Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at forestående første-i-mitt-liv-Frankriketur er en utmerket anledning til å leie masse franske filmer, under dekke av å skulle friske opp franskkunnskapene.

Men hvor får man leid annet enn mainstreamfilmer?

Da jeg bodde i sentrum dro jeg til Ila (St.Hanshaugen) som hadde egen ikke-Hollywood-hylle, finnes denne fortsatt?

Og hva skal jeg se? Mener jeg har sett mye fransk gjennom årene, men nå kommer jeg bare på: Blå, Hvit, Rød, De elskende på Ponte ... neuf? Amélie og Han elsker meg, han elsker meg ikke.

Av disse er Blå og Amélie (ikke overraskende) favorittene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Revenka
Skrevet

Det er en fransk komedie som er fryktelig morsom!! Den heter "Hold kjeft" (fransk tittel: tais-toi) og er med han Depardieu og Reno. Den står under nyheter på videoshappa her hos oss, så den er ikke så gammel. Verd å se den der altså, hvis du overlever å lese tekst hvis du ikke kan fransk.

Skrevet

"Baisez moi" (Knull meg) skapte jo en del rabalder da den kom..... ! :wink:(Litt usikker på stavemåten da..... :oops: )

Gjest Gjesta
Skrevet

8 kvinner, med bl a Catherine Denevue er kjempemorsom og litt annerledes. Hanlder om åtte damer i et hus der det oppdages at mannen i huset er drept og en av de åtte damene må være morderen.

Skrevet

Takk for tips, kanskje spesielt 8 kvinner, husker den fikk mye omtale da den kom.

(ja, det gjorde vel "knull meg" også, men hva handler den egentlig om?)

Skrevet

Har du prøvd Deichmanske bibliotek? Der kan man låne masse filmer (Stovner filial har et veldig bra utvalg, men sjekk katalogen, og husk at film kun lånes ut der de hører hjemme og må leveres på filialen den tilhører), helt gratis, i to uker. Altså, man kan kun låne to filmer om gangen, men det finnes en god del der. :)

Skrevet

Eh, lunacia, du har linket til korsettbilder.. :ler:

Gjest Betty Boop
Skrevet

En langvarig forlovelse!!!!

Skrevet
Eh' date=' lunacia, du har linket til korsettbilder.. :ler:[/quote']

Fikset.

Gjest gjest1
Skrevet

Ååå... Hva heter nå den filmen jeg tenker på? Jeg så den på kino for 3 -4 år siden. Om en vellykket familie på tre, hvor barnet er en tenåringssønn. De bor i en kul leilighet i Paris. Mor og far kjører på en prostituert fra Marseille (eller Algerie?), som mor blir veldig opptatt av. Vi blir kjent med livshistorien til den prostituerte kvinnen, som driver med alt fra aksjehandel til stor svindel. Hun er klin gæren. Og så har hun et forhold til far og sønn.

Noen som husker denne? Den er råmorsom og sprø. Og spennende.

Tror du ville digget den Klips. Skulle bare ønske jeg hadde navnet. Skal søke litt.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Så en fransk film som het Reverse, eller noe sånt, en gang... Den var syk. Hørt mange si den er bra, for meg ble den litt vel rar.

Gjest gjest1
Skrevet

Kaos heter den!!!

Om filmen:

BESTE FILM, sa kritikerjuryen på filmfestivalen i Haugesund om KAOS, og da publikumsjuryen delte ut sin pris til beste film ble KAOS vinneren der også! Coline Serreau, regissør av kinosuksessene "3 menn får en baby" og "Det ligger en hvit mann i sengen din, mamma" har laget en film som ifølge juryen er som et stort kinderegg: "Publikum får mer enn 3 ting på en gang". KAOS starter som en komedie, handler så om vennskap, samtidig som den i perioder er spennende som en thriller. Publikumsjuryen uttalte at "filmen inneholder mye humor, kjærlighet og vennskap, og er av typen man får lyst til å se igjen allerede på vei ut av kinosalen". I Paris kommer en ung kvinne løpende mot bilen til et ektepar, mens hun skriker om hjelp. Sjåføren låser kjapt bildørene, før 3 menn banker henne rett i frontruta. Kvinnen i bilen vil ringe etter sykebil for den skadede, men mannen nekter: "Det er blod på ruta, politiet er på vei, vi stikker!". Og ennå har vi bare kommet til fortekstene... KAOS er rik på historier og drama, for kvinnen i bilen nøyer seg ikke med å glemme hva som skjedde - hun ruller opp hele den utrolige historien, hvor den unge kvinnens evne til å bergta menn spiller en ikke ubetydelig rolle.
Skrevet

Yamakazi er veldig bra!

Og så har du Taxi-filmene, hvis du vil ha litt action. De første 2 er best. På sin måte.

Og så har du Ulvenes klan, semi-historisk action / mysterierøre. Ganske underholdende, og hovedpersonen er ganske pen.

http://www.dvdnett.no/html/review/98751233.html

Og så er det selvfølgelig Amelie. :)

Catzy

Skrevet

Og Delikatessen!

Og De fortapte barns by!

Catzy

Gjest Anonymous
Skrevet

Elsk meg hvis du tør er søt, men kanskje mainstream(?)

Cap ou pas cap?

Skrevet

"Belle de Jour" av Luis Buñuel er helt fantastisk. Den handler om en kvinne som lever et dobbeltliv som vellykket husfrue og prostituert.

Anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...