AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #1 Skrevet 6. juli 2018 Jeg er for tiden på ferie i Kreta og har sett en del hest og vogn med turister som traver bortover asfalten i gatene her. Er dette egentlig «ok»? Noen som vet om dette kan ses på som dyreplageri? Eller er det helt normalt? Får så vondt av disse hestene.. vet ikke hvordan de har det ellers, men det føles veldig feil. Anonymkode: 5e030...24e
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #2 Skrevet 6. juli 2018 Det er stort sett ikke OK. Anonymkode: 43c48...031 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #3 Skrevet 6. juli 2018 Det er ikke ok. Hester skal.ikke trave eller galloppere på asfalt,det støter for mye opp i deres skjøre ledd og ben. Bare det å gå på asfalt hele dagen er smerter nok for de. Anonymkode: 56896...459 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 Nei det er absolutt ikke Ok. Hestene får store plager i leddene og ellers i kroppen grunnet hardt underlag. Når de ikke brukes står de oftest trangt, ikke på åpne jorder med plass til å løpe etc. Seletøyet gnager ofte, som resulterer i sår som blir betente fordi de ikke har «tid og penger» til å la det gro, fri er noe de bare kan drømme om, de skal brukes til det ikke er mer hest igjen. De presser hestene til det ytterste og ofte dør de mens de fremdeles er festet til vognen på grunn av utmattelse. Når de ikke brukes (mens eier har pause feks) står henseende bundet til et tre feks med vognen, i solsteken, gjerne uten tilgang på nok mat og vann. Anonymkode: 1108e...d10 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 Alle bruk av hest er ikke ok, dyr skal ikke være en slave av mennesker. Anonymkode: c1396...2bd
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 https://www.peta.org/issues/animals-in-entertainment/horse-drawn-carriages/ https://www.petalatino.com/en/blog/10-reasons-taking-horse-drawn-carriage-ride-cruel-romantic/ https://www.thedodo.com/gili-islands-horse-carriage-1102487516.html slike artikler kan man finne over alt. Anonymkode: 1108e...d10 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 Ikke greit og ikke støtt slik oppførsel! Har kjørt hest og kjerre en gang. Det var i Norge og de hadde maks grense på turer før hestene fikk en pause. De hadde flere de byttet mellom. Hestene hadde ly, mat og vann og ikke minst, stor plass å løpe rundt på i pausen. Var på ei lita bygd under ei julemesse. Det er eneste gangen jeg har følt det var ok. Fordi jeg viste at hestene hadde det bra. Denne messen er 1 dag i året og ikke ukeslang. Anonymkode: f0d62...ffe 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 Takk for svar dere. Da var «mistankene» mine rette. Jeg vurderer faktisk å stoppe en av disse vognene og snakke med eieren. Jeg forstår at det er levebrødet deres og at jeg ikke kommer til å få så mye ut av det, men jeg må gjøre noe. Jeg klarer ikke dra herifra uten å ha sagt noe. Blir provosert og sint, og det kommer til å komme frem. Jeg elsker dyr, og det er IKKE greit. Kommer ikke til å overse dette hele ferien. Ts Anonymkode: 5e030...24e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere. Da var «mistankene» mine rette. Jeg vurderer faktisk å stoppe en av disse vognene og snakke med eieren. Jeg forstår at det er levebrødet deres og at jeg ikke kommer til å få så mye ut av det, men jeg må gjøre noe. Jeg klarer ikke dra herifra uten å ha sagt noe. Blir provosert og sint, og det kommer til å komme frem. Jeg elsker dyr, og det er IKKE greit. Kommer ikke til å overse dette hele ferien. Ts Anonymkode: 5e030...24e Eierne er nok fullstendig klar over det, så å si noe til dem nytter lite. Du må heller snakke med alle de som er villige til å ta de hestedrosjeturene. Så lenge det er etterspørsel, vil de fortsettte å tilby. Dersom ingen tar de 'drosjene', så må de avslutte. Anonymkode: 57834...8df 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 Og hvorfor i all verden samarbeider apollo med hoteller i byer hvor det foregår dyremishandling? Skal filme alt jeg sier og legge det ut på fb siden deres. Anonymkode: 5e030...24e 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor i all verden samarbeider apollo med hoteller i byer hvor det foregår dyremishandling? Skal filme alt jeg sier og legge det ut på fb siden deres. Anonymkode: 5e030...24e Fordi penger rår Anonymkode: 1108e...d10 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eierne er nok fullstendig klar over det, så å si noe til dem nytter lite. Du må heller snakke med alle de som er villige til å ta de hestedrosjeturene. Så lenge det er etterspørsel, vil de fortsettte å tilby. Dersom ingen tar de 'drosjene', så må de avslutte. Anonymkode: 57834...8df Forsåvidt godt poeng. Anonymkode: 5e030...24e
Opplyst Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 En gang i tiden var hest nødvendig, og da var det greit ut i fra ligningen dyrelidelse og menneskelig nyttehensyn, men i dag, hvor dyrene lider uten at det er noen reell menneskelig nytte, er det helt unødvendig. Sånn sett er hestedrosjer ugreit på de fleste turiststeder, men som en dydig godhetstyrann, bør du ha også ha i tankene at de fleste steder den hvite verden over, er hestedrosjene operert av svært fattige mennesker som i realiteten ikke har noen annen alternativ inntekt, og derfor er helt avhengig av at du kjøper hestedrosjetjenestene deres. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #14 Skrevet 6. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi penger rår Anonymkode: 1108e...d10 Å hvis man skal bannlyse alle steder hvor det foregår dyremisshandling så kan man ikke dra noen steder på ferie. Det man derimot kan gjøre er å ikke ta imot tilbud som hestetaxi feks Anonymkode: 1108e...d10 3
Diamant20 Skrevet 9. juli 2018 #15 Skrevet 9. juli 2018 Du kan jo snakke med eieren og feks kjøpe en tur bare uten at du tar turen så kan hestene heller få en pause, du kan jo også vurdere om du vil kjøpe noen gulerøtter og ta med litt vann i en beholder til de/den hvis du ønsker det 1
Tvist Skrevet 9. juli 2018 #16 Skrevet 9. juli 2018 40 minutter siden, Diamant20 skrev: Du kan jo snakke med eieren og feks kjøpe en tur bare uten at du tar turen så kan hestene heller få en pause, du kan jo også vurdere om du vil kjøpe noen gulerøtter og ta med litt vann i en beholder til de/den hvis du ønsker det Da bidrar hun til at det fortsatt lønner seg for hestenes eier å drive med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå