Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg startet i jobben min ønsket sjefen at jeg skulle være med i facebookgruppen til arbeidsplassen da det ofte ble lagt ut viktige beskjeder her. For at hun skulle kunne legge meg til, sendte hun meg da en forespørsel på facebook. Jeg hadde ikke under noen omstendigheter tenkt til å godkjenne denne forespørselen, men da spørsmålet "godtok du forespørselen min?" kom, følte jeg at jeg måtte. Jeg er nå på det stadiet at jeg synes det er ubehagelig å være på facebook og føler meg overvåket, da jeg føler at sjefen ser alt jeg gjør. Hun liker kommentarer på ting jeg blir tagget i av vennene mine, noe som ikke er særlig kult. (Hun er i 60 årene, jeg er 20). Jeg har gjort slik at alt som kan skjules for hun, er skjult, men jeg synes likevel at det er ubehagelig og ønsker ikke å ha hun der. Hun bruker også messenger til å sende meg beskjeder, istedenfor sms som jeg helst ønsker. Vi har en godt tone på jobb, men jeg ønsker ikke å ha noe med hun å gjøre på fritiden. 

Jeg lurer altså på, er det innafor å slette hun som venn? Vil det bli oppfattet som negativt? 

Anonymkode: 5a126...8bb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du får mottatt de beskjedene på gruppa så er det vel samme om dere er venner eller ikke. 

Anonymkode: 93dcc...77c

AnonymBruker
Skrevet

Har vært venn med alle sjefene mine på Facebook, ikke noe problem. Men så har sjefene jeg har hatt vært veldig omgjengelige og vennskapelig. Tonen har alltid sittet løst og de har tøyset og tullet med oss ansatte. 

Anonymkode: 2c472...854

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en god tone, men jeg ønsker ikke å være venn med hun på sosiale medier av den grunn.

• Liker 6
Gjest Senil
Skrevet

Er venn med sjef og tidligere sjef. Ser ikke problemet. Men nå legger jeg ikke ut ting i hytt og pine heller.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av dere svarer på spørsmålet mitt, som er; vil det bli sett på som negativt om jeg sletter sjefen som venn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det vil virke merkelig å slette sjefen.

Anonymkode: fbd89...a7b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir oppfattet som negativt, er det hun som ikke klarer å være profesjonell. FB er ikke en privat/nøytral kommunikasjonsplattform og en skal ikke tvinges til å bruke sin private i jobbsammenheng hbud en ikke er komfortabel med det.

Anonymkode: 8e528...5af

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke slettet sjefen min, hvis han/hun allerede var på min liste. Men jeg skjønner likevel at du ønsker å gjøre det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville slettet henne, om det blir oppfattet negativt eller ikke er vanskelig å si. Kanskje merker hun det ikke. Hun opptrer uansett uprofesjonelt, så det bør hun tåle. Jeg skiller beinhardt mellom jobb og fritid, og vil ikke engang ha kollegaer på fb.

Anonymkode: 4eb52...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at alt som har med jobben å gjøre, og beskjeder utover det, skal foregå på jobbmail. Veldig spesielt å opprette en Facebook-gruppe for å holde kontakt med ansatte. 
I henhold til facebook-grupper er jeg vant til at det har vært grupper i forbindelse med fritidsaktiviteter til ungene, eller studiegruppe til mitt studie, men aldri opplevd at det er opprettet en facebook-gruppe hvor man i tillegg MÅ bli venn med sjefen. Jeg liker å velge mine "venner" selv på Facebook, og her blir det "frivillig tvang". 

Anonymkode: 5ee5a...990

• Liker 5
Skrevet

hadde ikke slettet sjefen dersom hun alt var min facebookvenn. Nå er vi ikke venner på face da.

Gjest Kritt
Skrevet

Om du vil slette sjefen bør du samtidig si fra om at du har gjort det og litt om hvorfor, ellers kan det oppfattes negativt, mener jeg. Bør være helt greit.

Generelt er det vel kutyme at underordnede kan sende venneforespørsel til sjefen, men ikke omvendt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke ha sjefen på Facebook, men dersom jeg ble tvunget til det, tror jeg at jeg hadde beholdt ham/henne til jeg evt. sluttet i jobben. Sletting vil virke negativt.

Ellers synes jeg det er uproft av sjefen. Om ansatte legger til DEG er det greit, men det skal ikke gå andre vei.

Anonymkode: 7c3b9...c71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke gå inn på innstillingene og skjule dine innlegg fra henne? Er ikke det en fb-mulighet?

Anonymkode: 200e7...329

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dere svarer på spørsmålet mitt, som er; vil det bli sett på som negativt om jeg sletter sjefen som venn? 

Det kommer jo helt an på hvordan sjefen din reagerer på det og det kan ingen andre vite.

Jeg er ikke venn med sjefen min på Facebook og har heller ikke vært venn med noen av de tidligere sjefene mine. Usikker på om jeg hadde godtatt den hvis jeg fikk en venneforespørsel, men det blir jo litt rart å ikke gjøre det. Jeg legger aldri ut noe så hadde ikke følt meg overvåket i hvert fall. Siden du allerede har godtatt venneforespørselen fra sjefen er det jo litt rart å slette henne igjen, men du kan jo bare gjøre det hvis du vil :) Ang. å få meldinger på messenger, så må du nok si i fra til sjefen om dette da hun fortsatt vil ha deg på messenger selv om du sletter henne som venn på Facebook.

Anonymkode: 87ee4...646

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes det høres uprofesjonelt ut å bruke Facebook som en plattform for å sende meldinger til ansatte. Hørt om slack? 

God mulighet for at sjefen vil bli sur for at du sletter henne, siden hun allerede høres uproff ut. Har du snakket med andre ansatte om dette? Hvis det er flere som reagerer kan dere jo ta det opp og si at dere ønsker å få beskjeder i et annet medium.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke gå inn på innstillingene og skjule dine innlegg fra henne? Er ikke det en fb-mulighet?

Anonymkode: 200e7...329

Jo, du kan skjule "alt" fra alle, eller velge bestemte personer du vil skjule noe for.

Skrevet

Jeg har flere arbeidsgivere og er venn med alle på Facebook. Nå er jeg ikke særlig aktiv der, svarer nesten bare på meldinger. Det har sine fordeler å være venner med sjefen på FB. Hvis jeg har noe jeg vil si, kan jeg sende en melding og da ser jeg om det har blitt sett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er venn med både tidligere og nåværende sjef på fb, ser ikke på det som noe problem. Men hvis du ikke vila t de skal se hva du skriver og blir tagget i, så kan du bare sette dem på restricted. 

Anonymkode: 588ef...9bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...