Gjest Pet Skrevet 5. mars 2005 #1 Skrevet 5. mars 2005 Snakker dere som har tenåringer med barna deres om faren ved å drikke alkohol de ikke vet hvor kommer fra? Sønnen min er 14 og har ikke drukket alkohol ennå, men det kommer vel. Fortalte ham det siste tilfellet fra Østfold og sa at han aldri måtte finne på å drikke noe han ikke visste 100 % var kjøpt over disk. Dette er bare så skummelt! Vet jo at de aller fleste tenåringer drikker på fester før de er gamle nok til å kjøpe alkohol selv, men vil jo helst slippe å forsyne dem med varene selv for å unngå at de får i seg metanol. Hva gjør andre tenåringsforeldre? Gruer meg til han begynner å feste, jeg. :-(
Brunhilde Skrevet 5. mars 2005 #2 Skrevet 5. mars 2005 Jeg har snakket om bruk av alkohol (og andre rusmidler) og fortalt om et tilfelle i vår hjemby dder en jeg kjenner ble blind på et øye av å drikke metanol. Har tro på dialog også når det gjelder ungdommers holdning til rus og håper åpneheten hjemme hjelper. Tiden alene vil vise om jeg har rett. Ellers er jeg enig med deg Pet, jeg gruer meg til festingen tar av for alvor!
Gjest Pet Skrevet 5. mars 2005 #3 Skrevet 5. mars 2005 Jeg har snakket om bruk av alkohol (og andre rusmidler) og fortalt om et tilfelle i vår hjemby dder en jeg kjenner ble blind på et øye av å drikke metanol. Har tro på dialog også når det gjelder ungdommers holdning til rus og håper åpneheten hjemme hjelper. Tiden alene vil vise om jeg har rett. Ellers er jeg enig med deg Pet, jeg gruer meg til festingen tar av for alvor! Ville du kjøpt alkohol til tenåringen hvis han/hun skulle på en fest hvor du visste det ville bli drukket? Nektet ham/henne å gå? Eller stolt på fornuften deres?
Brunhilde Skrevet 5. mars 2005 #4 Skrevet 5. mars 2005 Det vet jeg ikke. Har ikke vært oppi den problemstillingen enda. Foreløpig er jeg beinhard på at 18 års grense er absolutt. Syns det blir feil å oppfordre til å bryte loven. Det er akseptert, enn så lenge, men siden vi bor nærme Danmark som har helt andre regler kommer ofte spørsmålet "gjelder 18 år i Danmark også?" opp. Jeg har sagt at vi får se. Foreløpig er han ikke 15 enda og går ikke på fest...
Thomasine Skrevet 5. mars 2005 #5 Skrevet 5. mars 2005 Er enig i at grensen på alkohol skal være 18 år, og her hjemme skal ikke barna få servert alkohol for å "venne" dem til det... :o Men jeg vet av erfaring selv at da jeg var 14-15 år drakk vi litt på fester med de eldre guttene vi var sammen med. Det var ikke til å unngå... Så ja, jeg ville nok snakket med barna om det - selv i 14-års alderen!! "Bedre føre var enn etter snar..." :-?
Gjest LoisLane Skrevet 5. mars 2005 #6 Skrevet 5. mars 2005 Jeg vil IKKE sende med ungene mine sprit eller vin på fest. All forskning tilsier at de som får med drikke hjemmefra drikker mer enn andre. Dessuten får man en slags godkjenning på kjøpet som jeg ikke synes noe om. Det er naivt å tro at tenåringen slutter etter den ene vinflaska eller spritskvetten de får med. Og da er de allerede fulle, og ikke så nøye på hva de drikker... Enig i at det er utrolig skremmende med metanolspriten som er i omløp. Og ungdom er som de alltid har vært i egne øyne - udødelige og usårlige.
Nella Skrevet 5. mars 2005 #7 Skrevet 5. mars 2005 Kan bare snakke for meg selv siden jeg ikke har barn. Har aldri hatt noen særlig prat hjemme om alkohol, er vant til det i hyggelige sammenhenger fra jeg var liten og begrensede mengder. Aldri blitt nekta verken å røyke eller drikke. Røyke har jeg aldri gjort og drikking foregikk kontrollert vil jeg si. Drakk mye øl og det visste mamma og pappa at nabogutten kjøpte... tror jeg.. for det var ihvertfall ikke noen hemmlighet. Da var jeg 16. Tror ikke forbud er veien å gå for det skaper mer trass og nyskjerrighet. Har vært endel vakt på undomsfester opp i mellom og det finns faktisk utrolig mange naive foreldre der ute. Har ringt flere foreldre og bedt de komme å hente ungen sin fordi h*n har drukket, og de færreste foreldre tror det du sier. For deres barn gjør da ikke slikt. Og det kan være ungdom på 14-16år. Så dere foreldre. Vær obs og følg litt med. Bli heller ikke overrasket om din 13-14 åring har smakt alkohol flere ganger. Det er ganske vanlig. Snakk med de og vær åpne. Men tror ikke veien å gå er å lage et kjempeforbud eller lage alkohol som noe kjempeskummelt som kun tilhører voksenverden. Det funker motsatt ofte. Vi drakk noe hjemmebrent (er fra landet ), tok litt hjemme ( blanda ut med vann..) og øl. Så pass på flaskene deres
kariannemor Skrevet 6. mars 2005 #8 Skrevet 6. mars 2005 Da jeg gikk på videregående hadde vi noe som het skolefest på torsdager på et diskotek. Der fikk kun de over 18 sitte i et eget rom med bar og kjøpe drikke, mens resten måtte holde seg på dansegulvet... Før disse skolefestene var det altid forspiel hvor de fleste drakk seg rimelig dritings.. Hjemme hos meg ble dette gjort litt anderledes.. mamma kjøpte inn litt vin og noen rusbrus som jeg og noen venninner satt og drakk nede i kjellerstuen. På denne måten hadde mamma full kontroll på hva vi drakk og hvor mye før hun kjørte oss på fest. Synes selv dette var en bedre løsning en at jeg hadde reist på vorspiel hos andre og kanskje drukket for mye, eller smuglersprit.. Det er veldig viktig at foreldre og barn har et godt forhold og at barna vet de kan komme til foreldrene hvis det er noe. Da jeg var 18 var jeg ute på fest og hadde nok drukket litt for mye og siden jeg har diabetes sank blodsukkeret fort. (noe man faktisk kan dø av når man har alkohol i kroppen). Så fort jeg kjente at jeg ble dårlig ringte jeg mamma som kjørte meg på legevakta! Heldigvis gikk alt bra :dagensrose: til verdens beste mor som ikke bare ga meg liv, men som også reddet meg fra døden!
Gjest Leola Skrevet 6. mars 2005 #9 Skrevet 6. mars 2005 Hjemme hos oss er alkohol forbudt før man er 18. Jeg kunne aldri tenkt meg å gi barna alkohol før den tid. Det er som LoisLane sier, det samme som å gi ungene aksept for drikking før man er gammel nok. Jeg har to sønner - de blir 19 og 14 iår. Selvsagt drakk eldstemann før han var gammel nok - naivt å tro noe annet. Men han visste at det ville bli reaksjoner og det tror jeg har bidratt til at han drakk med måte når han drakk. Jeg har fulgt med ungene med argusøyne i helger - ringer ofte og sjekker når de er ute og legger meg aldri før yngstemann er hjemme -selvsagt. Både mannen min, jeg og eldstesønnen prøver å fortelle yngstemann at det er tull å begynne å drikke nå - at det ikke er tøft i det hele tatt. Jeg vet at yngstemann aldri har smakt alkohol og heldigvis så er han en ganske tøff gutt - både ser flott ut og er veldig sporty og populær - noe som jeg tror bidrar til at det ikke er så nødvendig å drikke alkohol. Jeg skal ihvertfall gjøre det jeg kan for å utsette alkoholdebuten til yngstemann - har nemlig lært at det er særs viktig. Metanolsprit har jeg faktisk aldri nevnt for ungene - det skal jeg gjøre idag den dag - det er selvsagt viktig at de er obs på det. Men til tross for det så kommer jeg ALDRI til å kjøpe alkohol til personer under 18 år. Jeg kommer heller aldri til å godta at det sitter personer under 18 år og drikker i mitt hus... Men det vet ungene mine og de reglene blir overholdt...
Gjest Pet Skrevet 6. mars 2005 #10 Skrevet 6. mars 2005 Jeg vet at yngstemann aldri har smakt alkohol og heldigvis så er han en ganske tøff gutt - både ser flott ut og er veldig sporty og populær - noe som jeg tror bidrar til at det ikke er så nødvendig å drikke alkohol. Jeg vet også at 14-åringen min ikke har drukket alkohol ennå, men å tro at tøffe, pene, populære og sporty gutter føler at det ikke er nødvendig å drikke alkohol fordi de er tøffe, pene, sporty og populære må jeg si er temmelig naivt. Tror ikke ting har forandret seg så mye fra da jeg var ung og da var det de tøffe, pene, sporty og populære som festet mest. De som verken var tøffe, pene eller populære ble ikke invitert på festene.
Brunhilde Skrevet 6. mars 2005 #11 Skrevet 6. mars 2005 Jeg er tilbøyelig til å være enig med Pet atter en gang. Jeg var en innesitter som tuslet rundt og gjorde deg jeg hadde lyst til. Jeg smakte ikke alkohol før jeg var rundt 18 og begynte å røyke (dumme meg!) da jeg var 19. Venninnen min som var aktiv innen sport hadde sin debut med alkohol veldig mye tidligere enn jeg hadde. På den annen side begynte hun aldri å røyke... Jeg tror det viktigste er å ikke ha den holdningen at det ikke gjelder mitt barn, og der tror jeg åpenhet og diskusjon er viktig. Akkurat som å vise holdninger tydelig er det!
Gjest Leola Skrevet 6. mars 2005 #12 Skrevet 6. mars 2005 Jeg er langt ifra naiv - har ikke forutsetninger for å være naiv heller. Har faktisk gjennomgått mer enn mange andre med min eldste sønn. MEN 19-åringen har selv sagt til 14-åringen at han er tøff som han er og trenger ikke bruke alkohol for å tro at han blir tøffere. Jeg tror faktisk at det å ha tro på seg selv kan bidra til å minske behovet for tidlig alkoholdebut. Vet at kamerater av 14-åringen har drukket alkohol ved flere anledninger i over ett år og jeg ser på det som en seier at sønnen min ikke har følt behov for denne måte å "tøffe" seg på. Han ser heldigvis det patetiske i fulle 13-14åringer (endog noen helt ned i 12-årsalderen) ... Men jeg er likevel ikke naiv og tror at mine barn ikke kommer til å drikke før de er 18 - selvsagt ikke. Men jeg har tro på å utsette alkoholdebuten. Jo tidligere unge begynner misbruk av alkohol - jo mer drikker de senere også - det viser alle undersøkelser. Da eldstemann var 13 så var jeg med i et prosjekt for å utsette alkoholdebuten deres - og jeg tror jeg lærte ganske mye her ... Eldstemann hadde 2 kamerater som begynte å eksprimentere med rus allerede i 12-årsalderen - de er nå 19 og er på vei til å ødelegge framtid og skolegang pga rus ... Dette skal jeg gjøre det jeg kan for å unngå at min yngste sønn havner oppi...
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #13 Skrevet 6. mars 2005 Dette syns jeg er et vanskelig tema! Jeg er helt imot å gi barn alkohol før de er 18. Er enig med de som sier at det er å gi aksept for drikking. Også er det ulovlig. Samtidig er jeg livredd for sprit (med eller uten metanol!) og piller. Jeg skjønner godt de foreldre som sender med barnet sitt noen øl eller en flaske vin fordi de da har kontroll med HVA barnet sitt drikker. Jeg har tro på å snakke om dette. Forklare forskjellen på øl, sprit, vin og andre rusmidler. Sprit og piller er livsfarlig, og jeg kan godt leve med at barnet mitt drikker vin eller øl i en alder av 16 år så lenge det ikke drikker sprit. Jeg ser også poenget i at barn som ikke har totalforbud lettere kan ringe hjem for å bli hentet eller lignende hvis de trenger hjelp. For min del kommer jeg aldri til å gi barnet mitt alkohol før 18 år. Men det er godt mulig at jeg kommer til å ha et par vinflasker stående som jeg ikke kommer til å lage rabalder for om blir borte. Dobbeltmoral, joda. Men hvis det at barnet mitt kan snike med seg en flaske vin hjemmefra fører til at han takker nei til andre ting, er det en dobbeltmoral jeg kan leve med. I mine øyne handler dette om liv og død, og da kan jeg godt se gjennom fingrene med at en vinflaske blir borte.
Gjest Pet Skrevet 6. mars 2005 #14 Skrevet 6. mars 2005 Nå tror ikke jeg at tenåringer drikker alkohol for å tøffe seg, jeg tror de gjør det for å eksprimentere, at de er nysgjerringe og pga sosialt press. Som sagt drikker nok de tøffe oftere enn de mindre tøffe. Jeg er også ute etter å utsette alkoholdebuten til sønnen min så lenge som mulig, men hva med hytteturer f eks? Var selv på hyttetur uten voksne fra jeg var 16 og der var det jammen nok å drikke! Poenget mitt er at nå er men ikke lenger "bare" redd for at ungene skal drikke og gjøre dumme ting og havne i bråk, men men har også grunn til å være redd for at de drikker metanol! Den eneste muligheten for å være sikker på å unngå det er å nekte turer, overnattinger og andre situasjoner hvor de vet at de ikke blir konfrontert med foreldrene når de kommer hjem og hvor drikkingen tar mer av enn når de skal hjem etter festen og må innom stua og føre en meningsfylt samtale med foreldrene før de går og legger seg.
Gjest baby-E Skrevet 6. mars 2005 #15 Skrevet 6. mars 2005 dette har egentlig ikke noe med denne tråden, men jeg må si det alikevel. Jeg begynte å røre alkohol når jeg var rundt 14år. Min mamma trodde heller ikke at jeg drakk. Jeg har aldri drevet masse med festing. Selvfølgelig har jeg hatt en periode, men kan telle på en hånd de gangene jeg har drukket meg dritings. En venninne av meg begynte ikke å drikke før hun var rundt 18 år og hun drikker seg konstant dritings når hun fester, og det er ikke sjeldent. Det jeg vil ha frem er vel det, at selv om man begynner å drikke tidlig, betyr ikke det at man må havne utpå, å få problemer og alt det der...
Gjest Leola Skrevet 6. mars 2005 #16 Skrevet 6. mars 2005 Min sønn kommer ikke til å få reise på hytteturer uten voksne før han er 18 år, heller ikke på ferie alene. Jeg har heller ikke latt ungene ligge hos andre når jeg har hatt mistanke om at det gjøres kun fordi de skal på fest... Heldigvis så har jeg hatt så god dialog med foreldrene til min eldste sine kompiser at vi har tatt en telefon for å være sikre på at de opplysningene ungene gir stemmer ... Jeg mener uansett at unge både drikker og røyker for å virke tøffe og voksnere enn de er ... Hadde de gjort det for å eksprimentere så hadde de ikke vært nødt til å gjenta det så ofte ... det hadde holdt med et par ganger... Jeg mener forholdene nå er mye hardere enn da jeg var tenåring. Foreldrene mine gav meg lov til mye - og jeg gjorde mye - og når jeg tenker tilbake så er det faktisk flaks at det ikke skjedde noe med meg. Jeg drakk og festet fra jeg var 15, reiste på ferie til utlandet med venninne første gang som 17-åring. Vi var i en europeisk storby og drakk og haiket med vilt fremmede folk. Jeg grøsser når jeg tenker tilbake ... Det gikk godt med meg - men det skyldes ene og alene flaks ...
:-) anna Skrevet 6. mars 2005 #17 Skrevet 6. mars 2005 mamma kjøpte inn litt vin og noen rusbrus som jeg og noen venninner satt og drakk nede i kjellerstuen. (...) Da jeg var 18 var jeg ute på fest og hadde nok drukket litt for mye og siden jeg har diabetes sank blodsukkeret fort. (noe man faktisk kan dø av når man har alkohol i kroppen). Så fort jeg kjente at jeg ble dårlig ringte jeg mamma som kjørte meg på legevakta! Heldigvis gikk alt bra :dagensrose: til verdens beste mor som ikke bare ga meg liv, men som også reddet meg fra døden! Ærlig talt.. nå fikk jeg hakaslepp!!!! Som du vet har du jo helt rett i at man kan dø av hurtig blodsukkerfall når man har drukket og er diabetiker. Og ettersom det ikke er så enkelt (for andre) å skille symptomene på føling fra vanlig "fylle" Kan det bli fatalt. Hvem bryr seg om at noen er rørete og så sovner på fest... når alle andre også er fulle. Med en diabetiker kan det være snakk om føling, og påfølgende koma. At moren din serverte deg alkohol før du var 18 en gang synes jeg er helt håpløst, jeg håper hun hadde sjekka med foreldrene til venninnene dine at det var greit at de satt og drakk i kjelleren deres. (Før en skoledag) Men at hun serverte deg alkohol med din sykdom?!!! Det er jo den eneste sikre måten å være sikker på at du fikk i deg alkohol den kvelden!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå