Gå til innhold

Regler for hytte med bruksrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet en hytte i fjor, der mine brødre har bruksrett i tjue år framover. I kontrakten står det at de skal betale 200 kr per natt for bruk av hytta, ellers står det ingenting. Jeg tenker at jeg må lage noen regler som må følges ved bruk av hytta, feks at de må vaske hytta skikkelig, ta med eget sengetøy og håndklær, ta med egen mat, erstatte alt som blir ødelagt etc.. og at de må si ifra en viss tid i forveien før de ønsker å bruke hytta. Det er sikkert flere ting også, som jeg ikke har tenkt på. 

Har noen vært borti dette før, som kan si hvilke andre regler det er vanlig å ha?

Anonymkode: 0561b...829

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, bare ikke kall det regler. Ikke lag leiekontrakt for brødrene dine. Kan dere ikke sette dere ned sammen og snakke dere fram til trivselsrutiner. 

Anonymkode: 38258...f91

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, bare ikke kall det regler. Ikke lag leiekontrakt for brødrene dine. Kan dere ikke sette dere ned sammen og snakke dere fram til trivselsrutiner. 

Joda, tenkte ikke å kalle de regler «utad». Men vi snakker ikke særlig, så jeg må bare finne ut av hvilke «trivselsrutiner» jeg må ha. Så håper noen har noen erfaringer å komme med. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg vil si akkurat det motsatte. Lag en leiekontrakt og vær tydelig på reglene! Enda bedre er om dere blir enige om bruken på forhånd, f.eks at de får x antall uker hver sommer, fordeling av jul og påskeferier om de er interesserte etc. Bruksrett er rimelig løselig begrep, det er veldig lurt å avklare på forhånd slik at ingen okkuperer hytta helt. Jo mer som man er blitt enige om på forhånd og fått skrevet ned, desto mindre konflikt senere. 

Anonymkode: 686a9...a5b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg vil si akkurat det motsatte. Lag en leiekontrakt og vær tydelig på reglene! Enda bedre er om dere blir enige om bruken på forhånd, f.eks at de får x antall uker hver sommer, fordeling av jul og påskeferier om de er interesserte etc. Bruksrett er rimelig løselig begrep, det er veldig lurt å avklare på forhånd slik at ingen okkuperer hytta helt. Jo mer som man er blitt enige om på forhånd og fått skrevet ned, desto mindre konflikt senere. 

Anonymkode: 686a9...a5b

Hadde jeg hatt bruksrett hadde jeg aldri godtatt en leiekontrakt. Jeg har bruksrett på en eiendom, jeg leier den ikke. 

Anonymkode: f8be4...c79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arvet en hytte i fjor, der mine brødre har bruksrett i tjue år framover. I kontrakten står det at de skal betale 200 kr per natt for bruk av hytta, ellers står det ingenting. Jeg tenker at jeg må lage noen regler som må følges ved bruk av hytta, feks at de må vaske hytta skikkelig, ta med eget sengetøy og håndklær, ta med egen mat, erstatte alt som blir ødelagt etc.. og at de må si ifra en viss tid i forveien før de ønsker å bruke hytta. Det er sikkert flere ting også, som jeg ikke har tenkt på. 

Har noen vært borti dette før, som kan si hvilke andre regler det er vanlig å ha?

Hallo? 

Det er dine brødre, og de har bruksrett. Du kan ikke da komme med regler, husleiekontrakt eller andre formaliteter slik det passer deg. 

Stoler du så lite på brødrene dine at diu må lage voldsomme lister og avtaler? Da får du søke hjelp hos advokat. Trenger du opplæring i lovnog rett så er Huseierens Landsforbund et fint sted å begynne. 

En nettside for dere der man kan booke seg inn på en kalender er heller ikke dumt å opprette.  

Anonymkode: 74d6c...479

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er da helt vanlig å ha hyttereglement når flere skal bruke hytten? Men JEG hadde syntes det var bedre at man kom frem til dette i fellesskap da, enn at det skal dikteres. Så jeg ville innkalt til et møte der jeg presenterte et forslag. Og jo, det er også helt vanlig at man fordeler uker og tidspunkt.

Skrevet

Vi er tre søsken som eier hytte sammen. Vi har knallharde regler om sengetøy, vasking etc. Kjør på stramme regler fra begynnelsen. Så slipper dere konflikter og gnagsår i ettertid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er de interessert i å bruke hytta da?

Anonymkode: d94bb...eea

AnonymBruker
Skrevet
På 7.7.2018 den 15.49, Måbarefåsiat... skrev:

Vi er tre søsken som eier hytte sammen. Vi har knallharde regler om sengetøy, vasking etc. Kjør på stramme regler fra begynnelsen. Så slipper dere konflikter og gnagsår i ettertid. 

Det er dette jeg er ute etter å få tips om. Hvilke regler har dere?

ts

AnonymBruker
Skrevet
På 7.7.2018 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Er de interessert i å bruke hytta da?

Anonymkode: d94bb...eea

Jeg trodde ikke det, men fikk nettopp spørsmål om å få bruke hytta mens jeg er bortreist i sommer. 

Gjest Solsmil
Skrevet

Hytteregler for hytta mi

1. Innsjekk mellom 15 og 20 på hverdager, 18-21 i helger. Utsjekk mellom 07 og 10 alle dager. Innsjekk og utsjekk utenom dette på avtales med meg.

2. Det skal betales et depositum ved leie, som skal dekke utgifter dersom noe er blitt ødelagt, samt utvask dersom denne et for dårlig. Pengene overføres tilbake straks jeg har inspisert hytta etter bruk, dersom alt er i orden. Depositumet er per 01.08.2018 på 700kr, men kan justeres årlig i henhold til konsumprisindeksen.

3. Leiepris er 200kr per døgn, og må betales på forskudd. 

4. Avbestillinger må skje senest 5 virkedager før avtalt leie. Ved avbestilling etter dette, vil ikke pengene bli refundert.

5. Alle leietakere må sørge for egen mat. Dersom det forsvinner mat fra skapene, vil depositumet bli inndratt og den aktuelle leietaker vil ilegges 6 måneders karantene for bruk av hytta.

6. Leietaker på bedrive nødvendig vedlikehold ved bruk av hytta. Dette innebærer: beising av veranda, rensk av takrenne, maling og gressklipping. Det kan komme flere slike oppgaver etterhvert, men de som til enhver tid er aktuelle vil stå oppført på side 6 i hytteboka. Det er leietakers plikt å orientere seg om disse ved ankomst. 

7. Leietaker må selv sørge for rent sengetøy og rene håndduker. Disse må medbringes hjemmefra, og være hvite eller i en lys farge, for at det ikke skal smitte noe farge over på dynene. Det ligger to dyner i hver seng, leietaker skal fortrinnsvis bruke den syntetiske. Dundynen tilhører utleier, og legges i skapet på det aktuelle soverommet. Ved utetemperatur på 20 minus eller kaldere, kan leietaker få dispensasjon for bruk av dundyne, ved et utvidet depositum på 890kr per dyne, samt en økning i leieprisen til 350kr per natt. Dette inkluderer også mer ved for fyring.

8. Utleier står for ved til ovnen, men leietaker har kun lov å benytte to (2) kubber av ved per dag ved temperaturer varmere enn -5 grader. Ved temperaturer mellom -5 og -20 kan seks (6) vedkubber benyttes per dag.

9. Det skal vaskes ut etter endt leieperiode. Tommelfingerregelen er at det skal være renere når man drar enn mår man kommer. Utvask inkluderer, i tillegg til «det vanlige», også: vask av vinduer (utvendig og innvendig), lufting av dyner, vasking av lister, støvtørking på lysekrone, vask bak kjøleskap og under dusj, banking av tepper og vask av komfyr innvendig.

10. Føl deg som hjemme, spis og kos deg, og skap gode minner. Det er det man har hytte til.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Solsmil skrev:

Hytteregler for hytta mi

1. Innsjekk mellom 15 og 20 på hverdager, 18-21 i helger. Utsjekk mellom 07 og 10 alle dager. Innsjekk og utsjekk utenom dette på avtales med meg.

2. Det skal betales et depositum ved leie, som skal dekke utgifter dersom noe er blitt ødelagt, samt utvask dersom denne et for dårlig. ...

10. Føl deg som hjemme, spis og kos deg, og skap gode minner. Det er det man har hytte til.

😂 Ja dette var hytteregler som sikrer kos og glede! 

Anonymkode: 396bc...8d9

• Liker 9
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er dette jeg er ute etter å få tips om. Hvilke regler har dere?

ts

Der er dyner etc der, men alle må ha med dynetrekk etc. Og badehåndklær. 

Det skal vaskes grundig når man drar, feie over gulvet holder ikke. Man setter ikke igjen egne ting, henger ikke igjen klær, men alle har et "familiedag" hvor vi kan ha egne ting. 

Vedkurver fylles opp, oppvaskmaskin tømmes, kjøkkenhåndklær vaskes og henges rene opp før avreise.

Plen klippes ila oppholdet, det skal lukes og flikkes. Hvis bare en eller to driver på, blir det irritasjonsmoment. 

Men nå er vi tre likeverdige eiere. Besøk blir noe annet såklart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag regler sammen (du må jo også følge dem). Opprett en facebookside eller lignende, med kalender, der dere kan booke dager. Det med vask og sånt sier vel seg selv, hytta skal forlates i samme stand som den var (gjelder jo også deg). Ikke lag problemer på forhånd.

Anonymkode: b838c...2fc

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Lag regler sammen (du må jo også følge dem). Opprett en facebookside eller lignende, med kalender, der dere kan booke dager. Det med vask og sånt sier vel seg selv, hytta skal forlates i samme stand som den var (gjelder jo også deg). Ikke lag problemer på forhånd.

Anonymkode: b838c...2fc

Gå ut fra at ingenting sier seg selv. Hva er godt vasket. Hvor ryddig er ryddig nok osv. Vi har alle ulike standarder på slikt. Lag en felles. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruksregler på hytta til svigerfamilien min:

• All bruk skjer etter avtale med eierne. De som ønsker å bruke hytta i sommermånedene sender ønsker til eierne så tidlig som mulig. Eierne legger ut plan over bruk senest i løpet av mai. Er det åpne perioder i planen kan man henvende seg til eierne om man ønsker å låne hytta da.
  • Gjester må ha med eget sengetøy (det er dyner og puter der) og egne håndklær.
  • Gjester må ta seg av normalt vedlikehold som å klippe plen, vanne blomster etc. mens de bruker hytta.
  • Gjester må vaske ut og rydde etter seg:
    • Badet skal vaskes skikkelig.
    •  Oppvaskmaskin skal være tømt. Det skal ikke være skitten oppvask når man forlater hytta.
    • Kjøleskapet skal tømmes for ting som går raskt ut på dato, om ikke annet er avtalt med de som kommer etter. 
    • Man skal ikke etterlate personlige eiendeler på hytta. 
  • Gjester kan ikke be med seg gjester uten avtale med eierne. (Altså; ønsker vi f.eks. å ha med et vennepar må det avklares med svigers i forkant.)
  • Båten skal ha full tank med bensin når man forlater hytta.

Anonymkode: cc4ba...3bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 9.7.2018 den 18.42, Solsmil skrev:

Hytteregler for hytta mi

2. Det skal betales et depositum ved leie, som skal dekke utgifter dersom noe er blitt ødelagt, samt utvask dersom denne et for dårlig. Pengene overføres tilbake straks jeg har inspisert hytta etter bruk, dersom alt er i orden. Depositumet er per 01.08.2018 på 700kr, men kan justeres årlig i henhold til konsumprisindeksen.

3. Leiepris er 200kr per døgn, og må betales på forskudd. 

4. Avbestillinger må skje senest 5 virkedager før avtalt leie. Ved avbestilling etter dette, vil ikke pengene bli refundert.

5. Alle leietakere må sørge for egen mat. Dersom det forsvinner mat fra skapene, vil depositumet bli inndratt og den aktuelle leietaker vil ilegges 6 måneders karantene for bruk av hytta.

6. Leietaker på bedrive nødvendig vedlikehold ved bruk av hytta. Dette innebærer: beising av veranda, rensk av takrenne, maling og gressklipping. Det kan komme flere slike oppgaver etterhvert, men de som til enhver tid er aktuelle vil stå oppført på side 6 i hytteboka. Det er leietakers plikt å orientere seg om disse ved ankomst. 

7. Leietaker må selv sørge for rent sengetøy og rene håndduker. Disse må medbringes hjemmefra, og være hvite eller i en lys farge, for at det ikke skal smitte noe farge over på dynene. Det ligger to dyner i hver seng, leietaker skal fortrinnsvis bruke den syntetiske. Dundynen tilhører utleier, og legges i skapet på det aktuelle soverommet. Ved utetemperatur på 20 minus eller kaldere, kan leietaker få dispensasjon for bruk av dundyne, ved et utvidet depositum på 890kr per dyne, samt en økning i leieprisen til 350kr per natt. Dette inkluderer også mer ved for fyring.

8. Utleier står for ved til ovnen, men leietaker har kun lov å benytte to (2) kubber av ved per dag ved temperaturer varmere enn -5 grader. Ved temperaturer mellom -5 og -20 kan seks (6) vedkubber benyttes per dag.

9. Det skal vaskes ut etter endt leieperiode. Tommelfingerregelen er at det skal være renere når man drar enn mår man kommer. Utvask inkluderer, i tillegg til «det vanlige», også: vask av vinduer (utvendig og innvendig), lufting av dyner, vasking av lister, støvtørking på lysekrone, vask bak kjøleskap og under dusj, banking av tepper og vask av komfyr innvendig.

Dette var voldsomt!😃

Anonymkode: 7961a...4c8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...