Gå til innhold

Jeg har kommet inn på en folkehøgskole, i Buskerud. Kan noen som har vært på folkehøgskole forklare...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... hvordan det er, hva man skal ha med seg. Og hvordan det er? Jeg gleder og gruer meg  litt. Er det fritt vilt, til å gjøre hva man vil? Kan man drikke og feste hver dag? 

Anonymkode: 89616...c28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De folkehøyskolene jeg har hørt om, og den jeg selv gikk på, så var det ikke lov til å ha alkohol på skolen, og ikke lov til å være beruset på skolen.

Anonymkode: a47cc...d7b

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De folkehøyskolene jeg har hørt om, og den jeg selv gikk på, så var det ikke lov til å ha alkohol på skolen, og ikke lov til å være beruset på skolen.

Samme her. 

Og du får tilsendt liste over hva du må ha med deg.

Anonymkode: fd0f6...eb7

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... hvordan det er, hva man skal ha med seg. Og hvordan det er? Jeg gleder og gruer meg  litt. Er det fritt vilt, til å gjøre hva man vil? Kan man drikke og feste hver dag? 

På folkehøyskole (som alle andre skoler) er det ikke lov å bære beruset eller drikke på skolens områder. Det er ikke fritt frem å være bajas.

Anonymkode: 4e195...da2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt fantastiske år på folkehøgskole! Tok et år og likte meg så godt at jeg ble værende ett år til som miljøarbeider. 

Jeg regner med at skolen du har kommet inn på har ordensregler. Der står nok det du lurer på ang fritt vilt og alkoholpolicy. Der jeg gikk var det nulltoleranse for alkohol på skoleområdet. 

Du får jo alt du trenger av mat å sånn, men må ha med seg klær og toalettsaker og ellers andre ting du har bruk for iløpet av et år. Kanskje linja du skal gå på krever noe spesielt utstyr?

Ellers ser skolen på dere som voksne og ansvarlige så du kan komme å gå som du vil, men det kan være at de ønsker at du registrerer hvis du ikke er der en natt feks, av hensyn til brann. Og det kan også være at de har fraværsregler i forhold til bestått/ikke bestått i fagene. 

Anonymkode: 70dcc...56c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis målet ditt er å feste og drikke hver dag, bør du kanskje revurdere livet ditt. 

Anonymkode: 04da3...a40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting å tenke på er at du mest sannsynlig skal bo på internat og kanskje til og med på dobbeltrom med en ukjent person? Så du må jo helt definitivt vise hensyn til de rundt deg, ellers blir du fort upopulær ;) 

Ikke la oppvask stå og gro på felleskjøkkenet eller la klær ligge og mygle i vaskemaskinen feks. Ta din del av vaskeplikter og forholde deg til rotider med tanke på musikk etc. 

AnonymBruker
Skrevet

jeg bodde rett ved siden av ringerike folkehøgskole. så elevene der ofte gikk på byen og dro hjem fulle osv. tror ikke det er lov å drikke på selve skolen. det virker som en veldig bra skole om det er den du starter på. hønefoss er en koselig liten by, litt harry men passe stor. noen greie utesteder og kjøpesenter med rundt 70-80 butikker. 

Anonymkode: 0366f...38f

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min sa at de drakk i kjelleren og på en pub... 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde helt fantastiske år på folkehøgskole! Tok et år og likte meg så godt at jeg ble værende ett år til som miljøarbeider. 

Jeg regner med at skolen du har kommet inn på har ordensregler. Der står nok det du lurer på ang fritt vilt og alkoholpolicy. Der jeg gikk var det nulltoleranse for alkohol på skoleområdet. 

Du får jo alt du trenger av mat å sånn, men må ha med seg klær og toalettsaker og ellers andre ting du har bruk for iløpet av et år. Kanskje linja du skal gå på krever noe spesielt utstyr?

Ellers ser skolen på dere som voksne og ansvarlige så du kan komme å gå som du vil, men det kan være at de ønsker at du registrerer hvis du ikke er der en natt feks, av hensyn til brann. Og det kan også være at de har fraværsregler i forhold til bestått/ikke bestått i fagene. 

Okey, skal gå foto. Må ha med fotoutstyr og kamera. 

Takk. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting å tenke på er at du mest sannsynlig skal bo på internat og kanskje til og med på dobbeltrom med en ukjent person? Så du må jo helt definitivt vise hensyn til de rundt deg, ellers blir du fort upopulær ;) 

Ikke la oppvask stå og gro på felleskjøkkenet eller la klær ligge og mygle i vaskemaskinen feks. Ta din del av vaskeplikter og forholde deg til rotider med tanke på musikk etc. 

Veit ikke om det er dobbeltrom. Må man ta oppvasken? Jeg tror jeg skal vaske klærne i helgene hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg bodde rett ved siden av ringerike folkehøgskole. så elevene der ofte gikk på byen og dro hjem fulle osv. tror ikke det er lov å drikke på selve skolen. det virker som en veldig bra skole om det er den du starter på. hønefoss er en koselig liten by, litt harry men passe stor. noen greie utesteder og kjøpesenter med rundt 70-80 butikker. 

Anonymkode: 0366f...38f

Denne er i nærheten av Drammen, har ikke vært der jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke kjøpe vin og ha på skolen? 

Skrevet

har du tenkt deg hjem hver helg?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Citha skrev:

har du tenkt deg hjem hver helg?

Skal man ikke hjem hver helg? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skal man ikke hjem hver helg? 

Nei, der jeg gikk reiste alle sammen hjem i feriene, og aldri ellers. Bortsett fra ei som bodde hjemme, en halvtime unna. Hun ble aldri helt med i det sosiale.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Citha skrev:

Nei, der jeg gikk reiste alle sammen hjem i feriene, og aldri ellers. Bortsett fra ei som bodde hjemme, en halvtime unna. Hun ble aldri helt med i det sosiale.

Å ja

Men må man betale ekstra for å være der i helgen? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å ja

Men må man betale ekstra for å være der i helgen? 

Nei. Det var meningen å være der. Vi hadde dessuten undervisning de aller fleste lørdagene. Dette var likt på de fleste skolene jeg vurderte å søke på også. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Citha skrev:

Nei. Det var meningen å være der. Vi hadde dessuten undervisning de aller fleste lørdagene. Dette var likt på de fleste skolene jeg vurderte å søke på også. :)

Oki. Jeg har fått noen ark, jeg må lese. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Oki. Jeg har fått noen ark, jeg må lese. 

Gjør det! Les på nettsiden til skolen også. Jeg hadde et fantastisk år, det vil nok du også få. :)

(Vi drakk nesten hver helg forresten, om det er viktig for deg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...