Gå til innhold

Hvorfor finner ikke insekter veien ut igjen?

Anbefalte innlegg

Gjest Stella Rose
Skrevet

Jeg sitter nå med vindu og verandadør oppe, inn flyr det for eksempel en veps, som prøver å finne veien ut igjen, den flyr rett forbi åpent vindu og dør, flere ganger, men i stedet for å fly ut krasjer  den flere ganger i vindu som er lukket, jeg forstår det bare ikke, noen som vet ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Stella Rose skrev:

Jeg sitter nå med vindu og verandadør oppe, inn flyr det for eksempel en veps, som prøver å finne veien ut igjen, den flyr rett forbi åpent vindu og dør, flere ganger, men i stedet for å fly ut krasjer  den flere ganger i vindu som er lukket, jeg forstår det bare ikke, noen som vet ?

Jeg tror at det er fordi vinduer er ganske nytt i insektenes verden, og at de derfor ikke har lært seg at vinduer ikke går an å fly gjennom når de tross alt greier å se gjennom vinduene.

Anonymkode: 32772...eee

Gjest Stella Rose
Skrevet (endret)

Ja, kanskje det, men merker de ikke at en dør eller vindu er åpent? De må vel kjenne lufta?

Endret av Stella Rose
AnonymBruker
Skrevet

Skulle nesten tro de ikke hadde gått i barnehagen engang! Haha, for noen idioter! De er sikkert Trump-fans også.

Anonymkode: f903f...83b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Stella Rose skrev:

Ja, kanskje det, men merker de ikke at en dør eller vindu er åpent? De må vel kjenne lufta?

Jeg har også tenkt på det. Men jeg tror at det kan være at de ikke har lært seg å tenke på at der luftstrømmene kommer fra er veien ut. 

Gjest LiMaSK
Skrevet

Fordi de er teite 😂

Skikkelig irriterende.. De må jo få vondt av å dunke seg inni vinduet så mange ganger!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Stella Rose skrev:

Jeg tror at det blir noe av det samme som når dyr ikke har lært å være redd for kjøretøy fordi det er ganske nytt. Det tar sikkert noen hundrede eller noen tusen år før slikt ligger i hjernene deres fra de er født. På samme måte som vi mennesker har en naturlig redsel for slanger og edderkopper fordi det ligger i oss fra før vi er født (nedarvet fra generasjon til generasjon gjennom mange tusen år), og dette oppsto for mange tusen år siden da menneskene måtte reagere kjapt for å overleve møte med slike skapninger.

Skrevet

Vepser er jo nettopp de som alltid finner veien ut. Jeg gidder aldri jage etter dem for stort sett tar de to runder i stua før de finner veien ut igjen.

Fluer derimot er helt hjernedøde og smeller inn i alt av vegger, tak og vinduer eller sirkler i en evighet under taklampa til de dauer. Det kan virke som døråpningen har et kraftfelt som holder dem unna. De støter jo inni absolutt alt annet i stua, inkludert meg.

• Liker 3
Gjest Stella Rose
Skrevet
2 minutter siden, ElectricScum skrev:

Vepser er jo nettopp de som alltid finner veien ut. Jeg gidder aldri jage etter dem for stort sett tar de to runder i stua før de finner veien ut igjen.

Fluer derimot er helt hjernedøde og smeller inn i alt av vegger, tak og vinduer eller sirkler i en evighet under taklampa til de dauer. Det kan virke som døråpningen har et kraftfelt som holder dem unna. De støter jo inni absolutt alt annet i stua, inkludert meg.

Da har du kloke veps hos deg, her er de dumme som brød, men jo flua er verre. Sommerfugler virker ganske kloke, ikke så ofte de flyr inn, men når de først gjør det, kommer de seg fort ut igjen-

AnonymBruker
Skrevet

Mine veps finner alltid veien ut igjen, unntatt når jeg prøver å jage dem, da får de panikk og prøver å komme ut alle veier.

Anonymkode: d679e...9d5

• Liker 2
Gjest Stella Rose
Skrevet

Nå skulle jeg hjelpe en flue ut, den kravlet på vinduet, da jeg hadde åpnet det, fløy den ikke ut, men lengre inn i rommet, hva er greia med det, liksom..:daane:

AnonymBruker
Skrevet

De orienterer seg vel etter solen, lys innendørs kan påvirke hvordan de oppfatter omgivelsene

Anonymkode: 305d3...c30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Stella Rose skrev:

Nå skulle jeg hjelpe en flue ut, den kravlet på vinduet, da jeg hadde åpnet det, fløy den ikke ut, men lengre inn i rommet, hva er greia med det, liksom..:daane:

Den ønsket vel å flytte inn hos deg for en periode for å spise seg god og mett?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen fluer er husfluer, de liker seg inne og flyr sjeldent ut. Andre fluer blir hysteriske og skal ut for enhver pris.

Anonymkode: d679e...9d5

• Liker 1
Skrevet

Vepsene som flyr inn hos meg har jeg også lagt merke til at stort sett finner veien ut igjen ganske fort! Fluer derimot... De liker best å surre rundt og rundt meg, og spesielt rundt ørene mine... 😒

• Liker 1
Skrevet

Hadde dem klart å finne veien ut, da hadde dem hetet utsekt, og ikke insekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror fordi de blir paniske og da ikke tenker klart.

Men de liker å fly inn i ansiktet mitt, aldri hørt om intimsone?

Anonymkode: 143e5...045

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle nesten tro de ikke hadde gått i barnehagen engang! Haha, for noen idioter! De er sikkert Trump-fans også.

Anonymkode: f903f...83b

Å hva slags problemer sliter du med egentlig? 

Anonymkode: cc9fd...d35

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, ElectricScum skrev:

Fordi vepser lever av andre insekter og må ut for å spise?
Fluer kommer gjerne inn for å finne mat ettersom de spiser bl.a. matrester etter mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...