AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #1 Skrevet 6. juli 2018 Jeg fullførte bacheloren min i vår, og søkte da på en master jeg syns virker veldig interessant, og har lyst til å ta. Fikk mail i går om at jeg har fått plass, til min store glede (og fortvilelse). "Problemet" er bare at jeg fikk en 100% sommerjobb/midlertidig ansettelse til og med august i år, som nå har blitt et 100% vikariat med varighet til og med august neste år. Tviler sterkt på at jeg får forlenget kontrakten etter det, men kan jo håpe, for jeg trives veldig godt. Kan legge til at jeg er 22 år, så jeg har jo egentlig ikke noe hastverk med å ta master enda. Men jeg har likt å leke med tanke på at jeg kan ha en master som 24-åring, og nå er den tanken litt vanskelig å legge fra seg. Vet at jeg er helt avhengig av planlegging og utnyttelse av tid, men jeg er ganske vant til å ha mye å gjøre. Det siste året på bacheloren hadde jeg to jobber ved siden av fulltidsstudie/bachelorskriving. Akkurat i mitt tilfelle er det jo bare snakk om første studieår, og ifølge studieplanen starter vi ikke på oppgaven før 3. semester, altså når jeg er ferdig med vikariatet. Har ikke lyst til å ta studiet deltid, så hvis det er det eneste alternativet så venter jeg heller et år og satser på å komme inn neste år også. Så, jeg lurer på om det er noe her inne som har gjennomført en master fulltid ved siden av fulltidsjobb, og hvordan det var? Anonymkode: 65096...c25
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #2 Skrevet 6. juli 2018 Det kommer an på masteren om det kan la seg gjennomføre. Jeg kom seg så VIDT gjennom en master, med ok resultat, kombinert med 50 % jobb....og jeg vil på ingen måte anbefale det. Det er forskjell på mastergrader, med tanke på eventuell praksis, kurs, obligatorisk oppmøte i grupper og så videre. Så dette må du i så fall undersøke. Hvis målet ditt er godt resultat (A/B) så ville jeg ha ventet med masteren. Spesielt siden du trives godt i vikariatet Anonymkode: e8ca0...67c
mjauritz Skrevet 6. juli 2018 #3 Skrevet 6. juli 2018 Hvis du ikke har noe annet relevant arbeidserfaring på feltet ditt før masteren ville jeg ha holdt på jobben. Nå vet jeg jo ikke hvilket felt dette gjelder, men jeg vet at mange sliter med å få jobb med master uten erfaring, fordi erfaring i bunn er viktig. Jeg studerer sosialfag, og der anbefales det ikke å gå rett på mastergrad fordi det kan bli tøffere å få seg jobb med en gang. Man er "for kvalifisert" for mange jobber, men mangler erfaringen for de andre 😕
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 Høres ut som oppskriften på å bli utbrent. Anonymkode: a154b...948
*melis* Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 13 minutter siden, mjauritz skrev: Hvis du ikke har noe annet relevant arbeidserfaring på feltet ditt før masteren ville jeg ha holdt på jobben. Nå vet jeg jo ikke hvilket felt dette gjelder, men jeg vet at mange sliter med å få jobb med master uten erfaring, fordi erfaring i bunn er viktig. Jeg studerer sosialfag, og der anbefales det ikke å gå rett på mastergrad fordi det kan bli tøffere å få seg jobb med en gang. Man er "for kvalifisert" for mange jobber, men mangler erfaringen for de andre 😕 Jeg er enig i dette. Tror mange uten særlig med arbeidserfaring får seg en reality check når de skal ut i arbeidslivet etter masteren. Både fordi det kan være ganske krevende å få jobb med høy utdanning og lite erfaring, da man ofte havner mellom to stoler, men også fordi arbeidslivet er helt annerledes enn det man lærte på skolen. Har du imidlertid relevant erfaring fra før, eller dersom det er en spesielistutdanning du skal ta (f.eks. innen IT, medisin osv.) som gir gode muligheter for jobb, så kan det være en fordel å fortsette skolegangen før du venner deg til høyere inntekt og levestandard. Tror ikke jeg vil anbefale begge deler, da ville jeg heller undersøkt muligheten til å ta masteren på deltid eller jobbe redusert stilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå