Gå til innhold

Hvorfor er strømmen så dyrt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare fordi det er litt varmt så koster strømmen 60 øre pr kWh. Hvorfor er det sånn, det er hundrevis av land i verden der det ikke regner så mye og det er varmt. Er strømmen i disse landene så høyt bare fordi det er varmt? 

Anonymkode: 4f6f8...de6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min strøm  har kostet omtrent det samme siden februar.

Fra 08/02: 49,66 øre/kWh
Fra 19/02: 50,66 øre/kWh
Fra 03/04: 52,86 øre/kWh
Fra 25/05: 51,76 øre/kWh
Fra 11/06: 52,86 øre/kWh

Ingen massiv oppgang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nuttery skrev:

Ingen massiv oppgang.

Jeg vet ikke hvor du bor. Men de tallene var ikke så veldig lave akkurat, det er fortsatt dyrt det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi det er litt varmt så koster strømmen 60 øre pr kWh. Hvorfor er det sånn, det er hundrevis av land i verden der det ikke regner så mye og det er varmt. Er strømmen i disse landene så høyt bare fordi det er varmt? 

Det finnes knapt noe land med billigere strøm enn Norge. Men siden omtrent 95% av all strømproduksjon i Norge kommer fra vannkraft vil prisen påvirkes kraftig av mengden nedbør og fyllingsgraden i magasinene. Norge er i så måte i særklasse i positiv forstand. Disse varme og tørre landene du snakker om produserer gjerne strømmen på andre måter, deriblant kullkraft, atomkraft, solkraft osv. Ingen av disse måtene å produsere strøm på påvirkes av nedbør.

Endret av Traktor
  • Liker 3
Skrevet (endret)
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor du bor. Men de tallene var ikke så veldig lave akkurat, det er fortsatt dyrt det.

I internasjonal sammenheng er dette likevel veldig billig. I Tyskland for eks. ligger snittprisen rundt 3 kr/kwh. 

Endret av Traktor
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo. Poenget var vel at de har ikke variert noe særlig nå som det er blitt varmt.

Anonymkode: a3ba8...9a5

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye strøm kan du klare å bruke i varmen?

Anonymkode: 37071...386

Skrevet

60 øre her også :( 

I Libya er strøm og vann gratis!

Skrevet
5 minutter siden, Absurdah skrev:

60 øre her også :( 

I Libya er strøm og vann gratis!

Likevel tror jeg de fleste vil foretrekke å bo i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Traktor skrev:

Likevel tror jeg de fleste vil foretrekke å bo i Norge. 

Har jeg påstått noe annet? 

Jeg sa det grunnet at TS sa det var pga varmen at strømmen ble dyrere. Der er det 45+ 6 mnd i året. 

Strømmen er dyr fordi vi selger det billigere til andre land!

Skrevet
Akkurat nå, Absurdah skrev:

Jeg sa det grunnet at TS sa det var pga varmen at strømmen ble dyrere. Der er det 45+ 6 mnd i året. 

Nei, men poenget mitt er at vi har ingenting å klage på når det kommer til strøm, man kan ikke få i både pose og sekk, selv om vi er svært nære i Norge. Strømmen i Norge er grisebillig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Traktor skrev:

I internasjonal sammenheng er dette likevel veldig billig. I Tyskland for eks. ligger snittprisen rundt 3 kr/kwh. 

Dette tror jeg ikke på, noen kilder?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det kommer av Regjeringens avgjørelse om å overføre suverenitet til ACER som øker prisen, samt de nye strømmåle enhetene som skal plasseres i husene:

Sitat

http://www.klassekampen.no/article/20180122/ARTICLE/180129993

VARSKO: Norge kan havne på europatoppen i strømpris, og tusenvis av ­jobber står i fare, hvis energipolitikken underlegges EU, hevder DeFacto. ­Fagbevegelsen mobiliserer mot EUs energi­union.

Endret av PaN
Skrevet
4 hours ago, Nuttery said:

Ingen massiv oppgang.

Hvilket selskap og hvilken avtale har du? Det er jo ikke dyrt i forhold til mange andre, jeg er vel oppe på 63-64 øre/kWh her.

Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Hvilket selskap og hvilken avtale har du? Det er jo ikke dyrt i forhold til mange andre, jeg er vel oppe på 63-64 øre/kWh her.

Fjordkraft Garantert Fornøyd :) Byttet til de i desember. 

Skrevet
Just now, Nuttery said:

Fjordkraft Garantert Fornøyd :) Byttet til de i desember. 

😂 Byttet fra Fjordkraft i mars/april fordi Agva var nesten 20 øre billigere! Er vel bare bytte igjen da! 

Gjest GiftMann38
Skrevet
3 hours ago, Absurdah said:

Vi selger ikke strømmen billigere til andre land. Grunnen til at vi har utveksling med andre land er at det er langt billigere å bygge kabler enn å bygge kraftverk.

Skrevet
5 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Vi selger ikke strømmen billigere til andre land. Grunnen til at vi har utveksling med andre land er at det er langt billigere å bygge kabler enn å bygge kraftverk.

Da har jeg misforstått :) Takk for oppklaringen :)

Skrevet
27 minutter siden, PussLe! skrev:

Det kommer av Regjeringens avgjørelse om å overføre suverenitet til ACER som øker prisen, samt de nye strømmåle enhetene som skal plasseres i husene:

Ja, vi må nå sette lit til Islands nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...