Marsipan86 Skrevet 7. juli 2018 #1 Skrevet 7. juli 2018 Da jeg var ungdom fikk jeg ikke lov til å bestemme selv hvilken vgs jeg skulle søke på. Jeg måtte gå på en som foreldrene mine og noen lærere på ungdomskolen ville at jeg skulle gå på. Dette var ikke en vanlig vgs. På grunn av dette har jeg ikke studiekompetanse og har derfor ikkje kommet noe videre. Har blitt fritatt for eksamener osv, både ungdomskolen og vgs. Jeg er veldig bitter for dette og kjenner ofte på dette at jeg føler at andre er bedre en meg (spesielt min bror som er lege), det er en vond følelse. Dette nytter ikke å diskutere med foreldrene mine for de holder fast på at det var best for meg. Jeg mener heller at de har ødelagt for meg. Noen som vet om jeg kan få hjelp noe sted? Kunne gjerne tenkt meg utdannelse, men vet ikke hvordan jeg går fram og om det er mulig. Må jo sikkert ta opp alle vgs fag for å få til det. Noen som vet? Jeg ønsker ikke hets eller useriøse diskusjoner. Hva skal jeg gjøre?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #2 Skrevet 7. juli 2018 Kan du sjekke med fylkeskommunen i ditt distrikt om du er rettighetselev til å ta generell studiekompetanse? Da kan du ta de 6 fagene som du må ha for å oppnå det i forhold til 23/5-reglen. Er det pga. en diagnose du måtte gå på en spesialskole som ga deg fritak for karakterer? Anonymkode: 81e27...9fd 1
Brimi Skrevet 7. juli 2018 #3 Skrevet 7. juli 2018 Ta kontakt med ditt lokale karrieresenter. De kan hjelpe deg med hvordan du går fram for å få studiekompetanse Jeg kunne ta generell studiekompetanse på 23/5 regelen, men siden jeg hadde fullført noen fag på VGS så trengte jeg bare å ta 3 fag. 1
Marsipan86 Skrevet 7. juli 2018 Forfatter #4 Skrevet 7. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du sjekke med fylkeskommunen i ditt distrikt om du er rettighetselev til å ta generell studiekompetanse? Da kan du ta de 6 fagene som du må ha for å oppnå det i forhold til 23/5-reglen. Er det pga. en diagnose du måtte gå på en spesialskole som ga deg fritak for karakterer? Anonymkode: 81e27...9fd Det kan Jeg jo undersøke. har egentlig Asperger, men føler ikke at jeg passer til diagnosen. Ble vurdert av en psykolog en gang på nytt som og mente jeg ikke passer til det, men har fortsatt diagnosen. Vet jeg kan klare skole og utdanning. Er 32 år så føler det haster litt også. Vet de mente det best for meg selv om jeg ikke føler det sånn.
Marsipan86 Skrevet 7. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 7. juli 2018 16 minutter siden, Brimi skrev: Ta kontakt med ditt lokale karrieresenter. De kan hjelpe deg med hvordan du går fram for å få studiekompetanse Jeg kunne ta generell studiekompetanse på 23/5 regelen, men siden jeg hadde fullført noen fag på VGS så trengte jeg bare å ta 3 fag. Da skal jeg sjekke ut det Høres bra ut:)
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #6 Skrevet 7. juli 2018 Ta kontakt med Voksenopplæringen i din kommune Du har selvfølgelig mulighet til å få tatt studiekompetanse og få deg en utdanning selvom du gikk på en annen Vgs når du var ung. Anonymkode: 8334d...9d2 1
Marsipan86 Skrevet 7. juli 2018 Forfatter #7 Skrevet 7. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med Voksenopplæringen i din kommune Du har selvfølgelig mulighet til å få tatt studiekompetanse og få deg en utdanning selvom du gikk på en annen Vgs når du var ung. Anonymkode: 8334d...9d2 Takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå