Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg flyttet inn i en leilighet jeg leier 20. September, og har betalt leie fra den datoen.  Nå flytter jeg ut 1. August pga huskjøp. Er det riktig at jeg skal betale for hele juli da? Jeg ligger på en måte 20 dager på forskudd ettersom jeg betalte full leie for september, men kun bodde der 10 dager av den aktuelle måneden. Hva er riktig her? 

Anonymkode: 332d5...6c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du tilgang til leiligheten hele september, er det riktig at du også betaler for hele måneden.

Anonymkode: dd76d...2b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke sa noe den gang, så tenker jeg at huseier har antatt at du var enig i å betale for hele september. Hva står i kontrakten? Står det at du begynte leie den 20 eller 1 september?

Det vanligste er at man leier fra 1 september selv om man ikke alltid rekker flytte inn den uken. Men om noen andre bodde der en uke eller to til du flyttet inn, så er det egentlig ikke lov å ta leie av både de som flyttet ut og deg for den samme perioden

Spørsmålet er vel heller hvor verdt det er å lage rot av dette. Skulle vært mange tusen det var snakk om før jeg gadd kverulere om en uke eller to avslag i leien, selv om jeg hadde rett

Anonymkode: fbbbb...24a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde der fra 20. Sept, da var det altså tomt og klart til innflytting for da hadde tidligere leietakere flyttet ut. Er snakk om ca 10 000, og jeg er alenemor så det er mye penger for meg.. synes generelt huseier har vært uprofesjonell og susete og ikke holdt avtaler. I kontrakten står det 20. Sept. 

Skrevet

Siden det står 20. Sept i kontrakten har du i mitt hode betalt fra 20-20. Og skal vel derfor bare betale fra 20 juli og ut mnd.?

• Liker 3
Skrevet

Du skulle ha betalt for de siste ti dagene av den første måneden. Så du har betalt 20 dager ekstra eller på forskudd om du vil. 

Så det riktige er å avregne disse dagene mot siste husleie. Altså de siste ti dagene som gjenstår å betale. 

Men avtal med utleier. Om du har betalt fra konto er det jo lett å vise at du har betalt for det antall måneder du har bodd. 

Skrevet

Dette er alt for lite informasjon til at noen kan gi deg et riktig svar.

Det skal stå i kontrakten om husleie gjelder fra 1.-1 eller fra 20.-20. i hver måned f.eks. Vi må også vite hvor lang oppsigelsestid du har og når du sa opp for å vite hvor mye du skal betale.

Skrevet
10 timer siden, Ariam skrev:

Siden det står 20. Sept i kontrakten har du i mitt hode betalt fra 20-20. Og skal vel derfor bare betale fra 20 juli og ut mnd.?

Hvis det er fra 20-20, så må hun jo overføre ny husleie på 10 000 som gjelder fra 20.juli til 20. august. 

Skrevet
2 minutter siden, penny_ skrev:

Hvis det er fra 20-20, så må hun jo overføre ny husleie på 10 000 som gjelder fra 20.juli til 20. august. 

Ikke når hun flytter ut sist i juli. Da er der husleie fra 20. Juli - 31. Juli hun må betale. Blir ikke det mest riktig? 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Ariam skrev:

Ikke når hun flytter ut sist i juli. Da er der husleie fra 20. Juli - 31. Juli hun må betale. Blir ikke det mest riktig? 

Man leier normalt ikke i en halv måned eller en tredjedel av en måned. Hvis huseier har noen andre som overtar 1. august, så er det riktig at hun ikke skal betale husleie for perioden hvor det bor noen andre der. 

Det spiller ingen rolle når hun flytter ut. Det som har noe å si er når oppsigelsestiden er over.

Endret av penny_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I kontrakten står det leie betales 20. Og det var også da jeg flyttet inn. Hvis dere mener det er riktig å betale full leie så gjør jeg det altså, men i mitt hode vil jeg i alle fall foreslå for huseier at jeg betaler for 10 dager. Er det i det hele tatt lov? Noen som vet? Har ikke noe tidligere erfaring med leie, så jeg vet ikke så mye om akkurat dette her...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, penny_ skrev:

Man leier normalt ikke i en halv måned eller en tredjedel av en måned. Hvis huseier har noen andre som overtar 1. august, så er det riktig at hun ikke skal betale husleie for perioden hvor det bor noen andre der. 

Det spiller ingen rolle når hun flytter ut. Det som har noe å si er fra hvilken dato oppsigelsen begynner å løpe.

Jeg sa opp før 1. Mai så oppsigelsen er til 1. August 

Skrevet
1 minutt siden, penny_ skrev:

Det spiller ingen rolle når hun flytter ut. Det som har noe å si er når oppsigelsestiden er over.

Det er jeg enig med deg i. Tok selvfølgelig utgangspunkt i at hun har sagt opp i riktig tid og at leieforholdet opphører når hun flytter ut. 

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis avtaletiden gjelder fra den første til den siste dagen i måneden, hvorfor betalte du 10 000 kroner da du flyttet inn den 20. september? Fikk du bo der gratis frem til 1. oktober eller overtok du leiligheten fra 1. september? 

Endret av penny_
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytter du ut 1.august eller 31. juli? 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklart med andre ord enn over: Hver gang du betaler inn husleie, så må du vite hvilken periode du betaler for. Eksempelvis der jeg leide sist, så betalte jeg husleie i slutten av hver måned. Det vil si at den husleien jeg betale 31. mars gjaldt for 1. til 30. april. 

Så for hvilken periode gjaldt husleien du betalte den 20. september? 

Endret av penny_
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, huseier er susete og følger ikke med.. Jeg flyttet som sagt inn 20. Sept, frem til da bodde det noen andre der.

Skrevet (endret)
På 6.7.2018 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, huseier er susete og følger ikke med.. Jeg flyttet som sagt inn 20. Sept, frem til da bodde det noen andre der.

Dette er noe dere virkelig burde blitt enige om. Du må jo vite hva du betaler for! Hva står det i kontrakten angående oppsigelse, leieperiode, betaling av husleie osv? 

Hvis det ikke står noe der, så må dere bare bli enige om hva som gjelder. Det er et dårlig trekk å avtale hva man betaler for etter at man har betalt.

Endret av penny_
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du ikke fikk de første ti dagene gratis?
Det har jeg gjort flere ganger om jeg har overtatt en ukes tid før månedslutt.

Standardkontrakter forholder seg til at leie skal betales fra den første hver måned, det vil si følge kalendermåneder, men det kan avtales at leie skal betales for eksempel den 20ende. 

Anonymkode: 9d198...e61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.7.2018 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Her er det jo ikke huseier som er susete, men du som ikke har klarlagt ting du har vært usikker på. Er en avtale/kontrakt uklar så spør man for å være sikker og får kontrakten presisert.

Anonymkode: ea4f9...fbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...