AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #1 Skrevet 7. juli 2018 Hei! Til min store fortvilelse ser jeg at naboens langhårede katt går rundt med en pels som ikke ser ut i måneskinn! Dvs. at den er full av svære floker og "hårballer", særlig under magen. Jeg vet at dette kan være smertefullt for katten, og har nevnt dette for eier ved et par anledninger. Eier har nok fjernet slike floker noen ganger, men katten går stadig rundt med dette. Jeg syns det er fortvilende å se på. Nå skal jeg se til katten noen uker mens eier er på ferie, altså sørge for at den har mat og vann. Jeg lurer da på om jeg skal benytte anledningen til å hjelpe katten litt selv. Men jeg vet ikke helt om dette er innafor og hvordan jeg skal gå frem! Jeg har ikke noe erfaring med slikt fra før, og katten reagerer med biting og kloring straks noen kommer borti mage-regionen dens (vet dette da jeg har klappet den noen ganger). Jeg ser for meg at jeg kan forsøke å bruke tid på å skape tillit hos katten, men vet ikke om jeg klarer dette på de ukene ved å gi den mat og kos hver dag. Og er det ok å bare klippe opp hårballene med saks? Jeg har forsøkt å lese litt om det på nett, og ser at det kanskje helst burde vært gjort ved barbering hos veterinær - men jeg har absolutt ikke sjans til å ta med katten til noe slikt (null økonomi, ikke kattebur). Eller skal jeg bare se til helvete å passe mine egne saker? For naboen må vel reagere om de kommer hjem til en skamklippet katt? Anonymkode: c61e7...646
Tvist Skrevet 7. juli 2018 #2 Skrevet 7. juli 2018 (endret) Klipp gjerne katten med saks. Om du har noen til å hjelpe deg, er det lurt å ha noen som kan kose med katten mens du klipper. Bruk gjerne enkam som du setter innerst mot huden, så du ikke klipper katten. Endret 7. juli 2018 av Tvist 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #3 Skrevet 7. juli 2018 Jeg tenker at du gjør naboen en tjeneste det går jo inn under stell og pass av katten. Jeg hadde gjort det selv. Det er lurt å klippe sånn at det er igjen bittelitt av floken, også grer du ut siste rest. Da er det mindre sjanse for at du skader noe hud. Anonymkode: 5b91e...ea8 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #4 Skrevet 7. juli 2018 Prøv med litt balsam for å løse de opp. Kanskje blande ut med litt vann i en sprayflaske og bruk en kam. Og ta gjerne litt av gangen. Gi masse kos for å få tillit og forsiktig løste lit og litt. Så bra at du tenker på katten. Klart det er vondt og smertefullt for den å gå med masse knuter og floker. Det lugger nok helt forferdelig. Anonymkode: 298ff...cc4 1
Amatør1 Skrevet 7. juli 2018 #5 Skrevet 7. juli 2018 Hei igjen! Tusen takk for svar, alle! Ja, da skal jeg prøve å få det gjort når de er bortreist. Det kan nok bli en utfordring da jeg tror jeg må gjøre det alene, men skal se på muligheten til å få noen til å hjelpe meg. Det er jo sant som du sier, ab ...ea8, at det burde gå under pass og stell av katten. Flokene er så enorme at det er svære dotter med så og si tovet hår. Jeg tror ikke det er sjans i havet å løse det opp. Jeg forsøkte såvidt med en som er minimal av skala som hun hadde på hodet for noen dager siden, men selv ikke den var mulig å få bort. Så er redd det bare må klippes. Hun kommer til å se helt merkelig ut, dersom jeg får gjennomført dette prosjektet, men det er nok til hennes eget beste. Tror ikke hun bryr seg så mye om hun ikke ser helt topp ut. Hehe.
Ariana807 Skrevet 7. juli 2018 #6 Skrevet 7. juli 2018 Har selv klippet på min egen katt. Prøver å greie dem ut før de blir for store. Men av og til virker det som om de bare blusser opp av ingen ting. Hender han blir virkelig irritert på meg når jeg greier (prøver å holde igjen å ikke rive for mye, men ... litt blir det jo), så i slike tilfeller, da bare gir jeg opp, finner saksa og klipper av klumpen. Hår har han nok av uansett, så det merkes ikke noe særlig at noe forsvinner. Nå er jo dette naboen sin katt, samtidig så du kun ønsker katten det beste. Hadde nok selv prøvd å «tatt vare på» katten mes naboen var borte med å finne saksa. Ikke sikkert du får lov til å greie den noe særlig (mange liker det ikke). Den andre min sliter ikke med dette problemet, heldigsvis, da han begynner å «knurre» bare kammen så vidt rører ved ham 😅 1
Diamant20 Skrevet 8. juli 2018 #7 Skrevet 8. juli 2018 Naboen har en katt som får floker av ingen ting, den går rundt skampklipt ekstra gøy å møte på den da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå