Gå til innhold

Den fjerde barnesykdom og flyreise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Minstemann i hus har fått dette og er nå heldigvis feberfri etter mange dager med høy feber. Men han har masse utslett på overkroppen og er fortsatt litt sutrete.

Vi skal egentlig reise til Spania om 2 dager og jeg er usikker på hva vi burde gjøre. Får igjen alle pengene om vi får legeerklæring men da må dette skaffes på legevakten i og med det er helt. Utslettet kom idag så trodde først det bare var forkjølelse med feber. 

Hva ville dere gjort? Om barnet fortsatt var feberfri på søndag, ville dere reist? 

Anonymkode: b063a...bb6

Skrevet

Er det ikke slik at man er smittefri når utslettet dukker opp? Hvis det er tilfelle ville jeg reist om formen er grei. Når vår hadde dette hadde hun feber i tre dager og utslett i 3-4 dager. Ble raskt mye bedre :) Generelt en ganske mild barnesykdom, iallfall for vår del. Legen vår sa de fleste er «ferdige» etter en ukes tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det fortsatt smittsomt? 

Ja: hold dere hjemme

Kanskje/ikke sikker: hold dere hjemme

Nei: dra om formen er ok

Anonymkode: affc7...616

Skrevet

Lenge siden jeg hadde så små barn, men det er vel ikke smittsomt lenger når utslettet kommer? Ville ringt legevakta og fått en time, og en evt legeerklæring på at barnet er friskt nok til å reise og ikke smittefarlig.

Er barnet smittefarlig ville jeg ikke reist.... Men det er jo enda et par dager til søndag, så hør med lege!

Skrevet

Er barnet i form og ikke smittefarlig hadde jeg reist. Dere kan risikere å bli nektet adgang dersom personalet frykter smittefare (utslettet), så ville skaffet legeerklæring på det i så fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Reis så lenge barnet er i form. Ang smitte så er dette en sykdom alle barn skal ha.. 

Jeg ville bare forsøkt å begrense kontakten med andre småbarn i tiden det er fare for smitte, noe som skjer med dråpesmitte. 

Anonymkode: 421ba...955

Skrevet

Dere kan risikere og ikke komme med flyet pga utslettet. Jeg ville ringt flyselskapet for å høre (hvis dere vil dra)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da Har jeg ringt både flyselskap og legevakt. 

Flyselskapet sier vi kan reise uten problemer så lenge barnet er stabilt(dvs ikke høy feber eller pustebesvær) den fjerde barnesykdom er ikke en av sykdommene som nektes ombord. Vannkopper og magevirus(oppkast og diaré) er eksempler på sykdommer som nektes ombord. 

Legevakten sier at dersom vi skulle trenge legeerklæring på at barnet ikke kan reise så kunne vi bare komme ned å få det. Men de mente at siden utslettet kom idag og barnet nå har vært feberfri i ett døgn og det er fortsatt to dager til vi reiser så var det ingen grunn til å bli hjemme. Med mindre han plutselig skulle bli dårlige. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reis så lenge barnet er i form. Ang smitte så er dette en sykdom alle barn skal ha.. 

Jeg ville bare forsøkt å begrense kontakten med andre småbarn i tiden det er fare for smitte, noe som skjer med dråpesmitte. 

Anonymkode: 421ba...955

En sykdom alle skal ha? Og i ferien i utlandet? Nei, vet du hva 😡

Vet selv hvor mye jeg og barna gleder oss til ferie, og hvor surt det er om den blir ødelagt pga sykdom. 

TS: hørest ut som om det skal gå greit å reise 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, alle barn skal ha? Jeg har ikke hatt noen av de utslett-sykdommene... Ville ikke likt å fått noe slikt i ferien av alt.

Nå repeterer jeg hva andre har sakt. Er barnet i form og ikke smittefarlig, så kan dere bare dra :).

Anonymkode: 12097...497

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, alle barn skal ha? Jeg har ikke hatt noen av de utslett-sykdommene... Ville ikke likt å fått noe slikt i ferien av alt.

Nå repeterer jeg hva andre har sakt. Er barnet i form og ikke smittefarlig, så kan dere bare dra :).

Anonymkode: 12097...497

Om barnet er smittefarlig på søndag vet jeg ikke. Men i følge de på legevakten var dette helt ufarlig og ikke noe å bli hjemme for. De sa "alle" barn mellom 0-3 år får denne sykdommen i mer eller mindre grad. Har selv to tenåringer også men klarer ikke huske om de har hatt det. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sykdom alle skal ha? Og i ferien i utlandet? Nei, vet du hva 😡

Vet selv hvor mye jeg og barna gleder oss til ferie, og hvor surt det er om den blir ødelagt pga sykdom. 

TS: hørest ut som om det skal gå greit å reise 😊

Det er jeg enig i 👍 har selv blitt smittet på ferie i utlandet tre ganger og havnet på sykehuset så jeg ønsker ikke å påføre andre dette. Men legevakten mente han var helt på slutten av sykdomsforløpet så det var ingen grunn til å holde oss hjemme. De sa også at barn som har hatt en feberfri dag hjemme kan fortsatt gå i barnehagen selv om utslettet er tilstede. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror dattera mi hadde det forrige uke.. Det varte fra søndags kveld med feber frem til torsdag. Så kom utslettet og hun var i fin form:) 

Anonymkode: d4436...ed8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...