Gå til innhold

"Det gode liv" for 15 000: budsjett-utfordring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av alle uføre-trådene, og at så mange hevder at uføre har det for godt i Norge, lager jeg en utfordringstråd: 

Jeg tenker at 15 000 netto er en ganske gjennomsnittlig "inntekt" for uføre personer.

Så da er utfordringen: "Det gode liv" for 15 000. (I Norge)

Finn frem kalkulatorene :)

Anonymkode: d0c3a...9ed

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, tror nok det vil avhenge veldig av hvor folk bor. 

Boligprisene i f.eks. Oslo er veldig annerledes enn boligprisene i en bygd nordpå (som eksempel) 

Men budsjett minus boligutgifter kan være interessant. 

Anonymkode: d6411...0b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husleie 8000 i stor by. 6000 i liten by.

2000 mat

1000 innoforsikring, treningsabonnement, tlf. Evt Internett TV om dette ikke er i husleien, noe det ofte er.

500 helse

500 klær

500 annet

= 5000 evt. 3000 til Morro og sparing hver måned!

Jeg sier ikke at dette er fett, det er bare min erfaring fra folk som har denne inntekten og har delt dette med meg.

Anonymkode: d3e84...8bb

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2000 mat

1000 innoforsikring, treningsabonnement, tlf. Evt Internett TV om dette ikke er i husleien, noe det ofte er.

500 helse

500 klær

500 annet

Jeg sier ikke at dette er fett, det er bare min erfaring fra folk som har denne inntekten og har delt dette med meg.

Det går helt fint å leve slik. Har gjort det selv :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boligprisene i f.eks. Oslo er veldig annerledes enn boligprisene i en bygd nordpå (som eksempel) 

Jeg tror det vil gå mye opp i opp fordi grisgrendte strøk med lav boligpris, gjerne krever at uføre har bil for å klare skaffe seg mat osv. 

ts. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det vil gå mye opp i opp fordi grisgrendte strøk med lav boligpris, gjerne krever at uføre har bil for å klare skaffe seg mat osv. 

ts. 

Jeg snakker ikke nødvendigvis om folk som bor grisgrendt. Jeg har en venninne som leier en 3-roms i en liten by nordpå - med gangavstand til Kiwi og post og kafé  - og hun betaler 4.500 inkl internett og tv. Og en annen venninne som bor i liten to-roms i Oslo og betaler 10.500. Dette gjør en ganske stor forskjell på et budsjett på kr. 15.000. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2000 mat

500 helse

500 klær

500 annet

Dette budsjettet holder ikke mål. Uføre har begrensninger: for å klare å presse ned matbudsjettet til 2000 er man avhengig av flere butikker og komme seg rundt for å benytte seg av tilbud osv. Det er ikke realistisk at en ufør klarer det. Og du har ikke engang med strøm?

Ts

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt poeng.

Det nevnes stadig at det er så dyrt å bo i Oslo. Hva boligutgifter, husleie, angår - ja. Men husleia i andre norske større byer er ikke langt unna. I tillegg kommer det høyere utgifter til mat og andre dagligvarer i distriktene, pga. at transport av slike varer ofte har Oslo som utgangspunkt, så fraktkostnader kommer i tillegg når du bor utenfor Oslo. Har selv ofte hørt fra Oslo-folk at de tror spesielt mat er så billig i distriktene; og da mener de all mat. Om den så er impotert.

I Oslo er det mulig å kunne velge og vrake i rimelig og bra mat pga. alle importvarene. Alle offentlige instanser er innen rekkevidde; du kan gå eller i aller verste fall snike på kollektivtransport for å komme deg dit du må. Dette er helt umulig andre steder, rett og slett fordi det er færre folk der, og sjåførene holder oversikt med passasjerer. Utgifter til transport kan bli svært høye når du må reise fire mil for å komme deg på f.eks. NAV.

Strømutgifter varierer også veldig rundt om i landet. Men det koster like mye å gå til fastlege samme hvor du bor.

Så hvor mye disse 15 tusen kronene faktisk kan betale for, er absolutt avhengig av hvor i landet du bor.

Anonymkode: 72cb1...89c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke nødvendigvis om folk som bor grisgrendt. Jeg har en venninne som leier en 3-roms i en liten by nordpå - med gangavstand til Kiwi og post og kafé  - og hun betaler 4.500 inkl internett og tv. Og en annen venninne som bor i liten to-roms i Oslo og betaler 10.500. Dette gjør en ganske stor forskjell på et budsjett på kr. 15.000. 

Sistnevne har rett på bostøtte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På mirakuløst vis unngår denne tråden de bastante brukerne som poster med nick i uføretråder.

Merkelig....

Anonymkode: 1a30f...3d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette budsjettet holder ikke mål. Uføre har begrensninger: for å klare å presse ned matbudsjettet til 2000 er man avhengig av flere butikker og komme seg rundt for å benytte seg av tilbud osv. Det er ikke realistisk at en ufør klarer det. Og du har ikke engang med strøm?

Ts

Strøm har i disse tilfellene vært inkludert i leien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jo det holder absolutt mål når en med Nick har allerede har bekreftet at hun har levd på tilsvarende budsjett og inntekt 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det holder absolutt mål når en med Nick har allerede har bekreftet at hun har levd på tilsvarende budsjett og inntekt 

Ja da er det jo 100% bankers. Når noen har "bekreftet" det:fnise:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta utgangspunkt i meg selv. Her jeg bor i en mellomstor by, så koster en 2 roms ca 9000 kr i mnd, så blir det ca 1000 kr i strøm i måneden. Så ca 1000 kr til forsikring, telefon og internett. Så penger til buss, ca 500 kr i måneden. Jeg har en hudsykdom, så er helt avhengig av kremer, ca 1000 kr i måneden. Lege og medisiner er ca 300 kr i måneden. Da har jeg igjen 2200 til mat, sparing, klær, ferie osv. Jeg har og mye mat allergi, så har dyrere kosthold.

Anonymkode: 33a01...ed1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da er det jo 100% bankers. Når noen har "bekreftet" det:fnise:

Selvfølgelig, det et jo helt logisk, men kanskje du mangler litt det på logisk tenkning?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må faktisk sette næring etter tæring, og sosialen fanger opp dem som ikke har nok. Vi er heldige som har et sikkerhetsnett i Norge! 

Det er fritt valg å flytte ut av Norge og leve på andre lands vilkår, prøv det.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg lever for mindre en det jeg. :) 
9000 strøm/leie/internett (alt inkludert)
800 kr i kollektiv

2000 i mat

200 i telefon

??? legeutgifter/medisiner

1000 kr i studielån 

Kan så vidt ta meg råd til en ting ekstra på siden, oftest reduserer jeg matbudsjettet så jeg har nok til noe jeg liker (kaffe, spill, restaurant, reise til et senter for å se etter morsomme tilbud jeg kan utnytte) 😄 
totalt rundt 14 000 MED bostøtte 😮 
Får jeg en måned hvor det er tre utbetalinger, ingen ekstra penger i bostøtte og har teknisk sett mindre å leve av en ellers den måneden (for må jo ha penger til mat også som dekker de to ukene og eventuelle legeutgifter som ikke dekkes av frikort). 
Vil si jeg er i stand til å ha levbare forhold, siden jeg slenger ting i fryseren som jeg finner på tilbud til perioder hvor det er vanskelig å få endene til å møtes. 
Og har sjeldent noe til overs.... skraper derimot når jeg kan det sammen, og da brukes det på faste ting som tannlege en gang i året eller andre uforutsette utgifter. 
😭
Har aldri penger til vanlig utenom nødpenger som skal gå til nødsituasjoner som oppstår. 

(hm... bruker sikkert mindre på mat, men er ikke hver måned jeg har råd til studielånet) 🤔

Endret av Drakan
glemte studie lånet mitt...
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, det et jo helt logisk, men kanskje du mangler litt det på logisk tenkning?

Jajajaja, klart det😊

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Drakan skrev:

Jeg lever for mindre en det jeg. :) 
9000 strøm/leie/internett (alt inkludert)
800 kr i kollektiv

2000 i mat

200 i telefon

??? legeutgifter/medisiner

Kan så vidt ta meg råd til en ting ekstra på siden, oftest reduserer jeg matbudsjettet så jeg har nok til noe jeg liker (kaffe, spill, restaurant, reise til et senter for å se etter morsomme tilbud jeg kan utnytte) 😄 
totalt rundt 14 000 MED bostøtte 😮 
Får jeg en måned hvor det er tre utbetalinger, ingen ekstra penger i bostøtte og har teknisk sett mindre å leve av en ellers den måneden (for må jo ha penger til mat også som dekker de to ukene og eventuelle legeutgifter som ikke dekkes av frikort). 
Vil si jeg er i stand til å ha levbare forhold, siden jeg slenger ting i fryseren som jeg finner på tilbud til perioder hvor det er vanskelig å få endene til å møtes. 
Og har sjeldent noe til overs.... skraper derimot når jeg kan det sammen, og da brukes det på faste ting som tannlege en gang i året eller andre uforutsette utgifter. 
😭
Har aldri penger til vanlig utenom nødpenger som skal gå til nødsituasjoner som oppstår. 

Kanskje du kan finne rimeligere bolig, de De innes selv i oslo☺

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan finne rimeligere bolig, de De innes selv i oslo☺

Det er rimelig og stort :) 
Jeg ofrer litt , for litt luksus. :P 
Jeg må ha forskjellige steder å være, så vil si jeg var heldig med å finne noe så stort til denne prisen med alt inkludert 😄  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...