AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #1 Skrevet 6. juli 2018 Jeg skal gå ned i vekt. Jeg vet akkurat hva jeg må gjøre for å få det til. Er mye i fysisk aktivitet, har begynt med yoga og har et medlemskap i vektklubb. I perioder som i kveld får jeg tilbakefall. Det kan bare være en dag jeg får skikkelig lyst på sjokolade eller potetgull. Jeg mister helt kontrollen, spiser veldig mye på kort tid, får skikkelig vondt i magen etterpå. Så kan jeg holde ut i en uke, før jeg får sterke cravings igjen, mister all tro på meg selv, begynner på nytt. Hvordan får jeg tilbake selvkontrollen? Er så lei av å ha vondt i magen og føle meg dårlig etterpå. I det daglige kostholdet går det helt fint, er veldig glad i grønnsaker og frukt. Spiser vanlige posjoner, logger maten i vektklubb-appen. Plutselig med et smell får jeg spontane innfall og mister all beherskelse. Trenger alle tips og triks jeg kan få. Vil virkelig gå ned i vekt, og ikke minst føle meg bra! Anonymkode: 4ab4a...edc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #2 Skrevet 6. juli 2018 La vær å kjøp snop. Ikke handle på tom mage. Få deg en annen hobby, hvor du kan fokusere på noe annet enn mat. PS eller x-box. Anonymkode: d4377...972
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #3 Skrevet 6. juli 2018 Vet ikke om jeg har så mange konkrete tips, men tenker at overspising er en måte å avlede/håndtere følelser og at det er et element av avhengighet i det siden det er vanskelig å slutte. Spisingen er muligens bare symptomet på noe annet? Til syvende og sist tror jeg det handler om å holde ut/romme/puste med magen når følelsene(f.eks sinne, tristhet, sorg eller skam) gjør som vondest og kroppen skriker etter sukker og fett. Puste med magen uansett hvor grusomt det føles så vil det slippe når man har gjort det nok ganger. Du skriver noe om yoga og det må være en fin måte å få kontakt med kroppen? Anbefaler også mindfulness. Kroppscanning, oppmerksomhetstrening(kroppen) og pusteøvelser har hjulpet for min del. Anonymkode: 29baa...45d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 Finn en enkel type suppe du kan lage med grønnsaker og drikk av den. Så lenge det bare er grønnsaker, krydder og vann er det vanskelig å overspise på dem. Det er bakteriene i magen din som tar over viljen din og forteller deg at du skal spise mer, det er ikke kroppen din som vil ha maten, kroppen din vet at den har fått nok. Minn deg selv på at det er bakterier som jobber mot deg i magen som forteller deg å spise, og at de vil gradvis forsvinne etterhvert som du får kontroll på kostholdet Anonymkode: a80a5...77f 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal gå ned i vekt. Jeg vet akkurat hva jeg må gjøre for å få det til. Er mye i fysisk aktivitet, har begynt med yoga og har et medlemskap i vektklubb. I perioder som i kveld får jeg tilbakefall. Det kan bare være en dag jeg får skikkelig lyst på sjokolade eller potetgull. Jeg mister helt kontrollen, spiser veldig mye på kort tid, får skikkelig vondt i magen etterpå. Så kan jeg holde ut i en uke, før jeg får sterke cravings igjen, mister all tro på meg selv, begynner på nytt. Hvordan får jeg tilbake selvkontrollen? Er så lei av å ha vondt i magen og føle meg dårlig etterpå. I det daglige kostholdet går det helt fint, er veldig glad i grønnsaker og frukt. Spiser vanlige posjoner, logger maten i vektklubb-appen. Plutselig med et smell får jeg spontane innfall og mister all beherskelse. Trenger alle tips og triks jeg kan få. Vil virkelig gå ned i vekt, og ikke minst føle meg bra! Anonymkode: 4ab4a...edc For meg hjalp det å ta en gåtur eller lignende hver gang jeg tenkte på å ordne meg mer mat. Lage små porsjoner på forhånd og kun spise de, også når det kommer til snop. For meg hjalp det å tenke at noe smakte rart, så mistet jeg lysten på det. Ha en dag i uka som du får lov til å spise det du har cravings på. Ikke kjøpe noe usunt. Kommer sikkert på flere ting jeg gjør bare jeg tenker mer over det. Anonymkode: 3f4aa...209
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 Ikke ha masse snop i huset. Unn deg noe godt en gang i uken, men gjerne noe som ikke er så kaloririkt. Jeg spiser ofte Skyr/joghurt med rørte bær og sukrin feks. Eller gulrøtter med dip. Lær deg å kose deg men ibegrensede mengder. Og pass på at du ikke er for streng, det kan utløse slike anfall. Anonymkode: 98b80...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 VELDIG tydelig at de som har svart så langt i denne tråden har null peiling på hva dette drier seg om. TS, søk andre steder enn KG. Anonymkode: 5c8fc...ff4 11
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: VELDIG tydelig at de som har svart så langt i denne tråden har null peiling på hva dette drier seg om. TS, søk andre steder enn KG. Anonymkode: 5c8fc...ff4 Hvilke steder? Anonymkode: 4ab4a...edc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 43 minutter siden, AnonymBruker said: VELDIG tydelig at de som har svart så langt i denne tråden har null peiling på hva dette drier seg om. TS, søk andre steder enn KG. Anonymkode: 5c8fc...ff4 Hva kan du selv bidra med? Anonymkode: 29baa...45d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg har så mange konkrete tips, men tenker at overspising er en måte å avlede/håndtere følelser og at det er et element av avhengighet i det siden det er vanskelig å slutte. Spisingen er muligens bare symptomet på noe annet? Til syvende og sist tror jeg det handler om å holde ut/romme/puste med magen når følelsene(f.eks sinne, tristhet, sorg eller skam) gjør som vondest og kroppen skriker etter sukker og fett. Puste med magen uansett hvor grusomt det føles så vil det slippe når man har gjort det nok ganger. Du skriver noe om yoga og det må være en fin måte å få kontakt med kroppen? Anbefaler også mindfulness. Kroppscanning, oppmerksomhetstrening(kroppen) og pusteøvelser har hjulpet for min del. Anonymkode: 29baa...45d Hva er greia med at enkelte KG brukere tillegger overvektige å ha psykiske lidelser/problemer? Det burde vel komme fra legen og ikke en tilfeldig person på KG som overhode ikke kjenner til personen. Anonymkode: c9472...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan du selv bidra med? Anonymkode: 29baa...45d Den du siterer diagnostiserer ihvertfall ikke ts som psykisk syk - som du prøver på. Anonymkode: c9472...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: VELDIG tydelig at de som har svart så langt i denne tråden har null peiling på hva dette drier seg om. TS, søk andre steder enn KG. Anonymkode: 5c8fc...ff4 Jeg har svart i tråden og har hatt bmi på 27 som jeg fikk ned til 20 på egenhånd. Anonymkode: 3f4aa...209
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Den du siterer diagnostiserer ihvertfall ikke ts som psykisk syk - som du prøver på. Anonymkode: c9472...4f6 Gjør jeg? Anonymkode: 29baa...45d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #14 Skrevet 6. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er greia med at enkelte KG brukere tillegger overvektige å ha psykiske lidelser/problemer? Det burde vel komme fra legen og ikke en tilfeldig person på KG som overhode ikke kjenner til personen. Anonymkode: c9472...4f6 Nå er det jo faktisk ganske allement kjent at mat brukes for å regulere følelser, men du har rett TS burde gå til legen. Anonymkode: 29baa...45d 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #15 Skrevet 6. juli 2018 Gå fysisk ut av huset og vær i aktivitet når du kjenner at du kan komme til å overspise. Gå en laaaang tur f.eks. Det regulerer sultfølelsen og er gunstig både psykisk og fysisk. Anonymkode: 65735...0f2
Gjest Skogrose Skrevet 6. juli 2018 #16 Skrevet 6. juli 2018 For meg hjelper det MYE å spise et Pink lady-eple og et iskaldt glass med vann, de gangene jeg står i fare for å hive meg på chipskjøret. Anbefales! Spiser du tilstrekkelig med kalorier? Det er større sjanse for å gå i fella hvis underskuddet er for stort.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. juli 2018 #17 Skrevet 6. juli 2018 Tygg tyggis eller spis frukt. Men det lureste er nok å oppsøke lege, for dette høres ut som en måte å håndtere følelser på, på samme måte som andre bruker f.eks. rusmidler.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #18 Skrevet 7. juli 2018 Det som hjelper for meg er Pepsi Max. Jeg lar meg selv spise litt sjokolade dersom suget kommer. Men jeg har aldri masse sjokolade hjemme, da vet jeg at jeg kan komme til å spise mye. Nå i sommer spiser jeg mye jordbær som jeg syns hjelper veldig på søtsuget:) Jeg tenker også at dersom den overspisingen du beskriver bare skjer av og til/sjelden, så skal du ikke ta det så tungt. Anonymkode: a9163...148
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #19 Skrevet 7. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som hjelper for meg er Pepsi Max. Jeg lar meg selv spise litt sjokolade dersom suget kommer. Men jeg har aldri masse sjokolade hjemme, da vet jeg at jeg kan komme til å spise mye. Nå i sommer spiser jeg mye jordbær som jeg syns hjelper veldig på søtsuget:) Jeg tenker også at dersom den overspisingen du beskriver bare skjer av og til/sjelden, så skal du ikke ta det så tungt. Anonymkode: a9163...148 Ja, det er bare av og til. Ikke hver dag, men skjer veldig ofte i helgen. Har litt problemer med å kose meg med litt, blir liksom alt eller ingenting. Skulle ønske jeg kunne ha litt mer selvbeherskelse. Er bare veldig glad i søtsaker og spesielt sjokolade. Har ikke behov for å dra til legen, er ikke så alvorlig. Det senker vektnedgangen min, noe som er litt demotiverende. Takk for tips! Er glad i pepsi max og jordbær. Så skal prøve å unngå å kjøpe for mye godis. ts Anonymkode: 4ab4a...edc 1
Tibbie Skrevet 7. juli 2018 #20 Skrevet 7. juli 2018 Sørg for å være mett, sånn at fristelsene blir svakere. Spis sakte. Så kjenner du metthetsfølelsen raskere, sånn at du kanskje ikke spiser til du er tom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå