Gå til innhold

Hvordan dempe angst og plagene som medfølger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye angst i hverdagen og har nå også blitt værre de siste ukene. Angsten har en tendens til å være mer intens ved motgang generellt. Jeg har fått diagnosen sosial angst, men vil også tro jeg har angst generellt fordi jeg klarer aldri senke skuldrene når jeg er alene heller. Dette har nå gått ut over matlysten, og jeg får ikke i meg nok mat.. jeg er tynn fra før og vil ikke bli tynnere.

Fikk utskrevet noe antidepressive medisiner som jeg ble syk og verre av på dagen, og da jeg har jobb der jeg må være veldig oppegående funker ikke dette i lengden. 

Noen som har tips til medisiner annet en antidepressiva som fungerer bra? Da legen min bare presser på meg medisiner som jeg blir verre av vil jeg komme med noen andre forslag enn de jeg allerede har prøvet. Er det noen som har vært i lignende situasjon og vet hva som hjelper generelt? Som det er nå blir jeg kvalm av mat og fungerer dårlig sosialt.. er bare egentlig en vond sirkel.

Jeg er i begynnelsen av 20-årene.

Anonymkode: e7763...7cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Cipralex hjalp meg masse. La på meg mye også... 

Anonymkode: c12ef...07f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cipralex hjalp meg masse. La på meg mye også... 

Anonymkode: c12ef...07f

Er denne jeg er redd for legen vil få meg til å starte på igjenn. Ble kvalm og hadde oppkast hele tiden, fikk noia og følte meg ikke som meg selv. Tenker kanskje noe annet enn antidepressiva? Med raskere effekt

AnonymBruker
Skrevet

Det du egentlig ber om er benzodiazepiner. Det er sterkt vanedannende og har en veldig sløvende effekt. Særlig når man spiser lite så er sjansen stor for å bli eller fremstå bent frem rusa ovenfor andre. Det er ikke anbefalt. 

Behandling kan hjelpe. Der har jeg lært at man ikke skal dempe angsten (med mindre det er for en kort periode), men akseptere den og ikke bry seg om den, samt jobbe med den. Enkelte sagt enn gjort. 

Problemet med fobier (f.eks sosial fobi) er at angsten kan spre seg til flere områder om man ikke tar tak i det. Du har sikkert ikke generalisert angst, men har nervene utenpå fordi du har en angstlidelse.

Det var sikkert ikke det du ville høre, men medisiner løser ingenting når det kommer til angst. De mister ofte virkning etter en stund og har mange bivirkninger. 

Anonymkode: f3801...d38

AnonymBruker
Skrevet

Du må faen ikke begynne på antidepressiva.  Om du har angst, og ikke er depressiv,  så fungerer det motsatt. Dvs, du fårmye mer angst. De medisinene der er livsfarlige.

Det som hjelper mpt angst er øvelser mot angst, forebyggende angst-trening .

Anonymkode: e12de...3bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må faen ikke begynne på antidepressiva.  Om du har angst, og ikke er depressiv,  så fungerer det motsatt. Dvs, du fårmye mer angst. De medisinene der er livsfarlige.

Det som hjelper mpt angst er øvelser mot angst, forebyggende angst-trening .

Anonymkode: e12de...3bb

Er også litt depressiv, men nei er ikke så glad e de antidepressivene.. har startet på dem 2 ganger uten å komme meg igjennom bivirkningene da de ble veldig ille. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du egentlig ber om er benzodiazepiner. Det er sterkt vanedannende og har en veldig sløvende effekt. Særlig når man spiser lite så er sjansen stor for å bli eller fremstå bent frem rusa ovenfor andre. Det er ikke anbefalt. 

Behandling kan hjelpe. Der har jeg lært at man ikke skal dempe angsten (med mindre det er for en kort periode), men akseptere den og ikke bry seg om den, samt jobbe med den. Enkelte sagt enn gjort. 

Problemet med fobier (f.eks sosial fobi) er at angsten kan spre seg til flere områder om man ikke tar tak i det. Du har sikkert ikke generalisert angst, men har nervene utenpå fordi du har en angstlidelse.

Det var sikkert ikke det du ville høre, men medisiner løser ingenting når det kommer til angst. De mister ofte virkning etter en stund og har mange bivirkninger. 

Står på venteliste (tror jeg) for å få timer hos psykolog, men tar veldig lang tid og nå har angsten gjort meg helt handikappet. Får ikke sove, som gjør angsten verre igjenn. Er ofte dårlig i magen, har vondt i hodet, svetter mye og har lett for å begynne å skjelve.

AnonymBruker
Skrevet

Trekk en kanne med sitronmelisse-te, avkjøl og sett i kjøleskapet og drikk noen ganger for dagen. Virker på meg.

Anonymkode: 2e855...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trekk en kanne med sitronmelisse-te, avkjøl og sett i kjøleskapet og drikk noen ganger for dagen. Virker på meg.

Anonymkode: 2e855...16e

Takk, skal prøves ut! ❤️

AnonymBruker
Skrevet

jeg har hatt mislykkede forsøk på div medisiner pga angst. fikk enda mer angst og sov ikke på de.

nå har jeg heller gjort noe med det som trigget angsten verst; byttet jobb, kuttet ut dårlige relasjoner, trener, spiser bra mat, yoga, tatt opp hobbyer etc. angsten forsvinner aldri, men føler at jeg har fått dempet den noe nå.

føler med deg; ikke greit å ha det slik

Anonymkode: 1ba77...c17

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Benzodiazepiner er vanedannende men med vettug bruk er det ikke noe problem. Fortrekker sobril fremfor antidepressiva. Dessuten kan sobril tas ved behov og ikke ser man rusa ut om man holder dosen lav. 

Antidepressiva er ikke bra for angstplager. Noen av disse øker angsten. Dessuten flater de humøret og plagene forverres når man slutter på dem. At det foreskrives antidepressiva i 10 ,20, 30 år eller for livslang bruk er skremmende, men det er sånn det ofte blir;  at om du begynner blir det vanskelig å klare seg uten. 

Anonymkode: 71508...2e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Benzodiaepiner er det eneste som har hjulpet meg. Antidepressivaen kan ta litt av angsten i høye doser. 

Anonymkode: e64a1...3bc

Skrevet

Det høres ut som at angsten din har blitt værre og høyere nå enn tidligere? Det kan ofte være angstens natur - og det er fryktelig vanskelig å «bare ha det inni seg» .. Det at du har fått løs mage, svetter og skjelver- sier noe om nivået! Det er høyt trykk inni deg..

Mitt sterke råd til deg er at du skal fortsette å stå i mot fastlegens løsning med anti depr!! Det er som flere har skrevet - IKKE særlig god effekt på angstlidelsens natur! Den medisinen sløver ned feil reseptorer i hjernen din- og kan i værste fall gjøre deg dårligere. Noe du høres ut som allerede har kjent på😔 

I denne høy-aktiveringsperioden før du får hjelp av psykolog- bør du faktisk få utskrevet svakt beroligende - de minste pakningene med bare 20stk på. Etter den perioden du har brukt opp den- så vil den høye alarmberedskapen du kjenner nå, ha gått ned - og du vil oppleve periode uten særlig angst. Du trenger faktisk litt fri i hjernen din fra den innbilte faren den tror du står ovenfor. 

Etter en slik liten resept, kan du forsøke å gjøre som noen over har rådet til; hør og øv på f.eks guidet meditasjon på 5-10-15 minutter på YouTube - trene, høre på glad/feel good musikk for deg, og ja- prøve beroligende te,bad, varm melk etc..

For da har farenivået ditt blitt senket såpass at du kan klare å nyttiggjøre deg sånne råd - som faktisk HJELPER svært godt! Og det egentlig mye mer enn beroligende - for i lengden skaper det uro, kramper og forhøyet angsnivå! 

Men- akuttmedisin ER det! Og du er i en akutt fase- men det vil gå over! Det vil gi seg. Det vil bli bedre!! 

Noen er sikkert uenig med meg ift dette- og det er absolutt lov.. Det ER INGEN LØSNING PÅ SIKT!!!! Absolutt ikke! Men, presiserer igjen; det er en akuttmedisin. 

Så synes jeg tul slutt du skal purre på behandling hos psykolog👍 Det er nesten den eneste veien gjennom angstlidelsen. Å få råd og kunnskap og teknikker å øve seg på😊

Lykke til- dette kommer til å bli bedre🧡❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...