Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Statistikken viser imidlertid at i perioden 1998 til 2007 var dødsfallsraten 0,5 per én million flyavganger. Nå er det enda sikrere sier bestevennen min som er kaptein i Norwegian. 
Har selv flyskrekk, hverken piller eller alkohol hjelper meg. Adrenalinet mitt er for høyt, men jeg flyr når jeg må. 

https://www.tv2.no/a/8836296/

Endret av Belima
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klaustrofobi og angst i en del situasjoner med manglende kontroll, men akkurat flyskrekk har jeg heldigvis ikke. Da tar realisten i meg over 😉.

ingn gode tips herfra utover de du allerede har fått.

Anonymkode: ec656...10e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er wifi på alle fly nå

Anonymkode: deeaa...d56

Så jeg trenger ikke ha på flymodus ?

Anonymkode: 610ae...71c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir 4 timer på meg og... er det ALLTID turbulens ? Var det veldig når du reist ? Merket du det godt ? Hvordan er det ? Klarer du å slappe av i syden nå da ? 

Første gang jeg tok fly var hele ferien ødelagt. Hadde så mye angst og koste meg ikke på tur for jeg visste jeg måtte hjem og. 

Har sterk flyskrekk. Men turbulens bryr meg ikke da jeg vet at det ikke gjør flyet noe. Det jeg sliter med er den sinnssyke turen ned om det går til helvete. Og når flyet roterer mellom V1 og V2. Når flyet derimot begynner på nedstigning, forsvinner skrekken helt. Da vet jeg at vi "klarer å nå dit" uansett. At de fleste ulykkene skjer ved landing har jeg ingenting av.

Rart, det der😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sterk flyskrekk. Men turbulens bryr meg ikke da jeg vet at det ikke gjør flyet noe. Det jeg sliter med er den sinnssyke turen ned om det går til helvete. Og når flyet roterer mellom V1 og V2. Når flyet derimot begynner på nedstigning, forsvinner skrekken helt. Da vet jeg at vi "klarer å nå dit" uansett. At de fleste ulykkene skjer ved landing har jeg ingenting av.

Rart, det der😁

Ja, men hva mener du med v1 og V2?

AnonymBruker
Skrevet
På 6.7.2018 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Jeg gruer meg noe helt ekstremt før jeg skal fly, har kun flydd en gang før. Jeg klarer ikke å fungere rett før. Klarer ikke spise, blir sint, stresser og vil bare rømme fra det. Denne gangen er det en lengre flytur. 

Andre som har flyskrekk og hva gjør du? Har fått sobril og skal ta det. Men hjelper ikke :( jeg er så redd for å ikke ha kontroll, redd for å styrte, redd for turbulens, redd for alt!  Det hjelper ikke å si at det er trygt å ta fly, for en vet jo aldri, det kan jo plutselig skje noe ?  

Kan det vær mye turbulens selv når det er fint vær ? Hva er sjansen for at flyet styrter ? 

Har selv kraftig flyskrekk, ja det kan være mye turbulens i fint vær, det har ingenting og si.Det er vinden som styrer det. De pleier og legge opp ruta for og unngå dette, men av og til kommer det uten man har sett det på radar.  Blir det mye risting kan pilotene og be om annen høyde hvis det er mulig for og omgå det området som er urolig. Litt risting må man regne med  uansett. Jeg har funnet ut at det er best og sitte på en av de fremste radene på flyet. Av og til kan man faktisk merke mindre til turbulensen. Hilsen en med 3 flyskrekkurs bak seg og flyr

Anonymkode: 8b1fa...ee9

AnonymBruker
Skrevet

har sett flyhavarikommisjonen i hele vinter og burde vært livredd, men flyturen ned til Bulgaria er den mest behagelige jeg har vært med på. Både takeoff og landing. Var ikke norske flyselskap, men tydelig veldig dyktige piloter. Jeg tok en reisesyketablett, og 5 mg stesolid rett før. Ble så trøtt at jeg trorjeg sovnet. tok 10 mg på tur hjem, problemet var at jeg var trøtt  i 2 døgn etterpå...Men stesolid er bedre enn sobril..

Anonymkode: c42e1...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Turbulens er ikke farlig, tenk på det som at man kjører bil og det er en humpete vei, eller er i båt og det er litt bølger. Det er ikke sånn at man faller ned av det, det er bare litt dumper i veien :)

Tenk også på piloten og personalet der, de er i lufta hele dagen hver arbeidsdag og skal hjem etterpå og spise kjøttkaker med familien. En helt vanlig dag på kontoret. Og alle som pendler mye, er som å ta trikken for dem. Når det er litt turbulens så hjelper det også å se på at personalet bare går rundt som vanlig, worst case er at de ikke kan servere kaffe for det er lett å søle. Jeg var på en flytur hvor vi kjørte litt rundt og gjennom stormer og hadde turbulens av og på, sånn at servering ble startet og stanset hele tiden. Hun flyvertinnen hadde nok en dårlig dag på jobb og ble jævlig gretten av at det var frem og tilbake med vognen hele tiden. Det hjalp også å se på henne da, det var null frykt der, det var bare ren irritasjon som når kopimaskinen har hengt seg opp på kontoret.

En annen ting som hjalp meg litt var vissheten om at om så alle motorene skulle dø ut (skjer ikke, og de kan også fly på bare en motor), så har flyet nok fart til at det fint kan glidefly til nærmeste flyplass om man flyr over land. Det faller ikke rett ned. 

Ellers så hjelper litt alkohol på nerver, og om sobril ikke fungerer så kan du kanskje spør om en sovepille? Så forsvinner store deler av turen i søvn, kanskje du sovner før det letter og våkner igjen når det er på bakken. Leger vegrer seg litt for å skrive ut det da, men du kan jo høre. 

Jeg liker også å ha bose noise cancelling headset sånn at jeg slipper å høre alle lydene og føle så sinnsykt på at jeg er på et fly, og så liker jeg å høre på klassisk musikk. Kanskje du har noe musikk som beroliger deg, eller gjør deg glad? Å spare opp en god film som distraksjon er også bra, kanskje en heseblesende komedie som du blir sugd inn i og gjør at du glemmer litt alt rundt deg.

Å fly er veldig sikkert, og det er færre og færre ulykker for hvert år. For et par år siden var det et år hvor det virket som det var mange, men det var fordi et par de ytterst få som var var ganske store. For hver ulykke lærer man også noe nytt og forbedrer sikkerheten. 

Det hjelper jo sjeldent dette med at flere dør i bil, men om du tenker på det så kan man jo dø av alt slags når som helst, og det meste er det ekstremt mye større sjanse for enn flyulykke. Men man går ikke rundt og uroer seg og har dødsangst daglig, det er jo ikke noe poeng i. Frykten er helt irrasjonell og ikke brukende til noe. 

For hver gang man flyr så blir man gjerne også mindre redd, så tenk på det som at nå er du et steg nærmere å bli kvitt flyskrekken. Og tenk på den gleden når du lander, det er jo nesten eneste plusset med flyskrekk, men er så lykkelig når flyturen er over. Da jeg hadde skikkelig flyskrekk fikk jeg sånn nesten en ny "appreciation" (verdsettelse?) for livet da jeg landet, som jo er helt irrasjonelt det og men du har på en måte fryktet døden i noen timer og da blir du så sykt glad for at du jo er så heldig å leve. Ene gangen meldte jeg sporenstreks en fyr jeg hadde tenkt på og ikke turt å prøve meg på og bare inviterte han på date rett etter landing, for livet er kort og det er bare å gripe hvert øyeblikk. Det ble oss :)

Nå har jeg ikke flyskrekk lengre, var bare en kort fase så var det over. Hadde klaustrofobi som liten også som forsvant. Det skal liksom alltid være en eller annen irrasjonell skrekk. Flyskrekk er jo ikke det verste å lide av, med mindre du må fly mye av en eller annen grunn.

Anonymkode: 47b03...08e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tar du nok sobril da? Sobril el beroligende virker på meg, som når jeg flyr, jeg er ganske redd, men har ikke panikk så en tablett roer meg greit. Men har totalt klaustrofobi og når jeg skal ta MR av hodet er det ikke nok med en tablett, angsten dempes bare minimalt så må få intravenøst i tilegg. Det er jo ikke bra å ta beroligende men du kan jo høre med lege om du eventuelt kan ta litt høyere dose? 

Anonymkode: 7fbda...3ed

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

har sett flyhavarikommisjonen i hele vinter og burde vært livredd, men flyturen ned til Bulgaria er den mest behagelige jeg har vært med på. Både takeoff og landing. Var ikke norske flyselskap, men tydelig veldig dyktige piloter. Jeg tok en reisesyketablett, og 5 mg stesolid rett før. Ble så trøtt at jeg trorjeg sovnet. tok 10 mg på tur hjem, problemet var at jeg var trøtt  i 2 døgn etterpå...Men stesolid er bedre enn sobril..

Anonymkode: c42e1...4f8

Burde jeg være redd for norske flyselskap?? Hva var det med flyhavarikommisjonen?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar du nok sobril da? Sobril el beroligende virker på meg, som når jeg flyr, jeg er ganske redd, men har ikke panikk så en tablett roer meg greit. Men har totalt klaustrofobi og når jeg skal ta MR av hodet er det ikke nok med en tablett, angsten dempes bare minimalt så må få intravenøst i tilegg. Det er jo ikke bra å ta beroligende men du kan jo høre med lege om du eventuelt kan ta litt høyere dose? 

Anonymkode: 7fbda...3ed

Ja jeg hørte med de på apoteket Og de sa at jeg kunne ta 30 mg, men kommer nok bare til å ta 25. Har brukt sobril mye før pga angst

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Før var jeg ikke redd for å fly, og tenkte litt eplekjekt at det måtte være en grei måte å dø på. Kræsj og ferdig med det, liksom. Det var før jeg visste at for eksempel Air France ulykken falt de i flere minutter vertikalt i flyet. Eller panikken hos personalet i GermanWings da de skjønte at kapteinen ville kjøre rett i fjellet. Det er mer enn nok til å nære ubegrunnet panikkfølelse, selv om alle vet at statistisk sett er fly en supertrygg transportmetode.

TS, bor du i nærheten av en flyplass? Det gjør jeg, jeg prøver ofte å legge merke til flyene som passerer over huset. Det er sikkert mellom 50 og 100 hver eneste dag, og det har aldri skjedd noe galt. Tenk på ankomsthallen på Heathrow, JFK eller Frankfurt. Tusenvis av fly. Aldri skjer det noe. Tenk på alle flygelederne og pilotene som har kjedelige dager på jobb i hele sitt arbeidsliv før de går av med pensjon. Det er veldig, veldig trygt å fly. Prøv å gjøre tankene konkrete.

Et annet tips er å finne en eller annen meditasjons-app, beroligende podcast eller lignende, høre på den hjemme før du drar og bruke den under turen. Promilletrikset kan også fungere ypperlig, men da må du nesten vite at det gjør deg sløv og rolig, og at du ikke reagerer helt motsatt.

Anonymkode: f6587...a5b

Signerer denne. Alt du skriver faktisk. Jeg har flytt over gjennomsnittet mye (er 48 år nå), og ble "plutselig" redd for å fly for ca 10 år siden. Veldig slitsomt, men for de som råder oss til å "ikke tenke på det og gjøre noe hyggelig isteden", så fungerer ikke det dessverre. Vi som er redde vet at frykten er ubegrunnet og mange av oss har lest oss opp på dette. Det mest irriterende for meg er at jeg VET at frykten er så og si ubegrunnet, men det gjør det vel likevel ikke bedre.

Jeg har fått foreskrevet valium av legen siden jeg flyr mye i jobbsammenheng. Det hjelper meg å ta noe av frykten bort + at jeg blir veldig trett og kan slappe av litt mer.  Som AB over anbefaler jeg og visualisere alle flyplasser og spesielt den du selv skal fly fra. Visualiser alt fra da du kommer til flyplassen, sjekker inn, går ombord, take off, flytur og landing og avstigning + hente bagasjen. Det har også hjulpet meg litt.

Anonymkode: 215f7...3f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Turbulens er ikke farlig, tenk på det som at man kjører bil og det er en humpete vei, eller er i båt og det er litt bølger. Det er ikke sånn at man faller ned av det, det er bare litt dumper i veien :)

Tenk også på piloten og personalet der, de er i lufta hele dagen hver arbeidsdag og skal hjem etterpå og spise kjøttkaker med familien. En helt vanlig dag på kontoret. Og alle som pendler mye, er som å ta trikken for dem. Når det er litt turbulens så hjelper det også å se på at personalet bare går rundt som vanlig, worst case er at de ikke kan servere kaffe for det er lett å søle. Jeg var på en flytur hvor vi kjørte litt rundt og gjennom stormer og hadde turbulens av og på, sånn at servering ble startet og stanset hele tiden. Hun flyvertinnen hadde nok en dårlig dag på jobb og ble jævlig gretten av at det var frem og tilbake med vognen hele tiden. Det hjalp også å se på henne da, det var null frykt der, det var bare ren irritasjon som når kopimaskinen har hengt seg opp på kontoret.

En annen ting som hjalp meg litt var vissheten om at om så alle motorene skulle dø ut (skjer ikke, og de kan også fly på bare en motor), så har flyet nok fart til at det fint kan glidefly til nærmeste flyplass om man flyr over land. Det faller ikke rett ned. 

Ellers så hjelper litt alkohol på nerver, og om sobril ikke fungerer så kan du kanskje spør om en sovepille? Så forsvinner store deler av turen i søvn, kanskje du sovner før det letter og våkner igjen når det er på bakken. Leger vegrer seg litt for å skrive ut det da, men du kan jo høre. 

Jeg liker også å ha bose noise cancelling headset sånn at jeg slipper å høre alle lydene og føle så sinnsykt på at jeg er på et fly, og så liker jeg å høre på klassisk musikk. Kanskje du har noe musikk som beroliger deg, eller gjør deg glad? Å spare opp en god film som distraksjon er også bra, kanskje en heseblesende komedie som du blir sugd inn i og gjør at du glemmer litt alt rundt deg.

Å fly er veldig sikkert, og det er færre og færre ulykker for hvert år. For et par år siden var det et år hvor det virket som det var mange, men det var fordi et par de ytterst få som var var ganske store. For hver ulykke lærer man også noe nytt og forbedrer sikkerheten. 

Det hjelper jo sjeldent dette med at flere dør i bil, men om du tenker på det så kan man jo dø av alt slags når som helst, og det meste er det ekstremt mye større sjanse for enn flyulykke. Men man går ikke rundt og uroer seg og har dødsangst daglig, det er jo ikke noe poeng i. Frykten er helt irrasjonell og ikke brukende til noe. 

For hver gang man flyr så blir man gjerne også mindre redd, så tenk på det som at nå er du et steg nærmere å bli kvitt flyskrekken. Og tenk på den gleden når du lander, det er jo nesten eneste plusset med flyskrekk, men er så lykkelig når flyturen er over. Da jeg hadde skikkelig flyskrekk fikk jeg sånn nesten en ny "appreciation" (verdsettelse?) for livet da jeg landet, som jo er helt irrasjonelt det og men du har på en måte fryktet døden i noen timer og da blir du så sykt glad for at du jo er så heldig å leve. Ene gangen meldte jeg sporenstreks en fyr jeg hadde tenkt på og ikke turt å prøve meg på og bare inviterte han på date rett etter landing, for livet er kort og det er bare å gripe hvert øyeblikk. Det ble oss :)

Nå har jeg ikke flyskrekk lengre, var bare en kort fase så var det over. Hadde klaustrofobi som liten også som forsvant. Det skal liksom alltid være en eller annen irrasjonell skrekk. Flyskrekk er jo ikke det verste å lide av, med mindre du må fly mye av en eller annen grunn.

Anonymkode: 47b03...08e

Tusen takk for at du orket å skrive en så lang melding! Det hjalp litt, skal lese litt på dette når jeg sitter på flyet(hvis jeg husker det og ikke svimer av pga angst, haha) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.7.2018 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Det blir 4 timer på meg og... er det ALLTID turbulens ? Var det veldig når du reist ? Merket du det godt ? Hvordan er det ? Klarer du å slappe av i syden nå da ? 

Første gang jeg tok fly var hele ferien ødelagt. Hadde så mye angst og koste meg ikke på tur for jeg visste jeg måtte hjem og. 

Nei, det er ikke alltid turbulens. Jeg flyr mye, og har opplevd ganske lange turer helt uten en eneste liten risting. 

Jeg bor med 5 minutters gange til en flyplass, og nå i høysesongen er det ganske mange fly som lander og letter hver dag. Flyplassen er nokså gammel, og det har vært 1 - en - ulykke fra denne flyplassen på mange tiår. Og det var et lite militærfly som kræsjet. Spesielt i dårlig vær er det ganske spennende å følge med flyene, og se at de klarer seg helt fint. Noen ganger klarer de ikke å lande, men da prøver de gjerne en gang til. Eller flyr til en annen flyplass der været er bedre. 

Ellers hjelper det mye å se på personalet ombord i flyet. Ved turbulens, kan det føles som om flyet rister i stykker. Men da titter jeg på personalet som er helt uanfektet og bakser rundt med trillevogna med mat og drikke. 

Anonymkode: 7afb7...4b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.7.2018 den 15.24, Nicathv skrev:

Er du også livredd for å sitte på i bil? Det er uendelig mye større sjanse for at "det plutselig skjer noe" i en bil enn i et fly.

Det er mye større sjanse for å dø når man kjører til flyplassen enn på selve flyturen.

Jeg har selv flyskrekk og er dritt lei av å høre dette med hvor mye større sjanse det er for å kræsje med bil osv. Har hørt det tusen ganger før, og jeg kan garantere deg at alle med flyskrekk vet at du har rett. DET HJELPER IKKE.

Man må ha litt kunnskap om angst og flyskrekk for å forstå at det ikke handler om logikk, eller rasjonelle tanker. Flyskrekk kan være så lammende at man ikke er i stand til å klare det.

Anonymkode: 0accc...1ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har det som deg, men så galt at jeg har sluttet å fly. Lever veldig godt med det valget. Vet at det er verdens tryggeste måte, men det hjelper nada. Sobril virket ikke på meg heller, alt adrenalinet blokkerer medisinen.

det eneste som kan hjelpe er flyskrekk kurs vil jeg anta.

Anonymkode: e09ac...662

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv flyskrekk og er dritt lei av å høre dette med hvor mye større sjanse det er for å kræsje med bil osv. Har hørt det tusen ganger før, og jeg kan garantere deg at alle med flyskrekk vet at du har rett. DET HJELPER IKKE.

Man må ha litt kunnskap om angst og flyskrekk for å forstå at det ikke handler om logikk, eller rasjonelle tanker. Flyskrekk kan være så lammende at man ikke er i stand til å klare det.

Anonymkode: 0accc...1ce

Samme her, veldig lei av å høre det. Det hjelper meg ikke 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det som deg, men så galt at jeg har sluttet å fly. Lever veldig godt med det valget. Vet at det er verdens tryggeste måte, men det hjelper nada. Sobril virket ikke på meg heller, alt adrenalinet blokkerer medisinen.

det eneste som kan hjelpe er flyskrekk kurs vil jeg anta.

Anonymkode: e09ac...662

Jeg og vil velge det. Men da ødelegger jeg for resten av familien.

Nå har jeg tatt fly! Overlevde men var grusomt . Nå gruer jeg meg til  flyet hjem.. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og vil velge det. Men da ødelegger jeg for resten av familien.

Nå har jeg tatt fly! Overlevde men var grusomt . Nå gruer jeg meg til  flyet hjem.. 

Hvordan gikk flyturen? Var det noe turbulens? Og tok du til deg noen av rådene?<3

Anonymkode: 7ba50...82e

AnonymBruker
Skrevet

Ser du har fått mange gode tips, og allerede flydd! Ville bare si at jeg hadde ekstremt flyskrekk før. Jeg skalv i timer før jeg skulle på flyet, og satt anspent, kvalm og på grensen til hyperventilering hele flyturen. Jeg vet ikke helt hvordan det ga seg, men jeg fløy en del ganger på to år pga avstandsforhold, og etter det har det roet seg. Eksponeringsterapi, kanskje? Ellers har det også hjulpet meg å tenke på hvor mange fly som flyr hver sekund og alt det der. En annen ting jeg øvde på var å innse at jeg ikke hadde kontroll. Flyskrekk handler mye om følelsen av å mangle kontroll, tror jeg, og jeg sa til meg selv at: "Nå sitter jeg her, jeg kan faktisk ikke gjøre en dritt. Hvis noe går galt, så går det galt, men jeg kan ikke kontrollere det akkurat nå". Høres kanskje rart ut, men det fungerte for meg.. Lykke til! Min flyskrekk er nesten borte, bare litt anspent under take-off - så det finnes håp!

Anonymkode: 868fe...84b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...