Gå til innhold

Studert i Tromsø?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen her som har studert i Tromsø? Er det en bra studentby, høyskole, universitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aurélie

Veldig bra, i følge en venninne jeg har som studerer ved Universitetet der oppe. Det er lite ift. de andre universitetene, ergo føler man seg ikke så lett som en i mengden, man blir gjerne på fornavn med foreleserene osv, får seg lett venner osv.

Selv om Tromsø er på god vei til å bli, (enkelte hevder at byen allerede _er_, men jeg vet nå ikke helt..) en hipp by å bo i, så er den utvilsomt den mest intime og folkelige universitetsbyen vår, naturligvis pga. at den ligger "der oppe" i god avstand fra selveste Oslo, pga. klimaet og naturen, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En venninne av meg som er fra Bærum skrøt veldig av Tromsø da hun studerte ved universitetet der. Hun studerte medisin og statsvitenskap.

Hun følte seg mer fulgt opp av lærerne enn i Oslo. Hun sammenliknet Tromsø-modellen med da hun hadde studert i utlandet mens Oslo-modellen er mer tilbakestående, traust og firkantet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg studerer i Tromsø, har studert på universitetet tidligere, nå studerer jeg ved høgskolen. Jeg trives kjempegodt, har prøvd meg både i Oslo og Tr.heim tidligere, men det er altså her jeg har blitt værende de siste årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd meg som student i Trondheim, men trivdes dårlig. Har nå studert i Tromsø i 4 år og liker meg kjempegodt!! Det er en flott by å studere i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Hvordan lønner det seg å bo (privat kontra studentboliger)? Hvilke av studentboligene er "best"?(om man nå ser helt bort fra plassering i forhold til de ulike avdelingene og bare tenker standard, evt møblert osv)? Er det noen studentboliger som huser flest tenåringer som nettopp har kommet ut av vgs, og noen hvor litt eldre studenter velger å bo, eller er det hipp som happ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Prestvannet studenthjem pleide å være mest hipt blant eldre studenter tidligere, i hvertfall. Elverhøy, derimot, har et frynsete rykte pga ungdommer og fyll. Begge ligger i gangavstand (15-20min?) til sentrum.

Ellers kan jeg bekrefte det positive som allerede er skrevet, og kan legge til at Tromsø har et veldig bra uteliv, med mye som skjer, og bra utesteder, i tillegg til at en stor del av befolkningen er ung, i og med at det er en typisk studieby.

Negativt: Været! og at det er dyrt å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen som kjenner til Strandvegen studentboliger i Tromsø? Så prisene var helt nede i 2300 for en hybelleilighet. Var jo nesten mistenkelig billig, eller.......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det er et stykke fra sentrum, og er nesten utelukkende befolket av lærerstudenter. I tillegg er bygningene relativt gamle, og hyblene små. Hybelleilighetene tildeles vel mest par, tror jeg (uten eget kjøkken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Elverhøy' date=' derimot, har et frynsete rykte pga ungdommer og fyll. [/quote']

Er dette ny eller gammel info? Elverhøy ble pusset opp ifjor og skulle da være de mest moderne studenthyblene.

Storskogåsen ligger omtrent like nær sentrum, litt nærmere universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstartergjest

Tusen takk for svar alle sammen.

Er det noen av studentboligene i Tromsø dere vil spesielt anbefale? Virker jo som standarden kanskje varierer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det kommer jo an på hva du vil prioritere....De boligene som ligger nærmest sentrum, har kanskje lavere standard, men samtidig er du nærmere alt, også universitetet. På Prestvannet studenthjem har du gangavstand til byen, og også til universitetet (fin sykkelvei så snart det blir fritt for snø), og matbutikk like ved.

Standarden er sannsynligvis best der du er lengst unna sentrum. Mortensnes/Ørnevegen ligger i gangavstand til universitetet, nært butikker og to kjøpesentre, og SATS. Der er standarden god, siden det ble bygget på 90-tallet. Flott beliggenhet, og gode bussforbindelser til byen. Jeg ville kanskje satset på det. Taxi fra byen en lørdagsnatt koster deg ca 100-120.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trine lise

Noen som vet om Elverhøy og Strandvegen studentboliger er to forskjellige navn på samme bygninger? Skal studere ingeniørfag. Hvor vil dere anbefale meg å bo? (helst i gangavstand fra skolen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjesta
Noen som vet om Elverhøy og Strandvegen studentboliger er to forskjellige navn på samme bygninger? Skal studere ingeniørfag. Hvor vil dere anbefale meg å bo? (helst i gangavstand fra skolen)

Det er IKKE samme ting! Elverhøy ligger oppe på Tromsøya, mens Strandvegen ligger nede ved sjøen. Sånn teknisk sett ligger Strandvegen nærmere Ing.høgskolen, kanskje 10-15 minutter å gå? (maks.) Skolen ligger 5-10 minutter fra bykjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Strandvegen er vel det samme som Elevheimen? Og det kan jo kanskje forveksles med Elverhøy? Men det er overhodet ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...