Gå til innhold

publikum i retten

Anbefalte innlegg

Gjest serini27
Skrevet

har ei venninne som er blitt voldtatt og det blir rettssak siden hun kjenner vedkommede. lurer på om vi som er familie og venner får lov til å være publikum der? jeg har sittet blandt publikum en gang da jeg gikk på ungdomsskolen. kan tiltalte eller fornærmede nekte å ha publikum tilstede?

Skrevet

Med mindre saken går for lukkede dører (hender offeret ber om dette, men det er ikke så lett å få), kan hvem som heslt møte opp.

Gjest Anonymous
Skrevet

så fryktelig... så hun skal sitte der inne og fortelle om detaljer fra voldtekten mens det sitter en hel gjeng ukjente lekfolk og hører på?? :o

Skrevet
så fryktelig... så hun skal sitte der inne og fortelle om detaljer fra voldtekten mens det sitter en hel gjeng ukjente lekfolk og hører på?? :o

Familie og venner er vel ikke ukjente... Noen finner støtte i å ha kjente der.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Familie og venner er vel ikke ukjente... Noen finner støtte i å ha kjente der.

ja, men så er det jo ikke bare familie og venner som er der, men andre fremmede også. Kan jo være de har invitert en skoleklasse, og de er da virkelig helt fremmede.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja men du sa jo nettopp at hvemsomhelst også kan være publikum. var de jeg sikta til da.

Skrevet

Jeg har vært i mange rettssaker. Egentlig veldig sjelden at andre er til stede. Skoleklasser går ikke på slike saker.

Gjest Anonymous
Skrevet

så vi jeg og noen av vennene hennes og familien hennes kan bare troppe opp dagen rettssaken begynner?

Skrevet
så vi jeg og noen av vennene hennes og familien hennes kan bare troppe opp dagen rettssaken begynner?

Ja, med mindre det bekjæres lukkede dører. Ville spurt henne på forhånd.

Skrevet

Enig med Melk her. Ville spurt henne først, for det er jo slett ikke sikkert hun ønsker å ha noen kjente tilstede under en så presset og vanskelig situasjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

På ungdomsskolen var vi publikum under en rettsak rundt ei som hadde blitt gruppevoldtatt.

Vi ble sendt ut når offeret skulle forklare seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

uansett så er det jo ikke store hensyn som blir tatt til fornærmende i slike saker. De må jo som regel forklare seg mens tiltalte er tilstede. Noe som man skulle tro er en stor belastning og som kan svekke forklaringen. Dette i tillegg til at en haug andre mennesker skal høre på. Presse bl.a. Skjønner ikke hvor personvernet er hen i slike tilfeller. man skal være ganske så sterk for å klare en rettsak, når man sikkert fra før av har lite krefter.

Skrevet

Forstår hva du mener med tanke på personvern, gjest. Men det er andre hensyn å ta også. Prinsippet om at de fleste rettssaker føres for åpne dører er faktisk en garanti for rettssikkerheten i Norge - dersom rettssaker var "hemmelige" kunne det mye lettere forekomme justismord eller dårlig rettsarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...