Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt, har en sur gammel nabo som hele tiden klager på at jeg spiller høy musikk, og nå har han også klaget til utleier. Vi bor i en blokk med samme utleier. Jeg har fått advarsel fra utleier om å opprettholde stilletiden (22.00-07.00).

Så nå spiller jeg bare musikk utenfor denne tiden. Men naboen kommer og klager igjen og truer med at han nå vil sende inn skriftlig klage til utleier hver gang han hører musikk, helt til jeg blir kastet. Fyren er hjemme hele døgnet, så det vil si at jeg aldri kan spille musikk igjen.

Men alvorlig talt, her er det snakk om dagtid. Det må jo være lov å spille musikk på dagtid. Noen som vet hva jussen sier om dette? Kan man bli kastet ut pga av dette? 

Anonymkode: a21c8...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man velger å bo tett på andre mennesker må man finne seg i noe lyd. Tenker at så lenge det er helt normalt støynivå, herunder også musikk, tv osv, så kan ikke naboen si noe på dette. 

Bor selv i blokk, og noe lyd må man bare finne seg i. Tåler man ikke lyd, bør man finne seg et annet sted å bo - gjerne der det ikke bor andre mennesker. ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ha på musikk som ikke er så høy da.

Anonymkode: 96d80...e6e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

På dagen må man være mer fleksibel ift musikk fra naboer, men så kommer det også helt an på hvor høyt du spiller. Hvis det er veldig høyt så skjønner jeg at naboen klager selv om det er dagen.

Hvis det er flere naboer rundt der og du snakker med dem om de syns du er en plage med musikken din og de ikke syns det så er det naboen din som er problemet. Da får han bare klage så mye han vil, om du har de andre naboene med deg så vil sannsynligvis ikke hans klage vinne fram.

Hvis de andre naboene også mener at du spiller for høyt så virker det som du ikke har noen sak her, og må enten flytte ut eller dempe musikken, eller bruke hodetelefoner. 

Anonymkode: e3a8b...a08

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår naboen din godt om du spiller musikk hele dagen. Godt mulig du blir kastet ut nå ja. Ikke kan du vente deg en god referanse heller mest sansynlig, og da får du et problem med å finne deg en ny leilighet. 

Anonymkode: b6751...ce0

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SPOCA skrev:

Så lenge man velger å bo tett på andre mennesker må man finne seg i noe lyd. Tenker at så lenge det er helt normalt støynivå, herunder også musikk, tv osv, så kan ikke naboen si noe på dette. 

Bor selv i blokk, og noe lyd må man bare finne seg i. Tåler man ikke lyd, bør man finne seg et annet sted å bo - gjerne der det ikke bor andre mennesker. ;) 

Man har faktisk ikke rett til å støye så mye man vil på dagtid heller. Det er støyere som bør flytte på vidda.

Anonymkode: a85ac...c21

• Liker 48
Skrevet

Du må bare få deg et skikkelig headset.  De aller fleste borettslag har en forskrift som sier at det ikke er lov å være til ulempe for naboene.  

De aller fleste synes det er plagsomt med høy musikk fra naboen, og vil være enig med naboen din i at dette ikke er holdbart. 

• Liker 25
Skrevet

Hadde naboene mine spilt høy musikk gjennom hele dagen, så hadde jeg klikket til slutt. Litt lyd må man finne seg i når man bor i blokk, men man må samtidig ta hensyn til naboene sine. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Det er driiiit irriterende med naboer som spiller høy musikk gjennom hele dagen - så jeg kan godt forstå naboen din.

Anonymkode: d16e9...805

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår naboen din godt om du spiller musikk hele dagen. Godt mulig du blir kastet ut nå ja. Ikke kan du vente deg en god referanse heller mest sansynlig, og da får du et problem med å finne deg en ny leilighet. 

Anonymkode: b6751...ce0

Hæ? Jeg har aldri oppgitt noen referanse når jeg har leid leilighet og jeg har flyttet ofte de siste 15 årene.

Anonymkode: a687c...4cd

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg har aldri oppgitt noen referanse når jeg har leid leilighet og jeg har flyttet ofte de siste 15 årene.

Jeg har flyttet mye de siste 25 årene og før opplevde ikke jeg heller at noen skulle ha referanse.

Men da jeg skulle flytte inn her jeg bor nå så ville hun ha referanse. Og jeg lurte litt på en annen leilighet for et års tid siden og var på visning der, og der ville de også ha referanse, så det kan hende det har blitt mer vanlig nå.

Sønnene mine har også fått beskjed om at de må ha referanse fra andre leieforhold når de skulle leie noe. 

Så jeg tror det er mer vanlig nå. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Referanser er svørt vanlig å etterlyse. Selv har jeg måtte vise referanse fra tidligere utleiere alle steder jeg har søkt leilighet. Det har vært null problem for meg siden jeg er en eksemplarisk leietager som alltid tar ansvar og aldri forstyrrer naboer med støyende musikk og festbråk. Ikke har jeg besøk av rusbrukere heller.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Referanser er svørt vanlig å etterlyse. Selv har jeg måtte vise referanse fra tidligere utleiere alle steder jeg har søkt leilighet. Det har vært null problem for meg siden jeg er en eksemplarisk leietager som alltid tar ansvar og aldri forstyrrer naboer med støyende musikk og festbråk. Ikke har jeg besøk av rusbrukere heller.

Er det vanlig at de som leier har besøk av rus(mis)brukere altså? Interessant...

Anonymkode: 6d91e...c42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må du være sikker på at du har ditt på det rene. At du ikke har høyt bassnivå og ikke spiller kjempehøyt. Du bør også vite hvor mye tid du spiller musikk, hele dagen er alt for mye. Les deg opp på reglene i borettslaget, og alminnelige regler for ro og støy.

Når du vet at du ikke bryter noen regler, og han fortsatt klager, da har du to valg:

1. Flytt og bli ferdig med fyren. 

2. Stå på krava. Fortell utleier at du vet hva reglene er og at du vet at du ikke bryter dem. At du har rett til å leve i din egen bolig, og at naboen er urimelig. Du kan også snakke med styret, det er godt mulig at fyren har årevis med klager på andre bak seg fordi han er vanskelig. Vet om mange som har opplevd slike folk.

Anonymkode: bafaa...61c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at de som leier har besøk av rus(mis)brukere altså? Interessant...

Er vel ikke helt uvanlig heller. Det er vel mange som ruser seg i landet vårt? Og har venner som ruser seg? Og da kan det hende at de får besøk av rusa venner. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke helt uvanlig heller. Det er vel mange som ruser seg i landet vårt? Og har venner som ruser seg? Og da kan det hende at de får besøk av rusa venner. 

Ok,men tror du at de som eier egen bolig får besøk av rusmisbrukere? Eller kanskje de også er rusmisbrukere selv...kan det skje?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig synlig mange steder i byer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...