Gå til innhold

Kommer jeg i fengsel av å skru av sikringen til nabo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nabo som liker å spille høy musikk etter kl. 23. Når jeg banker på døren (les: hamrer løs i minst 10min) og ikke får kontakt, går jeg ut i det felles sikringsskapet vi har i gangen og skrur av sikringen. Dette pleier å funke og han tar hintet.

Her om dagen møtte jeg naboen i gangen og han fortalte meg at nå lå jeg "jævla tynt an" og at han skulle gå til politi og advokat for at jeg har tuklet med sikringen hans. Han sa også dette var så ulovlig at jeg kom til å enda opp i fengsel hvor jeg ville bli "voldtatt av titan-lesber".

Siden han var så bombesikker på at jeg ville ende opp i fengsel lurer jeg på hva det juridiske sier om dette. Er det i det hele tatt straffbart? Hvilke lov har jeg i så fall brutt? Merk at jeg kun tar sikringen når han har spilt høy musikk over midnatt, eller har kommet hjem i 4-tiden på en ukedag og blastet på full guffe.

Og før noen spør, ja, jeg har prøvd å snakke til ham. Har også gjort ham oppmerksom på at det skal være stille etter kl. 23 mange ganger.

Anonymkode: f45cf...457

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt om soningskøer? Tror du virkelig at noen blir dømt til fengsel av å ta en sikring?

Anonymkode: 48762...be5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vil heller anbefale deg å sende skriftlig klage til styret. Ta lydopptak av bråket, slik at du har bevis

Anonymkode: f3fa9...741

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en nabo som liker å spille høy musikk etter kl. 23. Når jeg banker på døren (les: hamrer løs i minst 10min) og ikke får kontakt, går jeg ut i det felles sikringsskapet vi har i gangen og skrur av sikringen. Dette pleier å funke og han tar hintet.

Her om dagen møtte jeg naboen i gangen og han fortalte meg at nå lå jeg "jævla tynt an" og at han skulle gå til politi og advokat for at jeg har tuklet med sikringen hans. Han sa også dette var så ulovlig at jeg kom til å enda opp i fengsel hvor jeg ville bli "voldtatt av titan-lesber".

Siden han var så bombesikker på at jeg ville ende opp i fengsel lurer jeg på hva det juridiske sier om dette. Er det i det hele tatt straffbart? Hvilke lov har jeg i så fall brutt? Merk at jeg kun tar sikringen når han har spilt høy musikk over midnatt, eller har kommet hjem i 4-tiden på en ukedag og blastet på full guffe.

Og før noen spør, ja, jeg har prøvd å snakke til ham. Har også gjort ham oppmerksom på at det skal være stille etter kl. 23 mange ganger.

Litt avhengig av hvordan du stiller deg til å blir voldtatt av titan-lesber, tror jeg du skal slutte å skru ut sikringene nå.

Finnes det virkelig borettslag som har sikringsskap med skrusikringer nå om dagen?

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at du skal la sikringsskapet være i fred og heller be politiet komme og få slutt på spetakkelet. Du kan også klage skriftlig til 

A) Bråkmakerens husvert hvis det er et leieforhold

B) Din egen husvert dersom du er leietaker 

C) Styret dersom dere begge eier

Jeg har vært med på å ta sikringene selv - på dagtid. Dette var selvsagt fordi vedkommende innenfor ikke åpnet opp døren etter at det var forsøkt banket på. Riktignok var det styret som initierte sikringsutkoblingen og det ble et helsikes bråk av det - men det var aldri mer høy musikk der inne fra.

Jeg anbefaler deg ikke å fortsette å ta ut sikringene - men du kan jo fortelle naboen at dersom det skulle bli rettssak så er det han som har brutt lovverket. Din handling er en følge av hans lovbrudd (det skal være ro mellom kl 23 og 7).

Skrevet

Tror ikke du kommer i fengsel pga dette. Har gjort det samme, og det endte med at vedkommende ble kastet ut av leiligheten. Nå skal det sies at det var flere naboer som klaget, og det tok litt tid.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Litt avhengig av hvordan du stiller deg til å blir voldtatt av titan-lesber, tror jeg du skal slutte å skru ut sikringene nå.

Finnes det virkelig borettslag som har sikringsskap med skrusikringer nå om dagen?

Er det vesentlig for deg om hovedsikringen er en vippebryter, trykknapp eller skrusikring? Vi pleier vel å si skru av lyset også selv om de fleste av oss ikke har vribryter lenger? Eller skru på vannet på tross av at vi har vippespake?

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Blondie65 said:

Er det vesentlig for deg om hovedsikringen er en vippebryter, trykknapp eller skrusikring? Vi pleier vel å si skru av lyset også selv om de fleste av oss ikke har vribryter lenger? Eller skru på vannet på tross av at vi har vippespake?

"Ta strømmen" er en grei betegnelse.

Ser nå at det står i HI "skru av sikringen". Da jeg svarte, tenkte jeg "skru ut sikringen", som er rimelig entydig. Men dette er jo digresjoner.

Jeg har forøvrig gjort det samme én gang selv. Da ble meldingen mottatt rimelig greit, og det var aldri noe problem senere.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk tips. Det skal jeg overbringe styret.

Anonymkode: d684c...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fantastisk tips. Det skal jeg overbringe styret.

Og nei, det er naboen din som får problemer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke komme i fengsel, saken vil bl henlagt. På den andre siden bryr han seg ikke om hva du sier, så du bør heller ringe politiet når han bråker. Hvis det skjer mange ganger vil han få bot.

Anonymkode: 5920f...6b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Istedet for å ta sikringen hele tiden (som kan ødelegge elektroniske ting hvor du da må erstatte det) så ring politiet hver eneste gang. 

Anonymkode: 46c40...903

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt prinsipielt er jo dette selvtekt, og man kan i teorien få problemer om noe skjer som følge av det (skade på mat som følge av at kjøleskapet kobler ut, elektrisk utstyr som blir skadet når strømmen kuttes/kobles inn igjen psv-) og bli erstatningsansvarlig. 

I praksis skjer jo dette skjeldent, og det er vel ikke særlig skade på matvarer f. eks. dersom han er hjemme når du gjør det. Likevel bør du heller klage til styret og/eller utleier, evt. kontakte politi ved akutt bråk på nattestid når han fortsetter. Dokumenter når det skjer, og overlever til husvert/styret, slik at de etter hvert kan sette i gang utkastelsesprosess. 

Anonymkode: 29d33...1c9

• Liker 1
Gjest GiftMann38
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Rong politiet. Hver eneste gang. Politiet tar faktisk dette seriøst.

For 10 år siden tvang jeg naboen i selveierleilighet til å selge på grunn av musikkbråk. Rettssystemet fungerer!

Skrevet
4 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Rong politiet. Hver eneste gang. Politiet tar faktisk dette seriøst.

For 10 år siden tvang jeg naboen i selveierleilighet til å selge på grunn av musikkbråk. Rettssystemet fungerer!

Nei. Politiet er så overarbeidet og mangler folk. De bryr seg ikke om noen spiller for høyt. De tar bare en telefon til bråkmakeren med en advarsel. Rettsystemet fungerer ikke helt som det skal nei. 

Gjest GiftMann38
Skrevet
Just now, OPIgirl said:

Nei. Politiet er så overarbeidet og mangler folk. De bryr seg ikke om noen spiller for høyt. De tar bare en telefon til bråkmakeren med en advarsel. Rettsystemet fungerer ikke helt som det skal nei. 

De tar noen telefoner først ja. Deretter begynner de å bøtelegge. Når de blir bøtelagt og du har sendt i klage til styret i sameiet kan du starte prosessen med tvangssalg (gitt at de eier leiligheten de bor i).

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, OPIgirl skrev:

Jeg tror du ville blitt overrasket om du hadde sett hvor effektivt det kan være å ringe politiet for husbråk av denne typen. Spesielt når dette gjentar seg gang etter gang. Politiet kan både rykke ut og kontakte den det gjelder på telefon vet du. Jeg har svært god erfaring med det og har fått avsluttet fester kl 23:05 fordi det var andre helg på rad med festing fra torsdag til og med lørdag.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GiftMann38 skrev:

De tar noen telefoner først ja. Deretter begynner de å bøtelegge. Når de blir bøtelagt og du har sendt i klage til styret i sameiet kan du starte prosessen med tvangssalg (gitt at de eier leiligheten de bor i).

Nå er det styret som eventuelt setter i gang prosessen med salgspålegg, ikke en enkelt beboer. 

Gjest GiftMann38
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nå er det styret som eventuelt setter i gang prosessen med salgspålegg, ikke en enkelt beboer. 

Helt klart, men for å få styret med deg hjelper det om leieboeren/eieren har bøter fra politiet for bråk (brudd på vedtektene i sameiet) på samvittigheten. Det er uansett en juridisk prosess, uansett om den formelt kjøres av styret.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan heller anmelde han for trusler! For en dust

Anonymkode: 3ae91...572

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...