MammapåSørlandet Skrevet 7. juli 2018 #1 Skrevet 7. juli 2018 Jeg har kjøpt en helt ny leilighet sammen med min far. Eierforholdet skal være 3/4 til meg og 1/4 til min far. Jeg skal bo der. Jeg er tydelig på at vi må ha en skriftlig avtale på det mtp dekning av utgifter, arv da jeg har søsken. Er det andre her som har erfaringer med dette? Hvordan gjør dere det med fordeling av utgifter? Hvilke utgifter bør faren min være med på og ikke? Takknemlig for innspill/tips/råd!
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #2 Skrevet 7. juli 2018 Når han ikke skal bo der syns ikke jeg at han skal betale for noe annet en oppussing (hvis kjøkken, bad etc skal pusses opp). Altså ting som går på verdien til leiligheten pluss eget lån om han har det så klart. Anonymkode: cfca1...b56 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #3 Skrevet 7. juli 2018 Hvis han eier 1/4 av en leilighet, så skal han vel han stå for 1/4 av alle kostnader også (strøm ikke inkl.). Så får det bli opp til dere om du skal betale leie for å bruke hans fjerdedel av leiligheten, noe jeg personlig synes er rett og rimelig, med mindre den "fjerdedelen" leies ut til noen andre. Da blir det i praksis slik at du betaler de fleste utgifter, avhengig av hvilken leie dere blir enige om. Hvis det er fellesgjeld på leiligheten så må denne også deles i samme brøk. Hvis du i praksis ender opp med å betale 100% av alle utgifter, så ville jeg hørt om dere kan se på hans investering som et lån til deg/forskudd på arv istedet. Slik får du hele verdistigningen, hvis den skulle være verdt mer når du selger. Anonymkode: f5283...a53
MammapåSørlandet Skrevet 10. juli 2018 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2018 Ok. Takk for svar! Da er ikke det jeg/vi har tenkt urimelig. Slik det ser ut nå har vi tenkt: Jeg betaler strøm og fellesutgifter. Far er med å betaler 1/4 på "ting" som må følge leiligheten videre ved salg som garderobeskap, taklamper/oppkobling av elektrisk/ev flere stikkontakter, kjøkkenskap, baderomskap, samt ved ev oppgraderinger i bygget hvor hver leilighet skal betale sin del. For å ha det på det rene så flytter jeg inn i et sameie i et helt nytt bygg, hvor fellesutgifter ikke er helt fastsatt enda.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 Jeg tenker at dersom dette er for å hjelpe deg inn på boligmarkedet og han ikke skal bo der, så bør du betale alle utgifter og betale han ut på sikt. Enten ved at han får sin del + renter når du en gang selger, eller at du betaler en del pr mnd. Hvis dere er flere søsken som han evt må hjelpe etterhvert, så syns jeg det er rart at han skal betale garderobeskap og lamper. Anonymkode: 628d9...a71 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #6 Skrevet 10. juli 2018 Han hjelper deg inn på boligmarkedet, og du betaler ikke leie til han. Da synes jeg det mest rettferdige er som allerede skissert, at han betaler 1/4 av alt som øker leilighetens verdi. Men at du tar alt av rene kostnader, også forsikringer, fellesutgifter med mer. I og med at det er nær familie ville jeg gjort det minst mulig komplisert, ville nok heller ikke løpt etter penger for mindre ting som garderobeskap og en og annen lampe. Men heller er med på større løft som oppgraderinger bygg. Anonymkode: 947fc...ca5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #7 Skrevet 10. juli 2018 Hvorfor stiller han ikke bare som kausjonist i stedet for å eie? Anonymkode: 30af9...726 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå