enten det er matvarer eller ADHD/depresjon/angst/høysensitivitet. Det går fint an å tåle en matvare dårligere uten at det er intoleranser eller allergier, men i dag kaster foreldre rundt seg med sånen begreper. Noe som fører til at allergier og intoleranser ikke blir tatt på alvor. Det er jo redusert til "ubehag". Det samme med personlighet. man ser etter en diagnose på ting som er personlighetstrekk. Jeg forstår ikke behovet for å diagnostisere sine normale, friske barn fordi de ikke lever opp til en ideell virkelighet der ingen har problemer av noe slag. Det er ikke en «diagnose», les deg opp før du uttaler deg. Bytt ut «høysensitiv» med «sart» da, og les TS sitt innlegg påny uten en negativ forutinntatthet fordi du må lære deg et nytt begrep. «sart» eller «høysensitiv» det er det samme. Begrepet er nok omformulert fordi mange av oss «sarte» ble sett på som ynkelig/svak. Å være «sart» insinuerer at du ikke takler så mye, du er svak. «Høysensitiv» er bare en redefinering av en tilstand (IKKE en diagnostisering) - som beskriver tilstanden i ett mer nøytralt ordlag, ikke et negativt ett. Anonymkode: 77a76...a44 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå