Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i siste trimester og en kommende alenemor og merker jeg blir skremt av alle trådene her om mødre som holder på å gå på veggen pga barn som sliter med kolikk eller har andre plager de første månedene. Hvor vanlig er det at man får et barn som gråter 19 timer i døgnet?

Og til de av dere som har hatt kolikkbarn/barn med andre plager de første månedene: hvordan klarte dere å komme dere gjennom den perioden?

Merker jeg er skikkelig redd nå og ikke helt vet hva jeg har begitt meg ut på :( 

Anonymkode: e7e12...bb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor vanlig det er, men vår var omtrent sånn. Det var helt vanvittig utmattende. Men man har jo ikke noe valg. Man står i det, og dagene går, og det blir bedre, selv om man tror det aldri skal ta slutt. Jeg forsøkte alt (ammete, fennikel te, minifom, bæretøy, manuellterapeut, kiropraktor osv). Skulle heller ønske jeg hadde brukt den energien på å hvile. Ingenting gav noe særlig resultater uansett. Tiden måtte bare gå. Han ble forøvrig enebarn til han ble 8,5. Først da turte vi å få en til.

Anonymkode: 63854...1a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn, men ingen av de har hatt kolikk eller vært spesielt krevende de første 3 mnd. To av de har hatt en uroperiode på kveldene noen uker i løpet av de første 3 mnd, og da har det vært uro og skriking fra ca 19-23, ikke noe kjekt, men man kommer seg gjennom det. Vi har også hatt våre tøffe perioder og da spesielt med urolige netter, til dels over lange perioder. Har vært dønn sliten og omtrent på bunnen mange ganger, men vi har klart oss gjennom det, man har ikke noe valg.

Tror det har litt med hvilke forventninger man har. Er man forberedt på de grå dagene og ikke bare gleder seg til de rosa så står man sterkere tenker jeg. Veldig lett å bli blendet av idyllen man ser på Instagram og div. Men vær klar over at idyllen er bare små glimt, det store bildet får du ikke innblikk i.

Anonymkode: cd5be...b6c

Skrevet

Google kolikk + statistikk så får du et ordentlig svar :) Det er ikke normalen at barn har kolikk! Men man hører veldig mye om de som har det. Vi hadde verdens roligste baby, hun sov, spiste, bæsjet... and repeat. Men ungen vår er jo ingen fasit. Det er iallfall ikke vits i å ta sorgene på forskudd :) Får du problemer må du ha lav terskel for å kontakte helsestasjon/fastlege. 

AnonymBruker
Skrevet

Kolikk blir nok mye brukt som en samlebetegnelse på babyer som griner, og griner uten at man vet hvorfor. 

Det er helt normalt at en baby har perioder der de griner mer en andre perioder. I de første ukene så skal tarmer modnes, babykroppen skal komme på plass, og babyen skal bli vant med å være utenfor den trygge magen, og det kan bli grining. Så det bør du være forberedt på. (Google fjerde trimester). Men grining i mange timer i døgnet hver dag er heldigvis ikke vanlig. 

Jeg har hatt tre babyer, en var generelt mye urolig, en annen grein aldri, og siste grein MYE, men han hadde mye problemer med magen, og kan fortsatt slite med magen i perioder. 

Anonymkode: 764d6...f38

Skrevet

Begge mime har hatt kolikk/ melkeallergi. Minsten var verst. Får du ett slikt barn ville jeg spurt om hjelp fra famlie og investert i ett bæresjal

AnonymBruker
Skrevet

Heller kolikk for så å bli overrasket over hvor enkelt det er med 2,3,4 åringer. Har en del venninner med sovebabyer som fikk sjokk når trassen kom, for meg var det en fin avveksling. 

Anonymkode: b28a9...9fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min flokk så var det 2/3 som har hatt kolikk. Første var desidert værst og skrek ALL sin våkene tid og sov veldig lite. Det ble bedre etter 4-5 mnd. Tiden går jo fort når man tenker tilbake på det. 

Ikke prøv å finn tid til noe annet. Hvil når du kan og spis mens du bærer baby i noen en form for bæretøy.. 

Anonymkode: 71d84...ef1

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, merker jeg gruer meg masse til den lille kommer til verden :( Men samtidig vet jeg med meg selv at jeg allerede nå elsker barnet mitt over alt på jord og kommer til å bite sammen tennene og komme meg gjennom det hvis vesla skriker seg gjennom dager og netter. Håper så inderlig at hun er en rolig baby.

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, merker jeg gruer meg masse til den lille kommer til verden :( Men samtidig vet jeg med meg selv at jeg allerede nå elsker barnet mitt over alt på jord og kommer til å bite sammen tennene og komme meg gjennom det hvis vesla skriker seg gjennom dager og netter. Håper så inderlig at hun er en rolig baby.

ts

Ikke gå å grue deg, det er jo ikke meningen man skal gå å grue seg til å få ungen sin. Å være realistisk og forberedt på at ikke alt er rosenrødt er bra, men ingen grunn til å ta alle sorger på forskudd altså. Gled deg heller til den lille som skal komme! 

Anonymkode: 1e42d...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme som deg. Vår sliter mye med vondt i magen og gråter daglig men vi har fått beskjed om at dette er vanlig de første månedene siden kroppen til den lille er så ny ennå at den må tilpasse seg mat osv.

Vår er 4 uker gammel. Så hvor «vanlig» er det egentlig? 

Anonymkode: f5168...238

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på det samme som deg. Vår sliter mye med vondt i magen og gråter daglig men vi har fått beskjed om at dette er vanlig de første månedene siden kroppen til den lille er så ny ennå at den må tilpasse seg mat osv.

Vår er 4 uker gammel. Så hvor «vanlig» er det egentlig? 

Anonymkode: f5168...238

Det kommer jo litt an på hvor mye gråt det er? At de kan trøble litt med umodent tarmsystem er vanlig, men gråt store deler av dagen kan tyde på at noe spesielt plager barnet. 

Anonymkode: 1e42d...d6c

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg kan pynte litt på statistikken her i tråden, har fem barn og ingen av dem har hatt kolikk. Det var riktignok stor forskjell på hvor mye de skrek og hvor godt de sov, men ingen av dem har hatt kolikk etter definisjonen (som jeg mener er minst to timer sammenhengende hver kveld i minst tre uker).

Mange spedbarn er rolige og de fleste sover mye. Men alle skriker en del, og søvnen kommer ofte ikke sammenhengende eller på de tidene av døgnet du forventer det. Det kan være greit å ha i bakhodet selv om du ikke får kolikkbaby.

Anonymkode: 83700...4f4

Gjest Kritt
Skrevet

Bedre å være forberedt på det "verste" for så å bli gledelig overrasket. Man får jo tidenes nedtur om man planlegger en barseltid fylt med kafébesøk, storbyturer, lesing, oppussing eller annet, og bare blir gående rundt å bære på en skrikende baby - skrikende av full hals.

Selv har jeg hatt en i hver ende av skalaen - første med kolikk og bare illskrek og ville knapt spise fordi hen hadde så vont i magen. Sov aldri mer enn enn 1,5 timer i strekk første halvåret, tror jeg. Neste bare spiste og sov, og jeg skjønte jo knapt noen ting. Glad det ikke var motsatt rekkefølge ;) 

Ikke ta sorgene på forskudd, men vær forberedt på alt. Om man får et skrikende barn får man tross alt huske at det finnes verre ting (uten at jeg skal lede tankene dine i de baner).

Skrevet

Husk det at på slike forum som dette, så har mange behov for å lufte tanker om det som er vanskelig, samt treffe andre i samme situasjon. Derfor blir det en opphopning. Man får jo inntrykk av at normalen er kolikk og spontanabort (i ulike tråder vel og merke), men sånn er det ikke ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min nærmeste krets de siste årene, er det 1 av 14 som har hatt kolikk. Absolutt ikke et representativt utvalg, men jeg var virkelig forberedt på at det nå måtte dukke opp en ny kolikkbaby snart (jeg fødte sistemann for 4mnd siden) fordi jeg trodde det var så vanlig. Kolikkbabyen har forøvrig fått søsken i ettertid som har vært sovebabyer 😊

Anonymkode: ea5c5...36e

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Har hørt arm kolikk er mest vanlig i i-land pga all kumelka vi drikker og morsmelkerstatning, kombinert med at vi bruker mye vogn fremfor bæresjal. Har to barn, nr to hadde kolikk og kumelk allergi.

Det er masse triks man kan gjøre; kutt ut melkeprodukter, bruk bæresjal fremfor vogn (tyngdekraft og bevegelse hjelper til med å få ut avføring og luft) pass på at baby bæsjer jevnlig, evnt hjelp til om det er nødvendig. Få avlastning av barnefar/familie. Bruk hørselsvern. Ja; jeg bærte lille i timesvis på nattestid da det sto på som værst, med hørselsvern på. 

Det var tøft, men det gikk. Ikke vær urolig, med fødselen og babyen kommer noen superkrefter som gjør at man plutselig trenger langt mindre søvn, blir mer tålmodig og utholdende. Ikke ta sorger på forskudd, vær heller løsningsorientert enn problemfokusert ;) 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 89e7c...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor. Hadde en baby som sovnet kl 1 om natten og våknet 4-5 om morgenen i 3 mnd. Du må søke hjelp hos familie, venner og eventuelt helsesøster. De har avlastning. Problemet for min del var at avlastning ikke hjalp. Skrek ungen, så lå jeg våken. Jeg gikk ca 1 år med 2-3 timer søvn i døgnet. Grunnen til dette er at kolikkunger ofte blir puppeunger som ønsker pupp for absolutt alt. Du må være streng for begge to sitt beste.

Med 2-åring var jeg verdens mest lykkelige forelder. Livet som alenemor er mye enklere enn som par. Det ser jeg i dag med flere vennepar. Ungen har det helt supert, for han vet ikke om en tilværelse uten begge to i samme hus. Han har to foreldre som elsker han og som bruker all sin kjærlighet på han. 

Anonymkode: fdd57...fce

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan pynte litt på statistikken her i tråden, har fem barn og ingen av dem har hatt kolikk. Det var riktignok stor forskjell på hvor mye de skrek og hvor godt de sov, men ingen av dem har hatt kolikk etter definisjonen (som jeg mener er minst to timer sammenhengende hver kveld i minst tre uker).

Mange spedbarn er rolige og de fleste sover mye. Men alle skriker en del, og søvnen kommer ofte ikke sammenhengende eller på de tidene av døgnet du forventer det. Det kan være greit å ha i bakhodet selv om du ikke får kolikkbaby.

Anonymkode: 83700...4f4

Minst 3 timer 3 ganger i uken i 3 uker.

Anonymkode: a6ecb...543

• Liker 1
Skrevet

Min datter hadde kolikk og sprutoppkast til hun var ca 8 mnd. Legene sa at det ville stoppe helt når hun begynte å gå. Første dagen hun reiste seg og "gikk" rundt badekaret var det slutt. 
Det med søvn i oppveksten er også så forskjellig. Mitt ene barnebarn slet med refluks til hun var 5 år, noe som gjorde at foreldrene ikke sov en hel natt annet enn når hun sov hos besteforeldrene. (Medisiner virket ikke)
Så mye kan oppstå som en ikke forventer, men en må jo stå i slitet når en har barn. Vi andre ser stort sett bare fremmede babyer når foreldrene triller de ute og "alt" er idyll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...