Gå til innhold

Trenger litt hjelp med å tenke ang. studieplaner og framtid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 26 år. Har ingen utdannelse, men noen fag fra høyskole, blant annet drama og pedagogikk. Jeg har jobbet i skole og barnehage og trives med det. Jeg søkte barnehagelærer for 3 år siden men hoppet av da jeg synes det ble for mye fysisk aktivitet (jeg var nyoperert). Jeg har vært litt her og der når det kommer til jobb og studier siden. Tatt noen privatistfag og jobbet litt. 

Nå har det seg sånn at jeg har vært sammen med en amerikaner i over 3 år, og har planer om å flytte dit. Jeg har vært litt stresset når det kommer til jobb og utdannelse og å flytte til et annet land. Nå tenker jeg å starte på barnehagelærer deltid. Det tar fire år, og siste semesteret kan tas som utveksling på en skole bare et par timer fra der kjæresten min bor. Jeg visste ikke dette når jeg søkte. 

Det jeg tenker mest på er vel at jeg ønsker familie, men stresser mye. Om 4 år er jeg 30 og føler meg «sent ute». Samtidig ser jeg jo at å få en god utdannelse først vil være det beste, og jeg vil få en jobb jeg liker. Tenker at jeg kan jobbe deltid samtidig og tjene opp litt ekstra mens jeg studerer. 

Hva tenker dere? Ønsker seriøse og kloke svar :) 

Anonymkode: 8f35e...a30

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den eneste utdanning som jeg tenker på er sykepleie, muligens fordi jeg er sykepleier selv 😀). Du kan jobbe under utdanning. Du får jobb "hvorsomhelst" og sikker jobb. 

Av det jeg har hørt så er ikke lønningene all verden i USA, sykepleiere er vel en yrkesgruppe som er litt bedre betalt enn andre igjen. 

Edit. Legger til at jeg var 26 da jeg begynte og 29 da jeg var ferdig. 

Endret av sonush
Skrevet
7 minutter siden, sonush skrev:

Den eneste utdanning som jeg tenker på er sykepleie, muligens fordi jeg er sykepleier selv 😀). Du kan jobbe under utdanning. Du får jobb "hvorsomhelst" og sikker jobb. 

Av det jeg har hørt så er ikke lønningene all verden i USA, sykepleiere er vel en yrkesgruppe som er litt bedre betalt enn andre igjen. 

Edit. Legger til at jeg var 26 da jeg begynte og 29 da jeg var ferdig. 

Sykepleierutdanning i Norge tilsvarer ikke nødvendigvis den de har i USA. TS, sjekk opp dette. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26 år. Har ingen utdannelse, men noen fag fra høyskole, blant annet drama og pedagogikk. Jeg har jobbet i skole og barnehage og trives med det. Jeg søkte barnehagelærer for 3 år siden men hoppet av da jeg synes det ble for mye fysisk aktivitet (jeg var nyoperert). Jeg har vært litt her og der når det kommer til jobb og studier siden. Tatt noen privatistfag og jobbet litt. 

Nå har det seg sånn at jeg har vært sammen med en amerikaner i over 3 år, og har planer om å flytte dit. Jeg har vært litt stresset når det kommer til jobb og utdannelse og å flytte til et annet land. Nå tenker jeg å starte på barnehagelærer deltid. Det tar fire år, og siste semesteret kan tas som utveksling på en skole bare et par timer fra der kjæresten min bor. Jeg visste ikke dette når jeg søkte. 

Det jeg tenker mest på er vel at jeg ønsker familie, men stresser mye. Om 4 år er jeg 30 og føler meg «sent ute». Samtidig ser jeg jo at å få en god utdannelse først vil være det beste, og jeg vil få en jobb jeg liker. Tenker at jeg kan jobbe deltid samtidig og tjene opp litt ekstra mens jeg studerer. 

Hva tenker dere? Ønsker seriøse og kloke svar :) 

Velg en utdanning som du kan bruke også i USA. Eller hva med å studere der? Da kan du jo flytte til USA med en gang. Jeg ville iallefall forsikret meg om at utdanningen kunne brukes i Norge også, for selv om dere kanskje har det veldig bra sammen nå så kan du aldri vite om et forhold vil vare. 

Jeg ville kanskje heller tatt utdanningen på heltid enn deltid. Deltid er ikke lettere, fordi du er nødt til å jobbe ved siden av for å få det til å gå rundt økonomisk, og det blir minst like mye å gjøre da. Det kan kanskje til og med bli mer å gjøre, fordi du da har et ansvar i jobb tillegg til det du har i studiene. 

Om barnehagelærerutdanningen og det å jobbe i barnehage passer for deg, er det bare du som kan finne ut. 

Endret av BeautyBox
  • Liker 2
Skrevet
6 timer siden, BeautyBox skrev:

Sykepleierutdanning i Norge tilsvarer ikke nødvendigvis den de har i USA. TS, sjekk opp dette. 

Greit å sjekke uansett, men ofte så skal det ikke til mer enn et kurs, noe praksis osv for å få godkjenning. Jeg har selv utdanning fra Norge, men min mor hadde indisk utdanning, men hadde ikke sykehjem praksis og hjemmesykepleie praksis i utdanningen. Hun fikk godkjenning etter å hatt de to praksisene. Det er ikke slik at man ikke får noe igjen for det. Men jeg ville undersøkt ihvertfall. 

Kjenner flere med indisk utdanning som jobber i USA. Så man får absolutt noe igjen for det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, sonush skrev:

Greit å sjekke uansett, men ofte så skal det ikke til mer enn et kurs, noe praksis osv for å få godkjenning. Jeg har selv utdanning fra Norge, men min mor hadde indisk utdanning, men hadde ikke sykehjem praksis og hjemmesykepleie praksis i utdanningen. Hun fikk godkjenning etter å hatt de to praksisene. Det er ikke slik at man ikke får noe igjen for det. Men jeg ville undersøkt ihvertfall. 

Kjenner flere med indisk utdanning som jobber i USA. Så man får absolutt noe igjen for det. 

Ja, godt mulig at det går fint. Men har man planer om å flytte utenlands senere bør man alltid sjekke det ut. Og kanskje det da er bedre å gjøre det omvendt for TS - ta utdanningen i USA, dersom denne senere kan brukes i Norge. 

Anonymkode: cc859...6df

Skrevet

Oi, ble visst anonym der. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Føler meg litt misforstått. Jeg ønsker å jobbe i barnehage og barneskole, ikke som sykepleier. Jeg bryr meg ikke om lønn. I det studiet jeg har søkt er det et ekstra år deltid. Jeg kan jobbe 50% ved siden av uten problemer. I siste semester av utdanningen kan jeg studere i USA. Å ta hele utdanningen i USA er uaktuelt. 

Det jeg føler på er tid. Å flytte vil ta tid, og jeg vil ha familie og hjem. Lurer på om det i det hele tatt er en god ide å begynne på noe eller om jeg bare skal drite i det ... Norge er jo landet jeg bor i, og jeg vet jo ikke 100% sikkert at dette varer evig, og da vil det jo være smart å ha en norsk utdannelse. 

Å få jobb som barnehagelærer i USA er ikke et problem for meg. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Føler meg litt misforstått. Jeg ønsker å jobbe i barnehage og barneskole, ikke som sykepleier. Jeg bryr meg ikke om lønn. I det studiet jeg har søkt er det et ekstra år deltid. Jeg kan jobbe 50% ved siden av uten problemer. I siste semester av utdanningen kan jeg studere i USA. Å ta hele utdanningen i USA er uaktuelt. 

Det jeg føler på er tid. Å flytte vil ta tid, og jeg vil ha familie og hjem. Lurer på om det i det hele tatt er en god ide å begynne på noe eller om jeg bare skal drite i det ... Norge er jo landet jeg bor i, og jeg vet jo ikke 100% sikkert at dette varer evig, og da vil det jo være smart å ha en norsk utdannelse. 

Å få jobb som barnehagelærer i USA er ikke et problem for meg. 

Men hvorfor ønsker du å ta deltid som tar lengre tid, når du er bekymret for dette med tid? 

Har du sjekket opp med ambassaden om norsk barnehagelærerutdanning er godkjent for å jobbe som barnehagelærer i USA? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kan jobbe der.

Jeg bor et stykke unna skolen og ønsker ikke mer lån. Jeg har derfor ikke råd til et nytt og dyrere sted og bo, spesielt ikke hvis jeg ønsker å spare noe. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kan jobbe der.

Jeg bor et stykke unna skolen og ønsker ikke mer lån. Jeg har derfor ikke råd til et nytt og dyrere sted og bo, spesielt ikke hvis jeg ønsker å spare noe. 

Men du blir jo misforstått når du er så lite spesifikk i svarene dine her. Eier du eller leier du leilighet, eller hva? Hvorfor er det ene viktigere enn det andre osv. Du får bedre svar om du utdyper deg mer, både slitsomt og vanskelig å prøve å hjelpe deg når man hele tiden må fiske ut detaljer som har ganske mye å si for valgene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg kan jobbe der.

Men får man arbeidstillatelse for å jobbe i barnehage der? 

Tidsmessig er det noe du må avgjøre selv, det er ikke uvanlig å vente til man er i trettiårene før man stifter familie. 
Siden du og kjæresten ikke bor sammen nå, så antar jeg at alternativet til å vente 4 år med barn, er å flytte og stifte familie nå uten utdannelse? Hva er i så fall planen videre? begynne studere i USA etter du har stiftet familie? Finne deg jobber som ikke krever utdannelse? 

Anonymkode: ba02c...305

Skrevet

Særdeles få av de jeg kjenner på 26 har barn og få ser ut til å skulle/kunne få det i nær fremtid. Du er ikke "sent ute" når du er 26.

AnonymBruker
Skrevet

Ville fått ungene i norge i hvertfall. Gratis fødsel og 46/56 (?) permisjon mot dyr fødsel og 6 uker permisjon (ulønnet?) 

Anonymkode: 818ae...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med alle disse trådene om å være for sent ute til å studere.. Herregud, du er aldri for gammel til å studere. Gjør det! Jeg er 28 og skal begynne nå, null stress! 

Anonymkode: 56cbe...c97

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med alle disse trådene om å være for sent ute til å studere.. Herregud, du er aldri for gammel til å studere. Gjør det! Jeg er 28 og skal begynne nå, null stress! 

Anonymkode: 56cbe...c97

Helt enig. Da jeg studerte sykepleien i en alder av 26-29 år, så var den eldste av mine medstudenter rundt 45 år og bestefar til en liten gutt 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Jeg vet jeg ikke er sent ute, men med tanke på situasjonen er det litt stress. Arbeidstillatelse får jeg dersom jeg gifter meg der. Jeg har vært hos advokat og vet hvordan det skal gjøres. Om jeg ikke går skole nå og flytter kommer jeg nok ikke til å ta en utdannelse (og det skremmer meg litt...). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...