Gå til innhold

Hvordan skal pannekake/-vaffelrøre svelles? Kjøleskap eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og hvor lenge? Er det noen regler? Hva pleier dere å gjøre? Har alltid hatt den i kjøleskapet i 10-20 minutter men en annen i familien hevder den bør stå på kjøkkenbenken og svelle minst en halvtime..

Anonymkode: fda2f...099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid latt røra svelle i romtemperatur, men vet ikke om det nødvendigvis er riktig 😛 10 minutter på vaffel eller pannekakerøre og 20-30 minutter på sveler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spiller sikkert ikke veldig stor rolle og du kan nok gjøre begge deler. Det meste går alltid litt raskere i romtemperatur enn i kjøleskapet. Men om det bare får stått bittelitt lengre i kjøleskap så får man samme effekten. Poenget er jo bare at væsken skal trenge helt inn i kornet og myke det opp så det får riktig konsistens istedenfor at hvert melkorn er som en hard tørr klump.

For min del kommer det an på hvor lenge det er til røren skal brukes. Jeg foretrekker litt temperert røre når det skal stekes fordi jeg synes vaflene eller pannekakene blir jevnere stekt uten å bli like deigete inni med en romtemperert røre. Skal det derimot stå lenge, setter jeg i kjøleskap for at det ikke skal gå bakterier i det.

Anonymkode: 42cff...c79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Spiller ikke så stor rolle. Jeg lar den stå i kjøleskap hvis det er mer enn 20-30 min til den skal brukes. Ofte lager jeg røre tidlig på dagen og setter den i kjøleskapet til den skal brukes til middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri latt røra svelle. Lager den til, rydder unna rot, henter fram stekepanne eller vaffeljern og setter i gang direkte. 

Får tykke gode vafler, og flest mulig pannekaker uten å vente på svelling.

Anonymkode: fe061...90c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri latt røra svelle. Lager den til, rydder unna rot, henter fram stekepanne eller vaffeljern og setter i gang direkte. 

Får tykke gode vafler, og flest mulig pannekaker uten å vente på svelling.

Anonymkode: fe061...90c

Den sveller jo mens du rydder 😉

Jeg pleier og la den svelle på benken. Om jeg skulle ha laget nå som det er så varmt hadde jeg nok brukt kjøleskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke verdens undergang om ikke røren sveller ferdig heller. Dessuten vil den jo bli ferdig svelt underveis mens man steker.

Jeg tenker ikke mye over det der egentlig.

Anonymkode: 42cff...c79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...