AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #1 Skrevet 6. juli 2018 Jeg er over 30, ikke fullført utdannelse men heller jobbet i service-bransjen. Hatt mye motgang og helse-problemer samt mye utfordringer i familien. Sliter nå m å se en fremtid med økonomisk sikkerhet. Lei av å leve et stressende fra hånd til munn liv samtidig som jeg føler jeg ikke får brukt mitt potensiale. Gikk greit å leve litt kummerlig i 20 årene men ikke nå. Folk rundt meg er etablert m jobb hus og barn. På toppen av det hele lever jeg jo i verdens beste land og burde være lykkelig. Det er jeg ikke. Det i seg selv er krevende å stå i. Man burde jo oppnå suksess i et land hvor alt er tilrettelagt ...??? Føler meg tragisk. Isolerer meg mer og mer. Dog kan man ikke se dette på meg , men merker det over tid pga jeg Er deppa og sliten og litt nevrotisk. Dog god kundebehandler. finnes det en kort utdannelse for meg som vil gi meg bedre grunn til å få høyere og sikker inntekt ? Er ikke handy eller matematisk anlagt. Villig til å flytte på meg fra Østlandet. Fryktelig deprimert nå. Anonymkode: d542a...b8c 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #2 Skrevet 6. juli 2018 føler med deg; sliter jeg også. over 40 og student; skulle vært komt lengre, men men. hvilke interesser har du? helsefagarbeider er vel en enkel utdannelse, men må ha fem års praksis(tror jeg) for å ta fagbrev. hvis du liker omsorgsyrke da. har du sjekket ut treider fagskole? de har korte utdannelser. vekteryrke? kokk? Anonymkode: 88ebf...56c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #3 Skrevet 7. juli 2018 Er det virkelig ingen fler i samme situasjon ? Huff Anonymkode: d542a...b8c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #4 Skrevet 7. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: føler med deg; sliter jeg også. over 40 og student; skulle vært komt lengre, men men. hvilke interesser har du? helsefagarbeider er vel en enkel utdannelse, men må ha fem års praksis(tror jeg) for å ta fagbrev. hvis du liker omsorgsyrke da. har du sjekket ut treider fagskole? de har korte utdannelser. vekteryrke? kokk? Anonymkode: 88ebf...56c Takk . Hvorfor tar du utdannelse så sent og hva utdanner du deg til ? Anonymkode: d542a...b8c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #5 Skrevet 7. juli 2018 jeg har vært syk i flere år, og fikk innvilget omskolering til noe lettere. det ble økonomi og ledelse, selv om det er svært tungt pga jeg sliter kognitivt; problem med konsentrasjon og hukommelse. så jeg er forberedt på å måtte jobbe hardere enn normalt. vil absolutt anbefale deg å studere, det kan hjelpe deg videre. men du må tenke over hva som passer deg; vil du feks jobbe tett på mennesker? og kanskje viktigste av alt:få deg psykolog. jeg får snart, og det er vel så viktig som andre ting. Anonymkode: 88ebf...56c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #6 Skrevet 7. juli 2018 Er nok flere som ikke har kommet langt. Jeg er selv over 30 og studerer på nytt, jeg har heller ikke fast Jobb, hus osv. Men sånne ting kommer når det passer seg, i motsetning til andre har jeg alltid vært frisk så jeg skal ikke klage😆 Mitt råd til deg er å begynne å studere noe du kan passe til, selv om det kan ta år så går tiden så fort. Du vet du har enda mange år i arbeidslivet! Ikke gi opp og skaff deg øvrig hjelp om du trenger det (psykolog). Anonymkode: 504f3...eb3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #7 Skrevet 7. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har vært syk i flere år, og fikk innvilget omskolering til noe lettere. det ble økonomi og ledelse, selv om det er svært tungt pga jeg sliter kognitivt; problem med konsentrasjon og hukommelse. så jeg er forberedt på å måtte jobbe hardere enn normalt. vil absolutt anbefale deg å studere, det kan hjelpe deg videre. men du må tenke over hva som passer deg; vil du feks jobbe tett på mennesker? og kanskje viktigste av alt:få deg psykolog. jeg får snart, og det er vel så viktig som andre ting. Anonymkode: 88ebf...56c Takk jeg sliter også m teoti og hukommelse. Må finne en kort og trygg utdannelse som gir jobb m sikker inntekt. Anonymkode: d542a...b8c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #8 Skrevet 8. juli 2018 Kunne fengselsbetjent vært noe? Eller en annen utdanning som gir betaling under utdanning. Anonymkode: ab125...139 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #9 Skrevet 8. juli 2018 https://www.vg.no/forbruker/i/1kGoRq/kort-utdannelse-og-god-loenn-dette-er-yrkene Anonymkode: a2545...06c
millennial Skrevet 9. juli 2018 #10 Skrevet 9. juli 2018 Har du fullført vgs.? Første steg er å ta voksenopplæring og da kan du kanskje ta fagbrev som helsefagarbeider, frisør osv. Det er mange muligheter på vgs. nivå! Hvis ikke, kan det være lurt å ta kontakt med div. sykehjem og se om du kan få noen vakter som ekstravakt på sykehjem. Erfaringsvis er det litt vanskeligere å få ekstravakter på sykehjem uten relevant utdanning, men det er verdt et forsøk. Du kan også søke deg inn på en frisør skole? Adam og Eva skolen tar kun 6 mnd. også er du ut i jobb som lærling i ca. 2 år. Lønnen er ikke noe å skryte av men det er en investering. Eller hudpleieakademiet? En slik utdanning kan kanskje gi deg muligheten til å starte for deg selv?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #11 Skrevet 9. juli 2018 Kommer an på hva du legger i "kort utdanning". For meg er en bachelor grad "kort utdanning". Det tar jo bare tre år, eller 36 måneder, går fort som bare det. Er du villig til å investere 30 måneder, kan du bli politi, dataingeniør osv. Hvis du med kort utdanning mener kortere enn bachelor, ville jeg satset på lokfører, fengselsbetjent eller toller. Og nei, selv om du ikke er god i matematikk akkurat nå betyr ikke det at det må være sånn for alltid. Jeg hatet matte helt til jeg traff på en som lærte meg det på en annen måte. Plutselig skjønte jeg det og har siden aldri sett på meg selv som svak i matte. Anonymkode: 1280b...5ec 1
Nyttig Skrevet 9. juli 2018 #12 Skrevet 9. juli 2018 Spørs hva du vil, aldri for sent å ta utdannelse. Men tenke nøye om HVA du vil jobbe med, å hvilken ARBEIDSTID du ønsker. Om du ikke vil jobbe, bruk på alle pengene dine. Så kan du leve på NAV, sosialstøtte og livsopphold som dekker bolig/utgifter. På samme måte som de fleste innvandrere gjør.
Eneri Skrevet 10. juli 2018 #13 Skrevet 10. juli 2018 Hva med fagbrev innenfor butikkfag? Tenker hvis du har slik arbeidserfaring så blir du realkompetansevurdert og får færre eksamener å ta og kortere lærlingetid. Er det umulig /utenkelig for deg å fortsette med den type jobb du har hatt til nå, hvis du kunne få deg en 100% fast stilling? Endel kurs med studiepoeng kan man ta via Folkeuniversitetet med nettforelesninger eller samlinger, slik at de lett lar seg kombinere med jobb. Kan gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Ikke heng deg sånn opp i hva andre har og du ikke, det tapper deg bare for energi. Nå tar du tak i livet ditt og prøver å finne DIN retning 😊
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #14 Skrevet 10. juli 2018 Fengselsbetjent eller toller kan være ålreit yrker dersom du ikke ønsker en mer teoretisk/akademisk utdannelse. Lokfører ennå for så vidt, men jeg vil tro det er mer usikkert i tiårene fremover. Man skal ikke se bort fra at togene er selvkjørende om 10-20 år, så det er i så fall noe man ikke nødvendigvis kan jobbe med så lenge. Alternativt tror jeg det kan bli tøft å stå i yrker som sjåfør/lokfører osv. på grunn av internasjonal konkurrranse og mer globalisering. Jeg sier som noen over, det at du føler du ikke er god på teorietiske fag behøver ikke bety at det er slik for alltid. Matematikk/realfag er ofte modningsfag, selv om man selvfølgelig bør ha interesse også. Men det trenger jo ikke nødvendigvis være et matematikkrevende studie heller. Hva du enn gjør, så ville jeg i det minste ikke satset på å være ufaglært. Jeg tror arbeidslivet kan bli veldig tøft å stå i for ufaglærte innen de neste 30 år, med å stå i meget tunge arbeidsdager og lite/ingen fritid. Anonymkode: 68152...bab
BerntHulken Skrevet 10. juli 2018 #15 Skrevet 10. juli 2018 På 7.7.2018 den 11.10, AnonymBruker skrev: Er det virkelig ingen fler i samme situasjon ? Huff Anonymkode: d542a...b8c Joda, vi er flere i samme båt. Jeg kan snart være ferdig barne og ungdomsarbeider, men ser mørkt på å få jobb innen det. Vanskelig å få en fot innenfor. Har aldri hatt en ordinær jobb, og slitt masse innvendig men jeg tror veldig få har sett at jeg har problemer. De lurer sikkert på hvorfor jeg ikke får ting til.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #16 Skrevet 10. juli 2018 10 timer siden, æøå* skrev: Joda, vi er flere i samme båt. Jeg kan snart være ferdig barne og ungdomsarbeider, men ser mørkt på å få jobb innen det. Vanskelig å få en fot innenfor. Har aldri hatt en ordinær jobb, og slitt masse innvendig men jeg tror veldig få har sett at jeg har problemer. De lurer sikkert på hvorfor jeg ikke får ting til. Samme her. Vanskelig å føle seg mislykket i et land hvor alt liksom er tilrettelagt for å lykkes.... Anonymkode: d542a...b8c
BerntHulken Skrevet 10. juli 2018 #17 Skrevet 10. juli 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Vanskelig å føle seg mislykket i et land hvor alt liksom er tilrettelagt for å lykkes.... Anonymkode: d542a...b8c Det er veldig kjipt og tungt.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #18 Skrevet 10. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fengselsbetjent eller toller kan være ålreit yrker dersom du ikke ønsker en mer teoretisk/akademisk utdannelse. Lokfører ennå for så vidt, men jeg vil tro det er mer usikkert i tiårene fremover. Man skal ikke se bort fra at togene er selvkjørende om 10-20 år, så det er i så fall noe man ikke nødvendigvis kan jobbe med så lenge. Alternativt tror jeg det kan bli tøft å stå i yrker som sjåfør/lokfører osv. på grunn av internasjonal konkurrranse og mer globalisering. Jeg sier som noen over, det at du føler du ikke er god på teorietiske fag behøver ikke bety at det er slik for alltid. Matematikk/realfag er ofte modningsfag, selv om man selvfølgelig bør ha interesse også. Men det trenger jo ikke nødvendigvis være et matematikkrevende studie heller. Hva du enn gjør, så ville jeg i det minste ikke satset på å være ufaglært. Jeg tror arbeidslivet kan bli veldig tøft å stå i for ufaglærte innen de neste 30 år, med å stå i meget tunge arbeidsdager og lite/ingen fritid. Anonymkode: 68152...bab Lokfører krever vanskelig matematisk teori.. Anonymkode: e93ad...70e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #19 Skrevet 10. juli 2018 På 6.7.2018 den 21.48, AnonymBruker skrev: Jeg er over 30, ikke fullført utdannelse men heller jobbet i service-bransjen. Hatt mye motgang og helse-problemer samt mye utfordringer i familien. Sliter nå m å se en fremtid med økonomisk sikkerhet. Lei av å leve et stressende fra hånd til munn liv samtidig som jeg føler jeg ikke får brukt mitt potensiale. Gikk greit å leve litt kummerlig i 20 årene men ikke nå. Folk rundt meg er etablert m jobb hus og barn. På toppen av det hele lever jeg jo i verdens beste land og burde være lykkelig. Det er jeg ikke. Det i seg selv er krevende å stå i. Man burde jo oppnå suksess i et land hvor alt er tilrettelagt ...??? Føler meg tragisk. Isolerer meg mer og mer. Dog kan man ikke se dette på meg , men merker det over tid pga jeg Er deppa og sliten og litt nevrotisk. Dog god kundebehandler. finnes det en kort utdannelse for meg som vil gi meg bedre grunn til å få høyere og sikker inntekt ? Er ikke handy eller matematisk anlagt. Villig til å flytte på meg fra Østlandet. Fryktelig deprimert nå. Anonymkode: d542a...b8c Jeg blir 27 snart og forstår deg godt. Har generell studiekompetanse med lave/middels karakterer. Prøvde og forbedre et par ganger, men begge gangene gikk verre enn hva jeg fikk på vgs. Jeg havnet i en vanlig jobb og trivdes greit. Likevel forfølges jeg av denne følelsen om st man må være så og så langt kommet i en viss alder. Fikk skikkelig kvartlivskrise når jeg ble 24. Mens mange av mine jevnaldrede venner studerte eller var ferdig med utdannelse og i jobb, var jeg fremdeles på "bakken". Nå er det 3 år siden og jeg har gått lei av å være så bekymret for fremtiden. Har også oppsøkt hjelp siden nedstemthet hindrer meg veldig i karrieren! Jeg har også følt på det å være fra Norge. Vi skal liksom være så flinke, foran alle andre og velstående! Glir du litt ut skal du dømmes og sykeliggjøres. Alt er tiltrettelagt her, og "herregud om du ikke engang da klarer å fullføre/bli noe". Jeg synes det er vanskelig å finne noe som passer meg, da jeg ikke er mstematisk anlagt, teoretisk og ansvarlig. Jeg kunne aldri jobbet i et omsorgs eller sikkerhetsyrke. Jobber i service jeg og... på samme tid så ønsker jeg ikke barn. Orker ikke tanken på å ta vare på et barn når jeg ikke vet hvem jeg er selv. Anonymkode: e93ad...70e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #20 Skrevet 11. juli 2018 Jeg er litt yngre, altså under 30. Føler heller ikke at jeg har fått til noe særlig. Alle skal igjennom den kverna som høyere utdanning er, og om du ikke har minst en bachlor er det noe feil med deg - du er mislykket. Jeg har prøvd. Kanskje ikke veldig hardt. Men når det kom til stykket, er jeg ikke teoretisk anlagt og ikke særlig strukturert. Du må bare slå det fra deg - at du skal tvinge deg gjennom høyere utdanning. Det er ikke for alle og det er helt greit. Tok anleggsmaskinførerbevis i fjor Nå, dette er ikke en inngang til anleggsbransjen ("må ha fagbrev, 5 års erfaring, CE, blabla") men jobber med gjenvinning. Har også truckførerbevis som hjelper i bransjen, men jeg hater virkelig å kjøre truck. Jeg trives, selv om det er flaut å være fysisk svak. Håper å samle opp erfaring for ta fagbrev. Du trenger ikke kunne matte. Det er greit å være litt handy, men trenger ikke være mekaniker heller. Det er lov å spørre om hjelp Omsorgsyrker er ikke noe for meg. Ellers har jeg kikket på nettstudier men slått det fra meg. Har ingen erfaring for å ta noe fagrettet og det andre blir for teoretisk/tørt og ikke minst DYRT for meg Anonymkode: 2b16b...843
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå