AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #1 Skrevet 5. juli 2018 Hva synes dere om at en bedrift ber om bilde av søkerne i stillingsannonsen? "Søknad med cv og bilde sendes til"... Anonymkode: 13547...b2c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #2 Skrevet 5. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere om at en bedrift ber om bilde av søkerne i stillingsannonsen? "Søknad med cv og bilde sendes til"... Anonymkode: 13547...b2c Hvilken type stilling er det? Muligens ønsker bedriften å finne dere på FB el.l., og trenger bilde for å kjenne dere igjen ettersom mange kan ha samme navn. Anonymkode: 8b538...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #4 Skrevet 5. juli 2018 Det er mer og mer vanlig at arbeidsgivere sjekker søkerne på Facebook. Anonymkode: 8b538...5b3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 Dette er faktisk vanlig, unntaket er visse engelsk-språklige land som USA og Storbritannia på grunn av deres strenge anti-diskrimineringslover Anonymkode: 27dae...31b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 Trodde ikke det var vanlig i Norge. I utlandet derimot har jeg inntrykk av at det er relativt vanlig. I Norge pleier det gjerne å stå at man må være representativ og lignende dersom det er snakk om en stilling der det er tema. Kan forstå det dersom det gjelder en stilling som "bedriftens ansikt utad", ellers burde det ikke spille noen rolle. Eller, nå for tiden kreves det jo at alt fra lagerarbeidere til arkivarer skal være utadvendte og sosiale, så da kan man vel kreve at både søppeltømmere og landbruksvikarer ser bra ut. Anonymkode: 49f41...bc7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 Min erfaring er at dette stort sett gjelder for klientmøtende roller (salg f.eks), og at de vil ha noen som ser "imøtekommende" ut (oversatt: Fine, attraktive, imøtekommende). Personlig mener jeg det er bullshit, da mange av de beste selgerne jeg har møtt har vært under middels imøtekommende eller attraktive - videre kan det føre til åpenbar rasisme og diskriminering. Ikke alle er heller veldig fotogene av seg, som kan gi et totalt feilinntrykk; Ikke alle informasjon kommer med på et bilde. Anonymkode: dd72e...f90 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 Jeg har lest sikkert 500 stillingsannonser og nesten aldri sett dette. Syns ikke noe særlig om det. Hvordan jeg ser ut burde ikke ha noe å si for om jeg blir kalt inn til intervju eller ikke. De ser jo hvordan jeg ser ut da Anonymkode: 7e44d...25f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå