AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #1 Skrevet 6. juli 2018 For litt siden var jeg til tannlegen pga et hull i en tann. Jeg forventet rotfylling da hullet var ganske alvorlig, men tannlegen mente at det skulle være nok å legge inn et kariesdrepende middel og legge inn fylling. Jeg fikk beskjed om at det kanskje ikke var nok, vi måtte se det an, det kunne bli rotfylling likevel etterhvert. Nå i ettertid har jeg tenkt mye på den avgjørelsen tannlegen tok. Om det må rotfylles likevel, må jeg ut med nesten 5000 til + hva enn det koster 2.gang, pga feil avgjørelse? Anonymkode: 5241f...c56
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #2 Skrevet 6. juli 2018 Neste gang kan du spørre om hvilke alternativer som finnes, og hva prisene er og hva sjansen er for at det blir bra, og at du selv tar avgjørelsen før tannlegen gjør noe med tennene dine. Anonymkode: cdee1...6c4
Måbarefåsiat... Skrevet 6. juli 2018 #3 Skrevet 6. juli 2018 Hos meg gjorde hun følgende; la på en midlertidig fylling, som får rota til å trekke seg tilbake. Etter 6 mnd fikk jeg byttet den ut med en permanent fylling. Dette for å unngå rotfylling. Det funket som bare det.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: For litt siden var jeg til tannlegen pga et hull i en tann. Jeg forventet rotfylling da hullet var ganske alvorlig, men tannlegen mente at det skulle være nok å legge inn et kariesdrepende middel og legge inn fylling. Jeg fikk beskjed om at det kanskje ikke var nok, vi måtte se det an, det kunne bli rotfylling likevel etterhvert. Nå i ettertid har jeg tenkt mye på den avgjørelsen tannlegen tok. Om det må rotfylles likevel, må jeg ut med nesten 5000 til + hva enn det koster 2.gang, pga feil avgjørelse? Anonymkode: 5241f...c56 Det er jo du og ikke tannlegen som skal bestemme hva som skal gjøres med dine tenner. Du kunne sagt deg uenig og sagt at du ønsket rotfylling. Anonymkode: cdee1...6c4
solmåneogstjerner Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 Betalte du 5000 for en vanlig fylling??? Rotfylling er gjerne en stor, smertefull og komplisert behandling. Han ville vel prøve å unngå det, for din skyld. I tillegg er det slik at en rotfylt tann er mindre holdbar, risiko for at den må trekkes senere. Han ville nok at du skulle utsette det så lenge som mulig. 2
emilie123 Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Betalte du 5000 for en vanlig fylling??? Rotfylling er gjerne en stor, smertefull og komplisert behandling. Han ville vel prøve å unngå det, for din skyld. I tillegg er det slik at en rotfylt tann er mindre holdbar, risiko for at den må trekkes senere. Han ville nok at du skulle utsette det så lenge som mulig. Har rotfylt flere ganger og det har aldri vært vondt. Ellers har du vel rett. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 Dette er helt vanlig behandling. Hullet var nok veldig nærme nerven, men gikk ikke helt ned. Ingen tannlege rotfyller før det er nødvendig. Men siden hullet var så dypt, må tannlegen informere om at nerven kan reagere på behandlingen og det da blir aktuelt med rotfylling. Anonymkode: 79116...73f 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 Tenker at jeg stoler mer på en profesjonsutdannet tannlege enn KG (eller meg selv) Anonymkode: 084d6...67f 3
solmåneogstjerner Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 2 minutter siden, emilie123 skrev: Har rotfylt flere ganger og det har aldri vært vondt. Ellers har du vel rett. Nei, er ikke alltid vondt. Har gjort det en gang selv og det var ihvertfall ikke godt! Har også jobbet i en del år som tannhelsesekretær. Noen merket ingenting, andre vred seg i smerte.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nei, er ikke alltid vondt. Har gjort det en gang selv og det var ihvertfall ikke godt! Har også jobbet i en del år som tannhelsesekretær. Noen merket ingenting, andre vred seg i smerte. Uten bedøvelse så vrir man seg nok en del i smerte ja. Anonymkode: bf59a...f8e
solmåneogstjerner Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten bedøvelse så vrir man seg nok en del i smerte ja. Anonymkode: bf59a...f8e Også med bedøvelse. For noen, inkludert meg selv. Selv etter mange doser. Men forskjellen ligger i om nerven(e) er død(e) (eller ikke) og hvor dypt de går. Vanligvis får man til en god bedøvelse, men ikke alltid. Mener ikke å skremme noen her altså.... Endret 6. juli 2018 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 4 minutter siden, solmåneogstjerner said: Også med bedøvelse. For noen, inkludert meg selv. Selv etter mange doser. Men forskjellen ligger i om nerven(e) er død(e) (eller ikke) og hvor dypt de går. Vanligvis får man til en god bedøvelse, men ikke alltid. Mener ikke å skremme noen her altså.... Jeg har rotfylt 2 ganger, begge uten bedøvelse, og det var ikke vondt, noe ubehagelig ja, men ikke vondt Jeg synes bedøvelsessprøyta er det verste, så det er uaktuelt for meg å ta den. Anonymkode: 7e975...b5e
solmåneogstjerner Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har rotfylt 2 ganger, begge uten bedøvelse, og det var ikke vondt, noe ubehagelig ja, men ikke vondt Jeg synes bedøvelsessprøyta er det verste, så det er uaktuelt for meg å ta den. Anonymkode: 7e975...b5e Da var nok nervene 'døde' Sjekket tannlegen med strøm gjennom tannen først?
T-Rex Skrevet 6. juli 2018 #14 Skrevet 6. juli 2018 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: For litt siden var jeg til tannlegen pga et hull i en tann. Jeg forventet rotfylling da hullet var ganske alvorlig, men tannlegen mente at det skulle være nok å legge inn et kariesdrepende middel og legge inn fylling. Jeg fikk beskjed om at det kanskje ikke var nok, vi måtte se det an, det kunne bli rotfylling likevel etterhvert. Nå i ettertid har jeg tenkt mye på den avgjørelsen tannlegen tok. Om det må rotfylles likevel, må jeg ut med nesten 5000 til + hva enn det koster 2.gang, pga feil avgjørelse? Anonymkode: 5241f...c56 Tannlegene skal ikke overbehandle. Dette er et prinsipp tannleger og leger jobber utifra. De som drar på polferd, vil være uten tannlegehjelp i måneder. Skal de få rotfylt alle tenner før de drar "for sikkerhets skyld"? Og ta blindtarmen, "for sikkerhets skyld"? (Dette er reelle problemstillinger som har vært oppe blant disse menneskene.) En rotfylt tann blir etterhvert sprø og kan bli misfarget. Så du ønsker ikke å rotfylle, om det ikke er nødvendig. Endret 6. juli 2018 av T-Rex
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå