Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt mye fravær, jeg har aldri vært spesielt mye syk, og jeg har generelt en ganske god arbeidsmoral. Alltid hatt god kapasitet, hatt deltidsjobber ved siden av helt siden ungdomskolen (gjerne vaskejobber, barnevakt, typiske studentjobber). For snart tre år siden begynte jeg å jobbe på et nytt sted etter endte studier, og siden da har jeg stort sett vært kontinuerlig dårlig. Jeg hangler rett og slett, det er tette bihuler, sår hals, feberfølelse.. Jeg trodde de første månedene at det var fordi nesten alle jeg jobber med har små barn, og at det var de som dro det med seg, men etter snart tre år burde det jo bli bedre. Jeg har en fleksibel kontorjobb, så det er ikke noe problem å jobbe hjemmefra nå og da. Så jeg har prøvd i perioder å bare jobbe hjemmefra, og det er som en helt annen verden. Om det er fordi jeg da kan disponere tiden selv, eller om det er det å være på et annet sted, det vet jeg ikke. Plassen min på kontoret er rett under et slags luftopplegg, og det er noe mer kjølig der enn i resten av kontoret. Dette er tilfellet på alle de andre kontorene også. Bygget er relativt nytt, og det virker ikke som om noen andre er plaget. 

Jeg jobbet i fem måneder på en avdeling vi har i et annet land, og der hadde jeg ingen sykedager. Dessverre er det ikke mulig å jobbe noen andre steder (eventuelt hjemmekontor da, men det er jo upraktisk i lengden). Det er ingen andre ledige kontorplasser heller. 

Grunnen til at jeg tenkte på dette igjen, var at jeg nettopp var sykemeldt i et par måneder for noe urelatert til dette (fysisk skade). De siste ukene har jeg gradvis hatt mindre og mindre sykemelding, og jobbet hjemmefra uten problemer. Så kom mandag denne uka, og jeg var tilbake på kontoret. Mandag gikk fint, og tirsdag likeså. Tirsdag kveld begynte nesen å renne, hodet verket, halsen ble sår. Onsdag var jeg på jobb igjen, med en god dose paracet og repsils både innenbords og i lommen, men jeg holdt bare ut til lunsj. Da dro jeg hjem, og har nå vært hjemme et par dager. 

Noen som har opplevd noen lignende..? Jeg har selvfølgelig tatt dette opp med legen, men hun hadde ikke helt trua O.o 

Anonymkode: 8ba0a...7c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://books.google.se/books?id=XcshmHe0BhMC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=inneklimarelaterte+plager&source=bl&ots=2gWrtkR4Wa&sig=2hRxWVlMRqXbgKM35sqb09xtbMk&hl=no&sa=X&ved=2ahUKEwiHmcrPvorcAhWEjiwKHZINC_sQ6AEwAnoECAIQAQ#v=onepage&q=inneklimarelaterte plager&f=false

Googler du inneklimarelaterte plager får du opp mange søk. Det du beskriver høres klart ut til å være inneklimarealert og en sak for hms. Eller at du bytter jobb. Å flytte kontorplass vil ikke løse problemet innad i bygget. Syke hus er syke uansett hvor du oppholder deg. 

Anonymkode: 775c3...4a6

Skrevet

Siden det ikke virker som om det er noen andre som blir syke bør det kartlegges om det finnes noe i arbeidsmiljøet som du er allergisk mot. Inneklimaet kan forårsake forskjellige plager, og ulike personer har ulik sensitivitet for forskjellige faktorer i innemiljøet. Det burde legen din visst, for dette er ikke akkurat supersjeldent. Det som er litt uvanlig her er at du tilsynelatende er den eneste som reagerer. 

Hvis dere har en bedriftshelsetjeneste, be om at de involveres. Hvis ikke; gå tilbake til fastlegen og få igangsatt allergitesting. 

Tabellen på denne siden kan kanskje være litt til hjelp med tanke på å finne ut av hva du reagerer på når du er på jobb, som ikke finnes i hjemmemiljøet ditt eller på den utenlandske arbeidsplassen: http://www.inneklima.com/index.asp?key=hes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...