Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg noe helt ekstremt før jeg skal fly, har kun flydd en gang før. Jeg klarer ikke å fungere rett før. Klarer ikke spise, blir sint, stresser og vil bare rømme fra det. Denne gangen er det en lengre flytur. 

Andre som har flyskrekk og hva gjør du? Har fått sobril og skal ta det. Men hjelper ikke :( jeg er så redd for å ikke ha kontroll, redd for å styrte, redd for turbulens, redd for alt!  Det hjelper ikke å si at det er trygt å ta fly, for en vet jo aldri, det kan jo plutselig skje noe ?  

Kan det vær mye turbulens selv når det er fint vær ? Hva er sjansen for at flyet styrter ? 

Anonymkode: 610ae...71c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du også livredd for å sitte på i bil? Det er uendelig mye større sjanse for at "det plutselig skjer noe" i en bil enn i et fly.

Det er mye større sjanse for å dø når man kjører til flyplassen enn på selve flyturen.

• Liker 6
Skrevet

Beste tipset;
Hold deg opptatt med noe, les ei bok.. løs sudoku..håndarbeid, fargelegg (de bøkene "fargelegging for voksne)..
Ha med deg musikk, lukk øynene og tenk på noe annet :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nicathv skrev:

Er du også livredd for å sitte på i bil? Det er uendelig mye større sjanse for at "det plutselig skjer noe" i en bil enn i et fly.

Det er mye større sjanse for å dø når man kjører til flyplassen enn på selve flyturen.

Slutt. Bare slutt. Jeg har selv flyskrekk, og du aaaaaner ikke hvor mange ganger jeg har hørt den sammenligningen med bil. ALLE sier den regla, og tror at det skal hjelpe. Newsflash: Det hjelper overhodet ikke, så vennligst aldri si dette til en med flyskrekk igjen. Det eneste du gjør, er å gjøre dem redd for bil.

Ts: Jeg syns heller ikke sobril funker, så jeg drikker meg til en god, men behagelig promille. Det funker for meg, for da føler jeg ingen bekymringer, og jeg kan også fort sovne hvis jeg sitter i ro. Ellers finnes det flyskrekkurs, som skal være veldig bra. Jeg har aldri tatt det selv, men jeg vet det er mye ekspertise der. 

Anonymkode: 4b934...8ef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Nicathv skrev:

I en bil har du nå sjanse for å overleve et krasj. Hvis et fly styrter, dør du.

Det er det som er forskjellen

Anonymkode: 01927...b56

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slutt. Bare slutt. Jeg har selv flyskrekk, og du aaaaaner ikke hvor mange ganger jeg har hørt den sammenligningen med bil. ALLE sier den regla, og tror at det skal hjelpe. Newsflash: Det hjelper overhodet ikke, så vennligst aldri si dette til en med flyskrekk igjen. Det eneste du gjør, er å gjøre dem redd for bil.

Anonymkode: 4b934...8ef

Hun spør jo "hva er sjansen for at flyet styrter?". Jeg svarer at sjansen er veldig liten sammenlignet med en biltur.

Ville ikke ha skrevet det om hun ikke spurte, da ville jeg ha regnet med at hun allerede visste hvor lite sannsynlig det er.

AnonymBruker
Skrevet

Har også intens flyskrekk. Det er ikke å dø i en ulykke jeg er redd for. Det er de siste 15-20 min før det smeller jeg er redd for.

Anonymkode: deeaa...d56

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

- Du må trene deg på å snu tankegangen, det har hjulpet meg, nå finnes jeg ikke redd lenger.

Du må si til deg selv at nå skal jeg ut på en hyggelig tur og nyte det. Det er vel bedre å kose seg på turen enn å sitte der med hvite knoker og knyttneve i magen. Husk at fly tåler mye turbulens, men gi fanken i å tenke på det overhode.😊

Finn noe hyggelig å pusle med, hvis været tillater, ta bilder og send til venner- spør om de kjenner igjen byer, fjell osv- vips, så har det gått en time eller to- se film, hør musikk, ha noe godt å drikke og tenk på alt det kjekke du skal gjøre når du er framme. Mitt poeng er altså å slutte å tenke på alt som kan gå galt, har ingen hensikt- du bare tapper deg sjøl for energi. 

Anonymkode: 5f587...3df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Du må trene deg på å snu tankegangen, det har hjulpet meg, nå finnes jeg ikke redd lenger.

Du må si til deg selv at nå skal jeg ut på en hyggelig tur og nyte det. Det er vel bedre å kose seg på turen enn å sitte der med hvite knoker og knyttneve i magen. Husk at fly tåler mye turbulens, men gi fanken i å tenke på det overhode.😊

Finn noe hyggelig å pusle med, hvis været tillater, ta bilder og send til venner- spør om de kjenner igjen byer, fjell osv- vips, så har det gått en time eller to- se film, hør musikk, ha noe godt å drikke og tenk på alt det kjekke du skal gjøre når du er framme. Mitt poeng er altså å slutte å tenke på alt som kan gå galt, har ingen hensikt- du bare tapper deg sjøl for energi. 

Anonymkode: 5f587...3df

Takk:) skal prøve det ! men jeg kan jo ikke sende bilder og sånn mens jeg er i flyet ? Må jo ta på flymodus :( 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk:) skal prøve det ! men jeg kan jo ikke sende bilder og sånn mens jeg er i flyet ? Må jo ta på flymodus :( 

Er wifi på alle fly nå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også intens flyskrekk. Det er ikke å dø i en ulykke jeg er redd for. Det er de siste 15-20 min før det smeller jeg er redd for.

Ja det er det jeg tenker på og...

AnonymBruker
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg tenker på og...

Samme her. Før var jeg ikke redd for å fly, og tenkte litt eplekjekt at det måtte være en grei måte å dø på. Kræsj og ferdig med det, liksom. Det var før jeg visste at for eksempel Air France ulykken falt de i flere minutter vertikalt i flyet. Eller panikken hos personalet i GermanWings da de skjønte at kapteinen ville kjøre rett i fjellet. Det er mer enn nok til å nære ubegrunnet panikkfølelse, selv om alle vet at statistisk sett er fly en supertrygg transportmetode.

TS, bor du i nærheten av en flyplass? Det gjør jeg, jeg prøver ofte å legge merke til flyene som passerer over huset. Det er sikkert mellom 50 og 100 hver eneste dag, og det har aldri skjedd noe galt. Tenk på ankomsthallen på Heathrow, JFK eller Frankfurt. Tusenvis av fly. Aldri skjer det noe. Tenk på alle flygelederne og pilotene som har kjedelige dager på jobb i hele sitt arbeidsliv før de går av med pensjon. Det er veldig, veldig trygt å fly. Prøv å gjøre tankene konkrete.

Et annet tips er å finne en eller annen meditasjons-app, beroligende podcast eller lignende, høre på den hjemme før du drar og bruke den under turen. Promilletrikset kan også fungere ypperlig, men da må du nesten vite at det gjør deg sløv og rolig, og at du ikke reagerer helt motsatt.

Anonymkode: f6587...a5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har også ekstremt flyskrekk (det er min største frykt). Men jeg dro igår til syden, ca 4timers flytur. Viktig å ikke la frykten sette en stopper for reiser og opplevelser.  Vet ikke hvor lang turen din er på? Jeg tok sobril, det fungerte litt men du må ikke belage deg på at det fjerner hele angsten din. Turbulens må du være forberedt på, dessverre. Vet det er ubehagelig. Det er sjelden du flyr uten turbulens på en 4+ timers tur, og det var jeg forberedt på igår bla. Forberedelse er nøkkelen i tillegg til hvordan du håndterer ubehaget. Få nok søvn før turen og spis noe som er lett fordøyelig. Når det kommer til turbulens hjalp det for meg å ha noe annet å fokusere på, jeg tygget tyggis og så på serie. Husk å laste ned dette på telefon eller nettbrett. Hver gang flyet ristet tygget jeg hardt på tyggisen og vekslet mellom det og å puste rolig inn og ut. Høres sikkert helt rart ut, men det fungerte faktisk. I tillegg til dette er det kanskje lurt å lese seg litt opp på hvordan et fly er konstruert og hva de ulike lydene/bevegelsene er. Et fly kan ikke bare falle ned fra himmelen. I tillegg kan det fly uten motor (faktisk begge to) og lande på nærmeste flyplass. Det fungerer da som et seilfly. Pilotene er dyktige, og det krever tester på ferdigheter og teknikk samt det medisinske. De har lang erfaring. 

Håper dette hjelper deg litt. Jeg føler virkelig med deg, det er jævlig å grue seg til flytur, men få oversikt, skaff deg informasjon og vær godt forberedt så lover jeg deg at du klarer å overvinne frykten din. Klem fra en med samme problemet! Men jeg klarte det, og da klarer du det og!

Anonymkode: 7ba50...82e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gruer meg noe helt ekstremt før jeg skal fly, har kun flydd en gang før. Jeg klarer ikke å fungere rett før. Klarer ikke spise, blir sint, stresser og vil bare rømme fra det. Denne gangen er det en lengre flytur. 

Andre som har flyskrekk og hva gjør du? Har fått sobril og skal ta det. Men hjelper ikke :( jeg er så redd for å ikke ha kontroll, redd for å styrte, redd for turbulens, redd for alt!  Det hjelper ikke å si at det er trygt å ta fly, for en vet jo aldri, det kan jo plutselig skje noe ?  

Kan det vær mye turbulens selv når det er fint vær ? Hva er sjansen for at flyet styrter ? 

Hjelper ikke Sobril?!

Anonymkode: 21bb4...945

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke Sobril?!

Anonymkode: 21bb4...945

Nei :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har også ekstremt flyskrekk (det er min største frykt). Men jeg dro igår til syden, ca 4timers flytur. Viktig å ikke la frykten sette en stopper for reiser og opplevelser.  Vet ikke hvor lang turen din er på? Jeg tok sobril, det fungerte litt men du må ikke belage deg på at det fjerner hele angsten din. Turbulens må du være forberedt på, dessverre. Vet det er ubehagelig. Det er sjelden du flyr uten turbulens på en 4+ timers tur, og det var jeg forberedt på igår bla. Forberedelse er nøkkelen i tillegg til hvordan du håndterer ubehaget. Få nok søvn før turen og spis noe som er lett fordøyelig. Når det kommer til turbulens hjalp det for meg å ha noe annet å fokusere på, jeg tygget tyggis og så på serie. Husk å laste ned dette på telefon eller nettbrett. Hver gang flyet ristet tygget jeg hardt på tyggisen og vekslet mellom det og å puste rolig inn og ut. Høres sikkert helt rart ut, men det fungerte faktisk. I tillegg til dette er det kanskje lurt å lese seg litt opp på hvordan et fly er konstruert og hva de ulike lydene/bevegelsene er. Et fly kan ikke bare falle ned fra himmelen. I tillegg kan det fly uten motor (faktisk begge to) og lande på nærmeste flyplass. Det fungerer da som et seilfly. Pilotene er dyktige, og det krever tester på ferdigheter og teknikk samt det medisinske. De har lang erfaring. 

Håper dette hjelper deg litt. Jeg føler virkelig med deg, det er jævlig å grue seg til flytur, men få oversikt, skaff deg informasjon og vær godt forberedt så lover jeg deg at du klarer å overvinne frykten din. Klem fra en med samme problemet! Men jeg klarte det, og da klarer du det og!

Det blir 4 timer på meg og... er det ALLTID turbulens ? Var det veldig når du reist ? Merket du det godt ? Hvordan er det ? Klarer du å slappe av i syden nå da ? 

Første gang jeg tok fly var hele ferien ødelagt. Hadde så mye angst og koste meg ikke på tur for jeg visste jeg måtte hjem og. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir 4 timer på meg og... er det ALLTID turbulens ? Var det veldig når du reist ? Merket du det godt ? Hvordan er det ? Klarer du å slappe av i syden nå da ? 

Første gang jeg tok fly var hele ferien ødelagt. Hadde så mye angst og koste meg ikke på tur for jeg visste jeg måtte hjem og. 

Jeg kan ikke si med 100% sikkerhet at det ALLTID er turbulens, men det er greit å være forberedt uansett. Det er ihvertfall sånn jeg håndterer det, så det ikke kommer ut av det blå. Litt risting vil du uansett merke, men husk. Det er ikke farlig. Jeg merket det på denne turen fra Oslo til Kreta da vi var over Budapest. Men piloten ga beskjed om dette underveis. Sånn som: «nå merker dere litt småturbulens og risting...» også forklarte han grunnen til hvorfor over høyttalerne i flyet. Det hjalp meg. Og jeg vet at det ikke er farlig, jeg har lest masse for å vite akkurat hva det er og om luftrom/vind etc etc. Du burde gjøre det samme! Jeg slapper halvveis av, men ligger såklart i bakhodet at jeg skal hjem også. Jeg prøver å fokusere på og ha en fin ferie. Så tar jeg forberedelsene den dagen jeg drar hjem igjen. 

• Liker 1
Gjest Privatbruker
Skrevet

Her kan du se hvor mange fly det er i lufta akkurat nå i områder rundt i Europa. Det er mange, mange tusen.

63ADAA04-5EE0-4EA5-A65E-34EEF01864B8.jpeg

Gjest Privatbruker
Skrevet

og her har du hele verden. Vet ikke om dette hjelper deg, men er jo verdt et forsøk🤞🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...