Gå til innhold

Hva kan man spise i stede for brød??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger tips til sunne mettende måltider for å erstatte brød. Noen som har tips? Hva spiser dere i stedet for brød? det må helst være raskt og enkelt uten alt for mye forberedelser. 

Anonymkode: 0ce2c...4b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yoghurt med frukt/bær og litt frokostblanding/korn

knekkebrød

omelett (kanskje ikke raskt, men kan lage en stor og ha i kjøleskapet og spise litt og litt)

AnonymBruker
Skrevet

Omelett? 

Middagsrester, supperester, havregrynsgrøt, salater. Lag mye så er det bare å varme :)

Anonymkode: 022bc...646

Skrevet

Havregryn med melk og en foretrukken dæsj med syltetøy ( min dæsj er stor😂

knekkebrød med akkurat det samme pålegget. Mitt tips til knekkebrød som skikkelig metter; er de som står i Fri For hylla på rema og er på meny - Glutenfrie knekkebrød, med 0,1 GR karbohydrater i.. Pakningen/esken er blå.. DE metter- er stappfulle av frø og ikke «tomt mel og sukker» 👍

• Liker 1
Skrevet

Går for det meste i knekkebrød her, forskjellige utgaver av ryvita. 

Bruker av og til å kjøpe skikkelig grovt rugbrød. 

Avokado som jeg deler i to og drysser over sitronpepper 

Omelett

Eggerøre

Havregrøt 

Cottage cheese med sukkerfritt syltetøy og kanel 

AnonymBruker
Skrevet

Linser og grønnsaker med litt krydder, koker seg selv på 15-20min

Peanøttsmør og banan most sammen

Kidneybønner på hermetisk boks (gjerne med chillicmsak) sammen med frosne grønne erter, varmes opp en 5min (kanskje litt spesiell smak)

Om du bruker en dag på å skjære salat kan du skjære nok for ca 3 dager, kanskje 4. Og da kan du åpne en boks kikerter og spise sammen, eller soltørkede tomater og gresskarkjernefrø eller solsikkefrø + valnøtter + balsamico eller en kombinasjon ala det.

Ellers spiser jeg få måltider om dagen, så jeg bruker gjerne litt mer tid få ganger om dagen til å lage noe sunt

Et annet alternativ er å drive med meal prep, der du lager mange små porsjoner som du fryser, og som er klare til å spsies etter varming. 

Anonymkode: e7a31...e59

AnonymBruker
Skrevet

Hjertesalat med diverse grønnsaker og kjøtt, eller bønner og linser. 

Tortilla lefse med masse grønnsaker og hummus.

Cottage cheese med varme bær. 

Mager kesam dipp og grønnsaker. 

Knekkebrød med cottage cheese, kalkun skinke tomat, agurk og pepper. 

Anonymkode: b33e6...12e

Skrevet

Knekkebrød, frukt, yoghurt 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kutte ut brød? Det er jo sunt.

Anonymkode: 93418...248

• Liker 4
Skrevet

Jeg lager ofte kyllingwrap til meg selv. Bruker alle 6 tortilla-lefser og kjøper et par esker med kyllingfilet (ferdig stekt). Så legger jeg bare salat og litt ost (eller fetaost). Lager jeg 6 på søndag, så har jeg 1 til frokost eller lunsj hver dag frem til lørdag. Bruker aluminiumfolie til å pakke ned disse. Mange tror jeg spiser kebab på jobben, hehe

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, matrobot skrev:

Jeg lager ofte kyllingwrap til meg selv. Bruker alle 6 tortilla-lefser og kjøper et par esker med kyllingfilet (ferdig stekt). Så legger jeg bare salat og litt ost (eller fetaost). Lager jeg 6 på søndag, så har jeg 1 til frokost eller lunsj hver dag frem til lørdag. Bruker aluminiumfolie til å pakke ned disse. Mange tror jeg spiser kebab på jobben, hehe

Å! Så lurt !!! 😃😃😃

AnonymBruker
Skrevet

Alltid interessant å se hvor skrudd forhold mange har til mat og hva folk tror er sunt... Mange dårlige råd her..

Mitt beste råd er å spise middagsrester. Middag er ofte det sunneste måltidet til nordmenn. Når du først lager middag så er det ikke mye stress å lage noen ekstra porsjoner slik at du har til flere måltider. 

Ellers er omelett en klassiker. Tar ikke lang tid hvis du lager en tynn omelett og kan varieres i det uendelige. Jeg foretrekker å lage en tykkere omelett og har den på lav varme i ca 30 minutter i panna, men den lager seg jo selv mens jeg gjør andre ting. Eventuelt kan man lage i muffinsformer eller ildfast form i ovnen. 

Og husk at du bør spise minst 5 gram fett til hvert eneste måltid / mellommåltid. Kroppen trenger fett for å klare å ta opp fettløselige vitaminer og for å konvertere til fettløselige vitaminer. Frukt og grønnsaker skal aldri spises uten fett til siden de ofte inneholder for lite fett til at kroppen klarer å ta opp vitaminer selv.

Anonymkode: 7429c...1ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Varm lunsj/salater

Anonymkode: a3582...864

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, MammaMums skrev:

knekkebrød med akkurat det samme pålegget. Mitt tips til knekkebrød som skikkelig metter; er de som står i Fri For hylla på rema og er på meny - Glutenfrie knekkebrød, med 0,1 GR karbohydrater i.. Pakningen/esken er blå.. DE metter- er stappfulle av frø og ikke «tomt mel og sukker» 👍

Jeg kan også anbefale det knekkebrødet :jepp: Det er mettende og smakfullt

Er også en kjekk bonus at det ikke er en vanlig tretten-av-på-dusinet-bedrift som produserer dem, men en bedrift som tar samfunnsansvar

Brisk bakeri er en del av Brisk kompeansesenter, som bidrar til at "mennesker som står utenfor arbeidslivet, eller som står i fare for å falle ut av arbeidslivet, primært kommer i eller opprettholder arbeid"

Anonymkode: 0b5bc...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bilde

brisk-knekkebrod.jpg

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan også anbefale det knekkebrødet :jepp: Det er mettende og smakfullt

Er også en kjekk bonus at det ikke er en vanlig tretten-av-på-dusinet-bedrift som produserer dem, men en bedrift som tar samfunnsansvar

Brisk bakeri er en del av Brisk kompeansesenter, som bidrar til at "mennesker som står utenfor arbeidslivet, eller som står i fare for å falle ut av arbeidslivet, primært kommer i eller opprettholder arbeid"

Såpass? Dette visste jeg ikke 😃 Men- helt supert altså !! Og jeg som akkurat har gumsa i meg tre stykker her nå😋 Kanskje jeg tar et til- bare for samfunnets skyld 😂😂

Men- virkelig ! Det er kjempegodt !!

• Liker 1
Skrevet

Fullkornsnudler, kjøtt og grønnsaker (spiser det nesten hver dag) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...