Gå til innhold

Ikke kristne sanger i begravelse sier noen prester........

Charmina

Anbefalte innlegg

Hei!

Hørte noe på rdioen her om dagen som gjorde meg ganske så forbannet!

Det var noen prester som mente at det burde bli slutt på at folk valgte å spille musikk i begravelsene som ikke hadde noe med den kristne tro å gjøre! De var lei av at folk valgte alt fra pop til rolige ballader av ukike artister.

HELT ALVORLIG!! Er det ikke de pårørende som skal få bestemme dette? Skal en prest tvinge meg til å spille noe annet en det som betyr noe for meg og kanskje den avdøde?

Om jeg mister en av mine nermeste,så vil jeg finne den musikken som jeg føler for, ikke dt som presten synes er riktig!

Hva mener dere? Er det bare jeg som reagerer på dette?

-Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg! Det kan være mange grunner til at folk velger ikke-kristne sanger i begravelser. Og det er mange typer sanger som passer inn i en begravelse. Og uansett bør de etterlatt få bestemme. Kanskje finner man trøst i å høre et bestemt stykke, og da er det unødvendig å nekte dette.

Presten bør vente med å diktere musikkvalget til den dagen en eller annen MC-fyr insisterer på å høre "Highway to hell" eller noe sånt.

Og hva sier disse prestene hvis man vil ha et vanlig klassisk stykke spilt i en begravelse? For eksempel Pachelbels "Kanon" eller en annen klassiker... Skal presten være konsekvent, bør han/hun nekte dette også, for det er jo ikke kristen musikk, men 300 år gammel pop-musikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare problemet dersom pårerende velger vekk alle salmene til fordel for annen musikk. Det er tross alt en religiøs seremoni, og dersom det ikke er det man ønsker, bør man velge et annet alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... tror jeg må si meg enig med Ragnhild her. Det er tross alt en religiøs bisettelse. Tror ikke de fleste prester reagerer på å ha en eller annen "vanlig" sang, men når det blir veldig dominerende at man ikke vil ha med noe kristne ting, så er det vel ikke rart de reagerer. Det synes ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at orgelet ikke behøver å rocke, men en bekjent av meg ble nektet å ha Eidsvågs "Eg ser" på sanglisten i begravelsen til barnebarnet. Grunn: Den nevnte ikke noe om Gud og Jesus! Men ærlig talt, sangen er vel ment som en slags støtte til de etterlatte, er den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...