AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #1 Skrevet 5. juli 2018 Jeg er 44 år, har vært slank hele livet, men har lagt på meg en del de siste årene, og er nå helt på grensen til å være overvektig. Har lyst å ta tak i det før det blir skikkelig ille, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jeg trener spinning og styrke 3 ganger i uken, og spiser sunt i hverdagen. Jeg er glad i grønnsaker og magert kjøtt, og skeier sjeldent ut. Har aldri telt kalorier, så aner ikke hva mat inneholder. Hvilke apper kan dere anbefale? Og må jeg begynne å veie maten? Har ikke lyst å begynne med noen dietter som gir restriksjoner på hva jeg kan spise fordi jeg har lyst å spise det samme som resten av familien, og kunne spise det jeg får servert i sosiale settinger. Eller er det greit å veie 15 kg mer som voksen enn for 20 år siden? Ser egentlig ikke så mange slanke/tynne damer blant jevnaldrende, så mulig at jeg bare må akseptere disse kiloene... Hvordan tenker dere andre som er 40+? Aksepterer dere å legge dere ut lit så lenge dere holder dere i form og spiser sunt? Teller dere kalorier? Anonymkode: 9f7d9...f00
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #2 Skrevet 5. juli 2018 Overvekt er også overvekt når man er voksen. Det er ikke før man er i kategorien eldre og gammel at BMI-kalkulatoren endrer seg her. Men du sier du trener tre ganger i uken, så jeg tenker at du i første omgang kan gå til lege og måle fettprosenten med en klype da denne er selvsagt mye mer korrekt enn BMI. Mennesker med høy muskelmasse vil ha høyere BMI og se slank ut. Sånn som jeg er muskuløs og har BMI på nesten 22, og om jeg ikke hadde trent hadde den nok vært på rundt 19 siden jeg har lav fettprosent. Det er anbefalt at kvinner har en fettprosent mellom 20 og 30. Du trenger ikke telle kalorier for å gå ned noen kilo i vekt. Det er bare å spise litt mindre til hvert måltid og bevege seg litt mer og vipps så er du der. Anonymkode: e37b9...471
matrobot Skrevet 6. juli 2018 #3 Skrevet 6. juli 2018 Jo eldre man blir, jo mindre forbrenner kroppen. Selv om du spiser og er like aktiv som før, må du spise littgrann mindre for å holde vekta. Det er ikke uvanlig at de eldre har litt ekstra på kroppen enn de yngre (nettopp pga mindre forbrenning). Man er ikke nødt til å telle kalorier for å holde vekta, men det er ikke alltid lett å vite hvor mye/lite man skal spise. Jeg sliter selv med å spise riktig mengde. Hvis du vurderer å begynne med en app, så bruker de fleste her LifeSum eller MyFitnessPal. I disse appene kan du velge å gå ned eller holde vekten stabil.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #4 Skrevet 6. juli 2018 Hvor høy er du? Jeg er 44 år, 168 cm og har gått ned fra 81 til 66 kg siden jul. De 10siste kg har forsvunnet siden april. Jeg skal ennå med 2-3 kg før jeg er fornøyd. Jeg Trener kun styrke og ikke mer enn 2 ganger pr uke. Jeg har ikke endret kosten men fastere 2 dager pr uke. Du trener mye, så gjør du det samme som meg vil du gå fort ned. Anonymkode: 7d252...3b9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #5 Skrevet 6. juli 2018 44 er fortsatt ungt i denne sammenhengen. Det er normalt å være litt tyngre når man passerer 30 enn 20, og så blir det vanskeligere å holde fasongen når man blir «gammel». Det er subjektivt når dette skjer, men ikke på 44 i hvert fall. Det at mange på din alder er overvektige henger nok sammen med lavt aktivitetsnivå og mye kos. Jeg ville veid maten og telt kalorier for å komme ned i normalvekt. I den prosessen lærer du garantert litt om hvordan kroppen din fungerer og hvilken mat du kan spise mye eller lite av. Du trenger ikke veie all mat hele tiden. Anonymkode: 255b2...e43
Missy77 Skrevet 6. juli 2018 #6 Skrevet 6. juli 2018 Jeg føler meg ikke vel ved å "godta" alle kiloene som skulle rase på. Jeg har funnet min måte som fungerer helt utmerket. For det første; kutt ut ALT av sukker. Meld deg inn i gruppen "Spør Thor" på Facebook og begynn på en av hans kostplaner, og finn deretter en måte etter de 4 ukene hvor du kan klare og fortsette i omtrent samme løpet. Det viktigste er å finne en måte du kan klare å leve på resten av livet. Altså livsstilsendring. Lykke til! Jeg sier ikke at det IKKE er ok å veie litt for mye, men om du ikke ønsker det så finnes det muligheter. ;-)
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #7 Skrevet 6. juli 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er 44 år, har vært slank hele livet, men har lagt på meg en del de siste årene, og er nå helt på grensen til å være overvektig. Har lyst å ta tak i det før det blir skikkelig ille, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jeg trener spinning og styrke 3 ganger i uken, og spiser sunt i hverdagen. Jeg er glad i grønnsaker og magert kjøtt, og skeier sjeldent ut. Har aldri telt kalorier, så aner ikke hva mat inneholder. Hvilke apper kan dere anbefale? Og må jeg begynne å veie maten? Har ikke lyst å begynne med noen dietter som gir restriksjoner på hva jeg kan spise fordi jeg har lyst å spise det samme som resten av familien, og kunne spise det jeg får servert i sosiale settinger. Eller er det greit å veie 15 kg mer som voksen enn for 20 år siden? Ser egentlig ikke så mange slanke/tynne damer blant jevnaldrende, så mulig at jeg bare må akseptere disse kiloene... Hvordan tenker dere andre som er 40+? Aksepterer dere å legge dere ut lit så lenge dere holder dere i form og spiser sunt? Teller dere kalorier? Anonymkode: 9f7d9...f00 Det er fordi man som regel har utviklet en lat livsstil. Kiloer kommer ikke over natten, de kommer gradvis. Og de fleste spiser gradvis mer og beveger seg stadig mindre dess eldre de blir. Med mindre de finner ut at det faktisk er positivt å trene da det holder en yngre, får en til å se bra ut, samt bidrar til bedre helse. Nå har du funnet ut at det kanskje hadde vært bra med en endring i livsstil, så da har du tatt første steget 👍 Jeg anbefaler å trene styrke, om du spsier bra vil du få mer former. Du vil miste fett og bygge muskler og få en finere kroppsform. Men det vil ta tid. 69 år: Anonymkode: 53910...0b1
Ulla Ullsokk Skrevet 6. juli 2018 #8 Skrevet 6. juli 2018 Jeg nekter å godta ekstra kilo bare pga alder, godtar det kun om det skulle bli medisinske årsaker. Jeg spiser helt normalt, men ikke mye sukker. Likevel sukker. Elsker pizza. Men spiser nok sunnere enn mange. Likevel, hele cluet, i tillegg til trening, er IKKE dietter og sære greier, men rett og slett å stoppe å spise før du er mett! Kroppen har fått nok lenge før munnen tror det. Lær deg å kjenne etter! Ikke vent med å spise til du er så sulten at du ikke klarer å stoppe (så ofte). Hopp over kveldsmaten en gang i blant, selv om du har lyst på noe. Ta en kopp te istedet. Det er ikke naturlig for mennesker å ha denne konstante tilgangen på mat, tarmene våre trenger litt hvile innimellom. Ta 20 timers faste en gang i blant, f eks, men bare det å hoppe over kveldsmaten i ny og ne gjør godt. Det er faktisk SÅ enkelt! Likevel er dette så vanskelig for mange! Vi har vokst opp med "spis opp alt på tallerkenen!" noe som har lært oss å overhøre metthetsfølelsen. Vi trenger mye mindre mat enn folk tror! Men det er klart, spiser du tomme kalorier altfor mye så craver kroppen mer, i jakten på næring! 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 Om det er greit å godta kiloene eller ikke, er en smaksak og opp til deg selv. Personlig så synes jeg godt voksne, og eldre kvinner, så absolutt ser best ut med noen kilo ekstra. Men du er verken GODT voksen eller eldre når du er 44 år. Ergo ville jeg nok gjort litt endringer om jeg ikke var fornøyd Lev og ha det godt, livet er for kort til å slanke en allerede slank kropp! Anonymkode: 207c5...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 3 minutter siden, Ulla Ullsokk said: Jeg nekter å godta ekstra kilo bare pga alder, godtar det kun om det skulle bli medisinske årsaker. Jeg spiser helt normalt, men ikke mye sukker. Likevel sukker. Elsker pizza. Men spiser nok sunnere enn mange. Likevel, hele cluet, i tillegg til trening, er IKKE dietter og sære greier, men rett og slett å stoppe å spise før du er mett! Kroppen har fått nok lenge før munnen tror det. Lær deg å kjenne etter! Ikke vent med å spise til du er så sulten at du ikke klarer å stoppe (så ofte). Hopp over kveldsmaten en gang i blant, selv om du har lyst på noe. Ta en kopp te istedet. Det er ikke naturlig for mennesker å ha denne konstante tilgangen på mat, tarmene våre trenger litt hvile innimellom. Ta 20 timers faste en gang i blant, f eks, men bare det å hoppe over kveldsmaten i ny og ne gjør godt. Det er faktisk SÅ enkelt! Likevel er dette så vanskelig for mange! Vi har vokst opp med "spis opp alt på tallerkenen!" noe som har lært oss å overhøre metthetsfølelsen. Vi trenger mye mindre mat enn folk tror! Men det er klart, spiser du tomme kalorier altfor mye så craver kroppen mer, i jakten på næring! Dette er min erfaring også, folk overvurderer hvor mye de må spise. Jeg gikk selv fra å være 10kg mer enn nå, til å bli slank og "formfin" og jeg ser nå hvor store mengder jeg spiste før i forhold til nå. Hadde aldri trodd at jeg spiste mye den gang, men jeg ser nå at jeg faktisk spiste mer enn jeg trengte, og jeg spiste ofte litt majones her og litt dressing der. Som i sum blir mye kalorier og er ikke det sunneste uansett. Jeg har en sunnere vekt og ser bedre ut nå. Tror også at de fleste ville syntes jeg spiser ganske lite om de fikk se hva jeg spiser i løpet av en dag, men vekten min holder seg konstant, så jeg spiser tydeligvis nok. Enig i at man ikke trenger spise 16 ganger om dagen, mennesker har utviklet seg mtp at det har vært dårlig tilgang på mat, vi tåler mer enn vi tror, og denne konstant påfyllingen i mage tror jeg ikke er optimal. Jeg sier selvsagt ikke at man skal sulte seg, men at jeg tror det er bra å la tarmen hvile innimellom Anonymkode: 53910...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 Jeg er glad i mat og over 40. Jeg går på 5:2, dvs at to dager i uka spiser jeg 500 kcal. Det funker ikke for alle, men er verdt å prøve. De fem andre dagene spiser jeg normalt og vekta holder seg stabil. Anonymkode: abbd8...483
Gjest Kritt Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi man som regel har utviklet en lat livsstil. Kiloer kommer ikke over natten, de kommer gradvis. Og de fleste spiser gradvis mer og beveger seg stadig mindre dess eldre de blir. Med mindre de finner ut at det faktisk er positivt å trene da det holder en yngre, får en til å se bra ut, samt bidrar til bedre helse. Nå har du funnet ut at det kanskje hadde vært bra med en endring i livsstil, så da har du tatt første steget 👍 Jeg anbefaler å trene styrke, om du spsier bra vil du få mer former. Du vil miste fett og bygge muskler og få en finere kroppsform. Men det vil ta tid. 69 år: Anonymkode: 53910...0b1 Dette er ikke bare riktig. Mange med meg trener mer i 40-årene enn i 30-årene, og har en generelt sunnere livsstil med mer friluftsliv enn uteliv, men likevel sniker kiloene seg på. Jeg veier 10 kg. mer enn for 20 år siden, skikkelig urettferdig 😉. I tillegg legger mange av kiloene seg på lite flatterende vis rundt midjen, til tross for styrketrening. Jada, jeg vet godt at det ikke gjelder alle, men det gjelder svært mange.
Roci Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 6 minutter siden, Kritt skrev: Dette er ikke bare riktig. Mange med meg trener mer i 40-årene enn i 30-årene, og har en generelt sunnere livsstil med mer friluftsliv enn uteliv, men likevel sniker kiloene seg på. Jeg veier 10 kg. mer enn for 20 år siden, skikkelig urettferdig 😉. I tillegg legger mange av kiloene seg på lite flatterende vis rundt midjen, til tross for styrketrening. Jada, jeg vet godt at det ikke gjelder alle, men det gjelder svært mange. Ja, dette skyldes ofte at progesteronnivået avtar (fra ca. 35 årsalderen), slik at man ofte får østrogendominans. Østrogen øker blant annet kroppen evne til å lagre fett, mens progesteron hjelper kroppen til å bruke fettet som energi.
Gjest Kritt Skrevet 6. juli 2018 #14 Skrevet 6. juli 2018 1 minutt siden, Roci skrev: Ja, dette skyldes ofte at progesteronnivået avtar (fra ca. 35 årsalderen), slik at man ofte får østrogendominans. Østrogen øker blant annet kroppen evne til å lagre fett, mens progesteron hjelper kroppen til å bruke fettet som energi. Urettferdig!! 😠😩😫😫😉
Roci Skrevet 6. juli 2018 #15 Skrevet 6. juli 2018 1 minutt siden, Kritt skrev: Urettferdig!! 😠😩😫😫😉 Enig! Du kan prøve med kosttilskudd som B-stress vitaminkomples og Wild Yam, og snakke med legen din om progesteronkrem og tilskudd av tyroksin.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #16 Skrevet 6. juli 2018 Dropp kardio og fokuser på styrke. Få hjelp av PT til å sette opp hensiktsmessig program. Kardio fører lett til overspising, og du får alle helsegevinster med styrketrening. Økt muskelvekst fører også til høyere forbrenning. Anonymkode: 942da...321
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #17 Skrevet 6. juli 2018 9 hours ago, Kritt said: Dette er ikke bare riktig. Mange med meg trener mer i 40-årene enn i 30-årene, og har en generelt sunnere livsstil med mer friluftsliv enn uteliv, men likevel sniker kiloene seg på. Jeg veier 10 kg. mer enn for 20 år siden, skikkelig urettferdig 😉. I tillegg legger mange av kiloene seg på lite flatterende vis rundt midjen, til tross for styrketrening. Jada, jeg vet godt at det ikke gjelder alle, men det gjelder svært mange. Du kan fortsatt trene bort kiloene og holde en sunn vekt. Anonymkode: 53910...0b1
smilo Skrevet 7. juli 2018 #18 Skrevet 7. juli 2018 På 5.7.2018 den 21.03, AnonymBruker skrev: Jeg er 44 år, har vært slank hele livet, men har lagt på meg en del de siste årene, og er nå helt på grensen til å være overvektig. Har lyst å ta tak i det før det blir skikkelig ille, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jeg trener spinning og styrke 3 ganger i uken, og spiser sunt i hverdagen. Jeg er glad i grønnsaker og magert kjøtt, og skeier sjeldent ut. Har aldri telt kalorier, så aner ikke hva mat inneholder. Hvilke apper kan dere anbefale? Og må jeg begynne å veie maten? Har ikke lyst å begynne med noen dietter som gir restriksjoner på hva jeg kan spise fordi jeg har lyst å spise det samme som resten av familien, og kunne spise det jeg får servert i sosiale settinger. Eller er det greit å veie 15 kg mer som voksen enn for 20 år siden? Ser egentlig ikke så mange slanke/tynne damer blant jevnaldrende, så mulig at jeg bare må akseptere disse kiloene... Hvordan tenker dere andre som er 40+? Aksepterer dere å legge dere ut lit så lenge dere holder dere i form og spiser sunt? Teller dere kalorier? Anonymkode: 9f7d9...f00 Dette kunne jeg ha skrevet også. Jeg er nå snart 45. Etter å ha spist alt jeg har hatt lyst på hele livet, så oppdaget jeg i fjor sommer at jeg gikk oppover vektmessig. Samtidig fikk jeg kjæreste og etterhvert samboer som er utrolig flink til å lage mat, og som det var hyggeligere å tilbringe kvelden i sofaen sammen med, i stedet for å dra på trening.Noe som selvfølgelig ikke gjorde situasjonen bedre i løpet av vinteren. Så i vår innså jeg at jeg måtte begynne å ta noen grep. Jeg begynte å bokføre alt jeg spiser på Myfitnesspal, samt ble litt mer obs på hva jeg spiser i hverdagene. (Helg er helg, men jeg spiser ikke ubegrenset med godis da heller) I tillegg prøver jeg få opp aktivitetsnivået sammen med samboeren. Jeg har Polarklokke som tracker det jeg gjør av aktivitet. Målet i løpet av sommeren er å komme ned på det jeg var før jeg begynte siste oppgang. Da er jeg innenfor normalvekt. Så kan jeg over tid komme nedover noen kg til. Da er jeg der jeg har vært mesteparten av mitt voksne liv.
bullehurk Skrevet 7. juli 2018 #19 Skrevet 7. juli 2018 På 06.07.2018 den 10.46, AnonymBruker skrev: Om det er greit å godta kiloene eller ikke, er en smaksak og opp til deg selv. Personlig så synes jeg godt voksne, og eldre kvinner, så absolutt ser best ut med noen kilo ekstra. Men du er verken GODT voksen eller eldre når du er 44 år. Ergo ville jeg nok gjort litt endringer om jeg ikke var fornøyd Lev og ha det godt, livet er for kort til å slanke en allerede slank kropp! Anonymkode: 207c5...a4d Jepp, helt enig ! Vil bare tillegge at jeg har fått meg en ung elsker, og det hjelper på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå