Muscae Skrevet 7. juli 2018 #1 Skrevet 7. juli 2018 Jeg lurer på om noen er kjent på Hardangervidda og kan fortelle meg om mulighetene for å henge opp hengekøye der. Jeg tror jeg vet svaret, for det er jo heller sparsomt med trær på høyfjellet, men på enkelte bilder ser det ut som det er litt skog. Stemmer dette? Jeg har lyst å bli med Monsen på tur, og vil gjerne unngå telt. Har tarp jeg kan dekke meg til med, så det er ikke krise, og aller helst vil jeg jo at det skal være vær til å ligge under åpen himmel. Stedene man skal campe er Stigstuv, Rauhelleren og Heinseter
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #2 Skrevet 7. juli 2018 Det er ikke trær på Hardangervidda... Anonymkode: aaeac...ff4
Muscae Skrevet 7. juli 2018 Forfatter #4 Skrevet 7. juli 2018 Tenkte meg egentlig det.. Men så ser jeg bilder som dette og tenkte at det kan jo hende at det fins likevel. Blir tarp og liggeunderlag da. Hadde håpet å slippe å dra med det.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #5 Skrevet 7. juli 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke trær på Hardangervidda... Anonymkode: aaeac...ff4 Jo, det er det. Tregrensa på vestsida ved Eidfjord er på rundt 900 meter. Vivelid turisthytte ligger midt i bjørkeskogen. Sikkert mulig å henge opp hengekøyer der. Anonymkode: d96a4...af8
T-Rex Skrevet 7. juli 2018 #6 Skrevet 7. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, det er det. Tregrensa på vestsida ved Eidfjord er på rundt 900 meter. Vivelid turisthytte ligger midt i bjørkeskogen. Sikkert mulig å henge opp hengekøyer der. Anonymkode: d96a4...af8 Skeptisk. Fjellbjørkeskogen har trær som er ganske slanke... Men jeg har aldri prøvd, altså. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #7 Skrevet 7. juli 2018 4 minutter siden, T-Rex skrev: Skeptisk. Fjellbjørkeskogen har trær som er ganske slanke... Men jeg har aldri prøvd, altså. Anonymkode: 24135...979
T-Rex Skrevet 7. juli 2018 #8 Skrevet 7. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Anonymkode: 24135...979 Det stedet jeg har sett i fjellet, der trærne har vært kraftige nok til å kanskje kunne bære en hengekøye, var ved Vakkerstøylen (navnet er veldig riktig). Men der var til gjengjeld skogen såpass tett at det kanskje ville vært vanskelig å finne et åpent strekk mellom trærne, sånn at hengekøya fikk plass. Kanskje over stien.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #9 Skrevet 7. juli 2018 26 minutter siden, Muscae skrev: Tenkte meg egentlig det.. Men så ser jeg bilder som dette og tenkte at det kan jo hende at det fins likevel. Blir tarp og liggeunderlag da. Hadde håpet å slippe å dra med det. Det bildet der er ikke fra Hardangervidda. Det er tatt fra sørsiden av Gaustatoppen og det er Gaustatoppen du ser i bakgrunnen. Så muligens noe missvisende bruk av bilde fra den nettsiden selv om Gaustatoppen ikke er langt unna Hardangervidda. Er en grunn for at det heter HardangerVIDDA. Det er en vidde. Altså ikke trær der. Anonymkode: 24dea...a97 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #10 Skrevet 8. juli 2018 14 timer siden, T-Rex skrev: Skeptisk. Fjellbjørkeskogen har trær som er ganske slanke... Men jeg har aldri prøvd, altså. Ikke alle. I mitt område av vidda er det bjørkeskog med ganske solide trær. De er ikke så høye, men sterke. Til vinteren blir noen av de til ved da, får snike meg til å få tak i den tjukkeste trærne. Anonymkode: d96a4...af8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #11 Skrevet 8. juli 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det bildet der er ikke fra Hardangervidda. Det er tatt fra sørsiden av Gaustatoppen og det er Gaustatoppen du ser i bakgrunnen. Så muligens noe missvisende bruk av bilde fra den nettsiden selv om Gaustatoppen ikke er langt unna Hardangervidda. Er en grunn for at det heter HardangerVIDDA. Det er en vidde. Altså ikke trær der. Anonymkode: 24dea...a97 Jo, det er trær i enkelte områder av Hardangervidda. Anonymkode: d96a4...af8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #12 Skrevet 8. juli 2018 De hyttene du nevner ligger alle godt over tregrensen, så det er ingen trær å feste hengekøyen i der. Nå er det riktignok 4 år siden jeg sist var på disse hyttene, men det er neppe grodd opp enormt med trær der siden den gang. På ut.no kan du søke opp de ulike hyttene og se rikelig med bilder av området rundt. Nå vet ikke jeg hvor lang erfaring du har med friluftsliv, men det kan være værhardt på Hardangervidda, så å kun satse på en presenning (som tarp i realiteten er) til å holde vind og regn ute høres spinkelt ut. Husk at det er få steder å henge tarpen opp. Ville i så fall heller investert i et telt, eller så bør du også ha med deg en god Jervenduk. Anonymkode: 5548a...26b 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #13 Skrevet 8. juli 2018 Ser fjellbjørk nevnes... det er da så lave trær at man like gjerne kan sove på bakken 🤣 og på VIDDA er det ikke trær. Anonymkode: aaeac...ff4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #14 Skrevet 8. juli 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser fjellbjørk nevnes... det er da så lave trær at man like gjerne kan sove på bakken 🤣 og på VIDDA er det ikke trær. Anonymkode: aaeac...ff4 Noen av de har litt høyde, men det er slik at man ligger flere meter over bakken. På vestsida av Hardangervidda er det flere bjørkeskoger, og der kan man feste en hengekøye. Høyden over bakken blir vel knapt en meter. Og vestsida av Hardangervidda er på vidda og der er det altså trær. Dessverre kryper tregrensa lengre og lengre opp og er ca 1000 meter. Anonymkode: d96a4...af8
Hanne67 Skrevet 8. juli 2018 #15 Skrevet 8. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De hyttene du nevner ligger alle godt over tregrensen, så det er ingen trær å feste hengekøyen i der. Nå er det riktignok 4 år siden jeg sist var på disse hyttene, men det er neppe grodd opp enormt med trær der siden den gang. På ut.no kan du søke opp de ulike hyttene og se rikelig med bilder av området rundt. Nå vet ikke jeg hvor lang erfaring du har med friluftsliv, men det kan være værhardt på Hardangervidda, så å kun satse på en presenning (som tarp i realiteten er) til å holde vind og regn ute høres spinkelt ut. Husk at det er få steder å henge tarpen opp. Ville i så fall heller investert i et telt, eller så bør du også ha med deg en god Jervenduk. Anonymkode: 5548a...26b Godt forklart, og her er link til de hyttene som er nevnt: Heinseter Rauhelleren Stigstuv Når man går inn på linkene så finner man mange bilder fra området rundt hyttene. Om det er meningen at det skal overnattes i nærheten av de, så er det ikke trær til å feste hengekøya i der.
Muscae Skrevet 8. juli 2018 Forfatter #16 Skrevet 8. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De hyttene du nevner ligger alle godt over tregrensen, så det er ingen trær å feste hengekøyen i der. Nå er det riktignok 4 år siden jeg sist var på disse hyttene, men det er neppe grodd opp enormt med trær der siden den gang. På ut.no kan du søke opp de ulike hyttene og se rikelig med bilder av området rundt. Nå vet ikke jeg hvor lang erfaring du har med friluftsliv, men det kan være værhardt på Hardangervidda, så å kun satse på en presenning (som tarp i realiteten er) til å holde vind og regn ute høres spinkelt ut. Husk at det er få steder å henge tarpen opp. Ville i så fall heller investert i et telt, eller så bør du også ha med deg en god Jervenduk. Anonymkode: 5548a...26b Ja, har tenkt på det altså, men jeg er nybegynner, og tenker kun å reise dersom været er bra. Har sovet ute noen netter, men kun i ok vær. Får satt opp tarpen på mange ulike måter, og kan brukes omtrent som et telt. Trenger ikke trær for å feste den. Skulle gjerne investert i et telt, men nå er pungen tom før turen, så det er ikke et alternativ dessverre. Kjenner ingen å låne av heller. 😕
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå