hobbykokken Skrevet 5. juli 2018 #1 Skrevet 5. juli 2018 Tråden for oss som sparer penger. Syns det er intr å se hvordan andre budsjetterer pengene sine og hva man får til. Jeg sparer til EK. Vi (Jeg, mann og et barn) bor i en enebolig, men ønsker å flytte over i nabokommunen. Jeg sparer 8000 kr til EK i mnd. Har utbetalt 24000 + 970 i barnetrygd. Har forøvrig sluttet å snuse. Litt kjipt, men kan ikke bruke nærmere 3000 kr i mnd på det.... Hva sparer dere andre til og hvor mye legger dere av? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #2 Skrevet 5. juli 2018 Jeg sparer til barna, 600 kr til hver i mnd i fond i foreldrenes navn. Så sparer vi 2500 hver måned til feriebruk. Det har vi gjort i mange år. Det dekker ikke alltid alt av lommepenger og forbruk, men dekker hotell, reise og opplevelser. Feriepenger og penger spart på at vi ikke er hjemme og bruker mat/bensin dekker resten. Vi eier eget hus, så vi sparer også ved å bruke fornuftig, ukeshandle og bruke budsjett, og setter alltid det vi har til overs hver mnd inn på huslån. I snitt betalte vi 4700 ekstra inn på lånet i 2017, og snittet er på 5100 så langt i år. Det har nesten blitt litt konkurranse i å få snittet til å øke og øke. Gøy å se dato for endelig nedbetalt lån flytte seg nærmere. Anonymkode: eb51e...601 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #3 Skrevet 5. juli 2018 Får ca. 25 500,- utbetalt hver måned. Siden jeg må betale like under 4000,- på studielånet hver eneste måned får jeg ikke spart mer enn ca. 14 500,-. Bor i kollektiv. Har nok penger til egenkapital, men pga. høyt studielån får jeg ikke nok i lån. Vurderer å finne meg en deltidsjobb utenom. Legger av 2000,- til mat hver måned, men forsøker å bruke så lite som mulig slik at jeg kan ta meg en tur på kino eller bruke penger på noe annet. Spiser lite kjøtt (går heller i bønner/linser/kikerter), men burde nok spist mer fisk. Kjøper kjøtt av og til om jeg finner det i tilbudskassene på butikken. Netflix og HBO låner jeg av venner. Betaler ikke for treningssenter - trener heller litt på gulvet hjemmet eller går en tur. Mobilabonnementet mitt er 129,- i måneden, og har også Spotify. Setter av 600,- til klær/hudpleie/sminke. Betaler også innboforsikring og for medlemskap i forbund. Jeg legger ikke av penger til ferie, men det er ikke slik at jeg aldri finner på noe gøy. Det er bare det at jeg legger det ikke inn i budsjettet. Ferierer altså ganske så lite. Er klar over at livet mitt kanskje høres rævkjedelig ut nå, men jeg synes egentlig ikke det. Skulle bare ikke vært singel - da hadde det ikke vært noe problem å kjøpe meg leilighet. Anonymkode: bfc8a...667
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #4 Skrevet 5. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ca. 25 500,- utbetalt hver måned. Siden jeg må betale like under 4000,- på studielånet hver eneste måned får jeg ikke spart mer enn ca. 14 500,-. Bor i kollektiv. Har nok penger til egenkapital, men pga. høyt studielån får jeg ikke nok i lån. Vurderer å finne meg en deltidsjobb utenom. Legger av 2000,- til mat hver måned, men forsøker å bruke så lite som mulig slik at jeg kan ta meg en tur på kino eller bruke penger på noe annet. Spiser lite kjøtt (går heller i bønner/linser/kikerter), men burde nok spist mer fisk. Kjøper kjøtt av og til om jeg finner det i tilbudskassene på butikken. Netflix og HBO låner jeg av venner. Betaler ikke for treningssenter - trener heller litt på gulvet hjemmet eller går en tur. Mobilabonnementet mitt er 129,- i måneden, og har også Spotify. Setter av 600,- til klær/hudpleie/sminke. Betaler også innboforsikring og for medlemskap i forbund. Jeg legger ikke av penger til ferie, men det er ikke slik at jeg aldri finner på noe gøy. Det er bare det at jeg legger det ikke inn i budsjettet. Ferierer altså ganske så lite. Er klar over at livet mitt kanskje høres rævkjedelig ut nå, men jeg synes egentlig ikke det. Skulle bare ikke vært singel - da hadde det ikke vært noe problem å kjøpe meg leilighet. Anonymkode: bfc8a...667 Hvordan har du greid å få et studielån på nesten 1 mill uten en høyere lønn enn 400 k i året? Anonymkode: 9805f...381
hobbykokken Skrevet 5. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 5. juli 2018 Spennende å lese om hvordan andre gjør det. 😊 vi ukeshandler også, og bruker ca 1500 pr uke. Altså 6000 i mnd på mat. Men det inkluderer alt på matbutikken da, bleier, dopapir osv. Har ikke spart til ferie tidligere. Men tenkte å gjøre det nå. 😊 kunne tenkt oss ei uke i Danmark sommeren 19 så det skal jeg sette av litt til.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #6 Skrevet 5. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan har du greid å få et studielån på nesten 1 mill uten en høyere lønn enn 400 k i året? Anonymkode: 9805f...381 Jeg har ikke studielån på 1 million - jeg har studielån på litt under 700 000. Jeg har heller ikke 400k i lønn - jeg har rundt 460k i lønn. Mye av studielånet mitt er rent lån som jeg tok opp da jeg var student og bodde hjemme. Mesteparten av disse pengene har jeg i banken - det skal brukes som egenkapital. Litt av studielånet mitt er fra da jeg gikk på skole i utlandet (var veldig, veldg dyrt). Jeg har gode karakterer og mastergrad, men jeg arbeider i det offentlige. Jeg kunne tjent mye mer i det private, men det er ikke noe for meg. "Reelt sett" har jeg ca. minus 250 000 i formue nå. Anonymkode: bfc8a...667 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #7 Skrevet 5. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har gode karakterer og mastergrad, men jeg arbeider i det offentlige. Jeg kunne tjent mye mer i det private, men det er ikke noe for meg. Anonymkode: bfc8a...667 Kan jeg bare spørre, ble rimelig nysgjerrig her "men det er ikke noe for meg" det private næringsliv? Hva er greia, hvorfor er ikke det for deg? Anonymkode: d154c...fa8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2018 #8 Skrevet 5. juli 2018 Jeg sparer i fond, sparer til pensjonisttilværelsen, til ferie, til å kunne oppgradere badet Har nedbetalt leilighet og sparer 7000 kr mnd Anonymkode: d154c...fa8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #9 Skrevet 6. juli 2018 Bor hos foreldrene mine for å spare. Går på minstesats AAP nå og er på vei mot ufør, så hvis jeg noen gang skal ha sjans til å kjøpe noe eget må jeg bo her et par år. Veldig takknemlig for at foreldrene mine gir meg den muligheten. Har en inntekt på 12600kr + hjelpestønad på 1200kr grunnet sykdommen min. Har et mål om å spare 10000kr i måneden. Ofrer mye for å få det til. Kjøper nesten aldri klær og sko. Bruker ikke sminke. Snylter på familie for netflix og spotify. Spiser sjeldent snacks og godteri. Ingen takeaway, kino eller kafé. Er "heldigvis" for syk til å dra ut da, så kino og kafé er ikke et frivillig offer 😛 Men det går greit. Jeg syns det er gøy å spare og blir overlykkelig av å se kontoen vokse :) Håper likevel det blir romsligere når jeg eier bolig da. Anonymkode: 411a2...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #10 Skrevet 6. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor hos foreldrene mine for å spare. Går på minstesats AAP nå og er på vei mot ufør, så hvis jeg noen gang skal ha sjans til å kjøpe noe eget må jeg bo her et par år. Veldig takknemlig for at foreldrene mine gir meg den muligheten. Har en inntekt på 12600kr + hjelpestønad på 1200kr grunnet sykdommen min. Har et mål om å spare 10000kr i måneden. Ofrer mye for å få det til. Kjøper nesten aldri klær og sko. Bruker ikke sminke. Snylter på familie for netflix og spotify. Spiser sjeldent snacks og godteri. Ingen takeaway, kino eller kafé. Er "heldigvis" for syk til å dra ut da, så kino og kafé er ikke et frivillig offer 😛 Men det går greit. Jeg syns det er gøy å spare og blir overlykkelig av å se kontoen vokse Håper likevel det blir romsligere når jeg eier bolig da. Anonymkode: 411a2...f5f så flink du er! ikke glem at du må søke husbanken om lån da, min søster som er ufør fikk lån der. De er mye strengere i vanlige banker, så ha det i bakhodet. Du kan faktisk også få et tilskudd av husbanken, altså et gratis tilskudd som en slags starthjelp. Du er i hvert fall mye flinkere enn de fleste unge jeg har møtt, som bruker masse penger på festing, tar opp forbrukslån osv. Bra jobba💓 Anonymkode: 1cac4...51f 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #11 Skrevet 6. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: så flink du er! ikke glem at du må søke husbanken om lån da, min søster som er ufør fikk lån der. De er mye strengere i vanlige banker, så ha det i bakhodet. Du kan faktisk også få et tilskudd av husbanken, altså et gratis tilskudd som en slags starthjelp. Du er i hvert fall mye flinkere enn de fleste unge jeg har møtt, som bruker masse penger på festing, tar opp forbrukslån osv. Bra jobba💓 Anonymkode: 1cac4...51f Åå, så hyggelig sagt! Tusen takk. ❤ Planen er husbanken ja, satser på at det ordner seg! Anonymkode: 411a2...f5f 2
Gjest Cwtch Skrevet 6. juli 2018 #12 Skrevet 6. juli 2018 Jeg har 21K utbetalt, sparer 12K i måneden. Sparer i fond akkurat nå, men kunne tenke meg å kanskje kjøpe hus om ikke så altfor lenge så må nok spare til egenkapital i stedet en stund
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #13 Skrevet 6. juli 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Kan jeg bare spørre, ble rimelig nysgjerrig her "men det er ikke noe for meg" det private næringsliv? Hva er greia, hvorfor er ikke det for deg? Anonymkode: d154c...fa8 Det er ikke noe for meg siden arbeidspresset i det private innen mitt yrke er helt ekstremt. I det lengre perspektiv hadde jeg ikke klart det. Hadde vært lite bra for min egen helse og livskvaliteten. Så da velger jeg heller å tjene mindre, men ha mer fritid. Anonymkode: bfc8a...667 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #14 Skrevet 6. juli 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe for meg siden arbeidspresset i det private innen mitt yrke er helt ekstremt. I det lengre perspektiv hadde jeg ikke klart det. Hadde vært lite bra for min egen helse og livskvaliteten. Så da velger jeg heller å tjene mindre, men ha mer fritid. Anonymkode: bfc8a...667 Fornuftig valg Anonymkode: 411a2...f5f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #15 Skrevet 6. juli 2018 2500 til pensjon, 2500 til ny bil, 1000 til ungene, 3000 til ferie, 1500 til hus. Barnetrygda settes av til fond. Anonymkode: 6e9e6...e1a 1
Husholdning1 Skrevet 6. juli 2018 #16 Skrevet 6. juli 2018 Sparer til sparing, ikke noe annet. Har utbetalt i snitt 25000 og 10-15 av disse spares, og resten til det nødvendige og sløsing. Myyyye sløsing.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #17 Skrevet 6. juli 2018 Setter av bare kr 3000/mnd til sparing. Det føles veldig lite etter å ha lest gjennom tråden. Men betaler kr 8000 ekstra inn på huslånet i måneden, for å for å kvitte oss med et topplån hvor vi har kausjonist. Det blir vi ferdige med i 2020. Planen er da å forsette å betale hardt ned på hovedlånet i noen år til så får vi se. Uansett - kan bli mye flinkere å spare. Målet er å bli tilnærmet gjeldsfri innen 10 år. Dvs maks 500.000 i gjeld. Jeg er ikke komfortabel med gjeld i det hele tatt. Anonymkode: d173a...b29 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #18 Skrevet 6. juli 2018 1 time siden, Husholdning1 skrev: Sparer til sparing, ikke noe annet. Har utbetalt i snitt 25000 og 10-15 av disse spares, og resten til det nødvendige og sløsing. Myyyye sløsing. Så mye kan du neppe sløse med 25 utbetalt, du sparer 15 og da har du 10 igjen til bolig, mat og det du mener du sløser Anonymkode: 65035...587 3
Husholdning1 Skrevet 6. juli 2018 #19 Skrevet 6. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så mye kan du neppe sløse med 25 utbetalt, du sparer 15 og da har du 10 igjen til bolig, mat og det du mener du sløser Anonymkode: 65035...587 Har betalt boligen(er passert 30 år så på tide da her jeg bor når man har såpass mye lønn), så det er kommunale avgifter, strøm, forsikring, nett, TV, transport og mat pengene går til utenom sløsing. Sløser nok bort(eller kjøper ting jeg vil ha, men ikke må ha) i snitt 4-5000 i mnd. 1
hobbykokken Skrevet 7. juli 2018 Forfatter #20 Skrevet 7. juli 2018 På 6.7.2018 den 18.55, Husholdning1 skrev: Har betalt boligen(er passert 30 år så på tide da her jeg bor når man har såpass mye lønn), så det er kommunale avgifter, strøm, forsikring, nett, TV, transport og mat pengene går til utenom sløsing. Sløser nok bort(eller kjøper ting jeg vil ha, men ikke må ha) i snitt 4-5000 i mnd. Gjeldfri i tretti årene? Er ikke det veldig bra da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå