Gå til innhold

2,5 år gutt. Slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

....eller er det for tidlig?

Han vil gå mest mulig uten bleie nå i varmen, forståelig nok. Han tisser ute i hagen osv, men får ikke til å tisse på do/potte. Han er bevisst at han må tisse.

Han har faktisk bæsjet på stuegulvet et par ganger også, sier ikke i fra at han må på do. Er det en ide å si at nå er du ferdig med bleie, og minne han på å gå på do/potte hele tiden? Eller bør vi vente til han gir flere tegn til å ville slutte selv?

Til info er han veldig opptatt av vennene sine som går på potte/do/har sluttet m bleier osv. Er fristet til å gi det et godt forsøk nå, men vil ikke risikere å gjøre dette ugreit for han hvis han ikke er klar.

Noen råd? :)

Anonymkode: 6db08...3d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd: ikke stress med det! Min var 3 og 3 mnd når han slutta. 

Anonymkode: 3f9bd...603

• Liker 1
Skrevet

Bare prøv mye nå i sommer, så ser du hvordan det går når høsten kommer , klærne må på , ferien er over o.l

Syntes dere kan gi det et godt forsøk uten å måtte ta avgjørelsen helt enda. De erfaringene han får uten bleie nå, vil uansett hjelpe på. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd: ikke vent til "han er klar", men bare ta bort bleia på dagtid og si at han har sluttet. Ja, det kan gjerne bli et par-tre uker der du må vaske myyyye, og du må selvfølgelig sette han på do/potte ofte i begynnelsen. Men så er det som regel over. Alle mine tre har sluttet rundt den alderen, jeg har aldri "ventet til de var klare" som så mange sier. Jeg mistenker heller at det er latskap fra foreldrene som ikke orker den sjauen i to-tre uker. Barn før i tiden sluttet myyyye tidligere med bleie, og barn i de fleste andre land slutter også tidligere enn de norske barna. 

Med første tok det to uker, med andre tok det tre uker (men da var de første ukene i barnehagen der de alltid tok på henne bleia igjen, så hun ble naturlig nok forvirret. Da det ble sommerferie og vi kunne ta bort bleia helt, så gikk det bare noen dager), og med tredje tok det under en uke. 

Anonymkode: 7fa27...c45

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste sønn sluttet med bleier sommeren før han ble 3 (født på høsten). Han ville slutte selv fordi broren som er to år eldre gikk på do. Ble en del gris i starten - han var veldig flink til å tisse på do, men dessverre ikke like flink til å rekke doen når han skulle bæsje... Men etter noen uker gikk det seg til. Vil råde deg til å utnytte at han ønsker å gå på do selv, da er han jo "klar".

Anonymkode: 2258b...33a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde latt han gå uten bleie og fulgt ofte på potte/do. Er han mer komfortabel med potte hadde jeg satt ei i stua også.

Har ei på litt over to år som er stadig mer interessert i å gå på do og potte, tenker å fjerne bleia når vi tar ferie om et par uker. 

Anonymkode: e4d6b...fb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for innspill, alt vurderes fortløpende. Heller litt mot å bare si at «nå har du sluttet med bleie». Og evnt kjøpe noen små belønninger. Eller blir det dumt å lage noe unødvendig styr ut av det?

• Liker 1
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men dere som bare har tatt bort bleia, hva gjør dere når dere skal ut av huset? Jeg ville nok tatt på bleie da, men det er jo mulig de blir litt forvirret? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare tok bort bleie sommeren etter fylte 2 år. Passet fint når de hadde 3-5 uker ferie fra barnehagen. Ikke noe belønningssystem med klistremerker og lagde ikke noe stor greie ut av det. Alle 3 var bleiefrie da barnehagen begynte på høsten. Med jenta så var det latterlig enkelt og hun tisser seg ut en gang første dagen. Guttene hadde litt flere uhell.

Samme med nattbleie. Når de våknet med tørr bleie så tok jeg den bort. Noen uhell og alle om morgenen.

Anonymkode: b75db...b89

• Liker 1
Skrevet

Slutt nå! Dere er jo godt igang allerede :) 

Jeg er ikke for å bruke belønning for ting man ønsker at skal oppleves som naturlig for barna. Premie for å spise? Gå på do? Sove? Nei. Men det er nå bare min mening.

Vi tok bort bleia så snart det ble ferie, den sommeren de fylte to år. Opplyste bare om at de hadde slutta, og ga positiv oppmerksomhet når de tissa på potta.

Den første dagen er det lurt å bare være hjemme. Vi brukte ikke truse, men lot dem gå mest mulig nakne. Når vi skulle ut hadde vi på dem joggebukse, men uten truse under (kan kjennes ut som bleie).

Det gikk veldig fint med begge ungene, men de fikk noen uhell ved oppstart i barnehagen. Det gikk seg til :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Lumos skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men dere som bare har tatt bort bleia, hva gjør dere når dere skal ut av huset? Jeg ville nok tatt på bleie da, men det er jo mulig de blir litt forvirret? 

Tar ikke på bleia igjen. Prøver heller å være så mye som mulig hjemme i overgangsfasen, passer på at hen sitter på gulvet og ikke i sofaen når vi er på besøk, håndkle under rompa i bilen, og tar med på do ofte. Har hatt et par ulykker i butikken, men det har vi bare vasket opp igjen, ikke noe problem hvis man ikke lager et problem av det. 

AnonymBruker
Skrevet

TS

Mange gode tips og innspill her. Takk igjen! Vi skal forsøke å slutte nå. Prøver en helg uten for mye planer, så ser vi hvordan det går. Eneste som uroer meg litt er en flere timers flytur om tre uker. Men vi får bare se hvordan det går frem til avreise. Har egentlig ikke lyst å tilby bleie sånn innimellom, det blir så dumt når man har sluttet.

Skrevet

Hvis et barn på 2,5 viser interesse for temaet, hadde jeg bare kjørt på nå når det er sommer. Begge mine gutter sluttet da de var 2,5. Og det var vel ikke fordi de ba direkte om det, men jeg så noen små tegn til at de var klare og kjørte på. Den ene husker jeg at vi kjøpte klistremerker til. Tror det var fordi han hadde en del uhell og vegret seg mot å gå på do når han burde. Han fikk da et klistremerke på hånda eller i en bok hvis han gikk på do og det kom noe. Tenkte egentlig at vi ikke skulle drive med klistremerker for noe sånt, men det var en stor motivator her. Men med lillebroren trengte vi aldri det.

Jeg syns også å huske at vi var på en lengre kjøretur når et av barna akkurat hadde begynt med bleieslutt. Tok da på bleie akkurat da, men det ødela ikke noe for prosessen for øvrig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt råd: ikke vent til "han er klar", men bare ta bort bleia på dagtid og si at han har sluttet. Ja, det kan gjerne bli et par-tre uker der du må vaske myyyye, og du må selvfølgelig sette han på do/potte ofte i begynnelsen. Men så er det som regel over. Alle mine tre har sluttet rundt den alderen, jeg har aldri "ventet til de var klare" som så mange sier. Jeg mistenker heller at det er latskap fra foreldrene som ikke orker den sjauen i to-tre uker. Barn før i tiden sluttet myyyye tidligere med bleie, og barn i de fleste andre land slutter også tidligere enn de norske barna. 

Med første tok det to uker, med andre tok det tre uker (men da var de første ukene i barnehagen der de alltid tok på henne bleia igjen, så hun ble naturlig nok forvirret. Da det ble sommerferie og vi kunne ta bort bleia helt, så gikk det bare noen dager), og med tredje tok det under en uke. 

Dette!👏🏻

Anonymkode: 39218...0bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte å tisse i hagen, og da var det over på do på få mnd. Gjør det ungen vil! Min er 3 og helt bleiefri. Det viktigste er å gi de rom og tid til å regulere selv, og det gjør du med å la de bruke hagen.

Anonymkode: 5b166...c61

AnonymBruker
Skrevet

Minn han på det ofte så er dere fort ferdig med det ☺️☺️

Anonymkode: 473ba...b1a

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Mange gode tips og innspill her. Takk igjen! Vi skal forsøke å slutte nå. Prøver en helg uten for mye planer, så ser vi hvordan det går. Eneste som uroer meg litt er en flere timers flytur om tre uker. Men vi får bare se hvordan det går frem til avreise. Har egentlig ikke lyst å tilby bleie sånn innimellom, det blir så dumt når man har sluttet.

Tre uker er ganske lenge hvis dere begynner å øve nå. Og så kan dere jo ha et tisselaken under setet på flyet, og mange skift i sekken i tilfelle. Så lenge dere tar barnet på do ofte så går det trolig veldig fint :) 

Et tips: Ikke spør han om han må på do, bare si "nå går vi på do/potte" og prøver å tisse. Hvis dere spør er det stor sjanse for at han sier nei, og så ikke rekker fram når han først må. Han trenger hjelp til å lære å kjenne igjen følelsen av å måtte tisse, og sette det i sammenheng med å gå på do i tide.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og hva gjør man når ungen ikke vil gå på do/potte og det aldri kommer noe i do heller? Her tok vi også vekk bleia, motiverte til å forsøke å sitte på do, tok han med ofte og fulgte med, men alt kom på gulvet uansett. I lang lang tid. han kunne sitte leenge på do, men rett etterpå tisse på gulvet.  han bryr seg ikke om det blir vått og ekkelt heller. Ble bare mye negativt for ungen, og til slutt hylte han at han ville ha bleie på. Særlig avføring blir han helt krakilsk hvis det ikke får komme i en bleie. Vi skal gjøre et nytt forsøk nå som han har 3 uker ferie, enklere når de ikke går i barnehage, men det bare virker så håpløst når ikke en dråpe kommer i toalettet og han skyr det å gå på do som pesten. Har kjøpt klistremerkekalender vi skal henge opp, håper det kan motivere litt. Vi stresser ikke med det og det får ta den tiden det tar, men han er likevel såpass stor nå at vi må få til litt fremgang med dotreningen i alle fall.. nå har vi holdt på i lang tid før han skal begynne på storbarnsavdeling til høsten, men barnehagen var ikke spesielt behjelpelige i våres. 

Anonymkode: c4c17...35c

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste tips er dette: 

Prøv da vel😊 Og følgende fikk jeg tips av fra en ganske så ny landsmann i sin tid, og det funka som ei kule på alle mine tre med bleieslutt på dagtid😳 I hans kultur - og i store deler av verden forøvrig- var det nemlig ikke vanlig med bleier noe lengre enn din sin er; og slik gjorde de saken biff:

Hvert 20 min - så sier du til barnet «skal vi gå å se om det kommer noe tiss?» - så setter du han/hun på potte el do. 

Sett altså på timeren på tlf- alarm hvert 20 min. Og jaaaaaa😩 - det var stress mens det sto på!! For oss foreldre, vel og merke. For de små gjorde vi egentlig ikke noe spes ut av det- bare type «kom nå, så skal vi seeee»

Dette tar ca 3 uker. Det sa han til meg og to av mine små hadde automatisert tissingen på de tre ukene. Siste mann ut brukte litt mer tid.

(Så klart det ikke kommer noe hver gang- sjelden man tisser hvert 20min😅, men barnet lærer seg så fort ar det må avbryte lek, gå innom do før man går ut døra osv osv på denne måten) 

Det var verdt den innsatsen fra vår side- virkelig!! Så- lykke til om dere gjør det sånn, hold ut👍 det er så deilig å ha blitt ferdig til høsten kommer 👍👍👍 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å prøve, så ser du om det går. Det er fullt mulig for en gutt på 2,5 år å slutte med bleie. Og tar dere det nå (eller i alle fall prøver), slipper dere bleieslutt til vinteren.

Anonymkode: 54bf6...eca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...